روز سه‌شنبه، یکم مرداد (۲۳ ژوئیه) اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا بوریس جانسون را به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و به طبع آن به ریاست دولت بریتانیا برگزیدند.جانسون مصمم است که کشورش را تحت هر شرایطی تا آخر اکتبر از اتحادیه اروپا خارج کند. او گفته است که بریتانیا در صورت نیاز، بدون توافق نهایی و بستن قرارداد با اتحادیه  اروپا از آن خارج خواهد شد.

سیاستمدار ۵۵ ساله با سخنان پوپولیستی خود نگرانی احزاب و صاحبان صنایع آلمان را برانگیخته است. خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه مواضع احزاب گوناگون آلمان را منتشر کرد.

"عوام‌گرا و عوام‌فریب"

برند ریکسینگر، رهبر حزب چپ آلمان جانسون را یک فرد "عوام‌گرا و عوام‌فریب" نامید و اظهار داشت که انتخاب جانسون به ریاست دولت بریتانیا برای مردم این کشور، به‌ویژه برای اقشار متوسط به پایین زیان‌آور است.کریستیان لیندنر، رهبر حزب دموکرات‌های آزاد آلمان نیز از انتخاب جانسون ابراز تاسف کرد و گفت، او از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده هم "غیرقابل ‌پیش‌بینی‌تر" است.لیندنر معتقد است که با وجود جانسون هم‌پیوندی اروپا وارد "دوارنی ناآرام‌تر" می‌شود. 

کاتیا لایکرت، نایب‌رئیس فراکسیون احزاب مسیحی در پارلمان آلمان ابراز امیدواری کرد که جانسون "به خاطر منافع برتانیای کبیر" با مسئولیت بیشتری کشورداری کند. او تصریح کرد که خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به نفع هیچ کس نخواهد بود.

"دروغگوی حرفه‌ای"

آخیم پُست، نایب‌رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان گفت، فرهنگ دموکراتیک بریتانیا از این پس با آزمایشی سخت مواجه خواهد شد.فرانسیسکا براتنر از حزب سبزها ابراز تاسف کرد از اینکه اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا یک "دروغگوی حرفه‌ای و بی‌مسئولیت" را به رهبری خود انتخاب کرده‌اند.

او ضمن تاکید بر اینکه "دوران سختی" در انتظار اروپاست خواستار آن شد که اتحادیه اروپا اکنون بیش از پیش اتحاد به‌خرج دهدتنها حزب حاضر در پارلمان آلمان که از انتخاب جانسون ابراز خرسندی کرد، حزب راست‌گرای پوپولیستی "آلترناتیو برای آلمان" است.

نگرانی صاحبان صنایع آلمان

نه تنها سیاستمداران آلمان بلکه بخش اقتصاد این کشور نیز با انتخاب جانسون انتقادی برخورد کرده و آن را برای بریتانیا و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا زیان‌آور ارزیابی کرده است.

هولگر بینگمن، رئیس "اتحادیه صاحبان صنایع و شرکت‌های صادراتی " آلمان معتقد است که خطر خروج بریتانیا بدون توافق نهایی با اتحادیه اروپا بالا رفته و در این میان هیچ کس نفعی نخواهد برد.

اریک شوایتسر، رئیس اتحادیه اتاق‌های صنایع و بازرگانی آلمان هم ضمن اشاره به اینکه هم‌اکنون "سنگینی برگزیت" بر اقتصاد آلمان حس می‌شود، هشدار داده است که بریتانیا و اتحادیه اروپا باید به جای بدتر کردن اوضاع، به فکر راه حلی برای مشکلات کنونی باشند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی اروپایی معتقدند که خروج بدون قرارداد بریتانیا از اتحادیه اروپا به‌ویژه به اقتصاد بریتانیا آسیب می‌زند.

دیوید گوک، وزیر دادگستری بریتانیا گفته است که برگزیت بدون توافق، برای شهروندان بریتانیا  "تحقیر ملی" به ارمعان خواهد آورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.