«توبیاس الوود» معاون وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه در واکنش به توقیف یک نفتکش متخلف این کشور توسط ایران گفت باید راه حلی برای این مسئله یافت. وی همچنین اذعان کرد که لندن از توان کافی برای محافظت از تمام کشتی‌های تجاری خود، برخودار نیست.

 

الوود که با شبکه «اسکای نیوز» صحبت می‌کرد، گفت: «مسئولیت نخست و مهمترین مسئولیت ما، اطمینان از یافتن راهکاری برای این مسئله‌ای است که اکنون در ارتباط با این کشتی با آن روبرو هستیم. تا اطمینان حاصل کنیم که کشتی‌های تحت پرچم بریتانیا با امنیت در این آب‌ها فعالیت کنند. بعد باید به تصویر گسترده‌تر بنگریم.»

وی با بیان اینکه انگلیس به ادامه حضور در خلیج فارس و اطمینان از باز بودن تنگه هرمز «متعهد» است، در پاسخ به این سؤال که آیا لندن به دنبال تحریم ایران است، گفت: «قصد داریم مجموعه‌ای از گزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم... با همکاران و متحدان بین‌المللی خود رایزنی می‌کنیم تا ببینیم باید چه کرد.»

«توان اسکورت همه کشتی‌ها را نداریم»

الوود در بخش دیگری از مصاحبه، این اتهام را که لندن در دفاع از نفتکش انگلیسی مرتکب قصور شده است، رد کرد. او با بیان اینکه روزانه سه یا چهار کشتی تجاری انگیسی از تنگه هرمز عبور می‌کنند، گفت: «اینکه تک تک کشتی‌ها اسکورت شوند، غیرممکن است.»

وی افزود: «اگر می‌خواهیم به ایفای نقش در عرصه بین‌المللی ادامه دهیم... باید در بخش دفاعی خود، از جمله در نیروی دریایی سلطنتی، بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم. نیروی دریایی سلطنتی ما برای مدیریت منافع ما در سرتاسر جهان، بیش از حد کوچک است.»

روز گذشته «پنی موردانت» وزیر دفاع انگلیس مدعی شد نفتکش انگلیسی «Stena Impero» در محدوده آب‌های عمان حرکت می‌کرده و توقیف آن «عملی خصمانه» است.

او همچنین روز پنجشنبه گفته بود: «ما به درستی درباره حفاظت از کالاهای خود در تنگه هرمز دغدغه داریم... ما به حراست از کشتی‌رانی و جریان آزاد تجارت، ادامه می‌دهیم.»

روز جمعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد یک فروند نفتکش انگلیسی به دلیل عدم رعایت مقررات بین‌المللی، توقیف شده است. این اقدام دو هفته پس از آن صورت گرفت که نیروهای ویژه انگلیس با حمله به یک نفتکش حامل نفت ایران که در حال عبور از آب‌های بین‌المللی نزدیک «جبل طارق» بود، این کشتی را توقیف کردند. جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را که به بهانه اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته، «راهزنی دریایی» توصیف کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.