«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد اگر «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس و کاندیدای نخست‌وزیری این کشور بتواند پیروز انتخابات شود، اقدامات مهمی خواهد کرد و روابط لندن و واشنگتن بسیار خوب خواهد شد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، ترامپ روز جمعه در کنفرانسی خبری، پس از انتقاد مجدد از رویکرد دولت «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس در قبال برگزیت گفت: «من از بوریس جانسون خوشم می‌آید. فکر می‌کنم آن (برگزیت) را درست می‌کند. او فرد متفاوتی است اما می‌گویند من هم فرد متفاوتی هستم».

ترامپ در سفر ماه گذشته به انگلیس در مصاحبه با روزنامه «سان» گفت: «گمان می‌کنم او نماینده‌ای عالی برای کشور شما است. من می‌گویم فکر می‌کنم او نخست‌وزیر بزرگی خواهد شد. گمان می‌کنم آنچه لازم است را دارد».

هنگامی که روزنامه انگلیسی «دیلی میل» ایمیل‌های «کیم داروک» سفیر انگلیس در آمریکا را افشا کرد، تنش تازه‌ای بین لندن و واشنگتن در گرفت. داروک در این مکاتبات ترامپ را «بی‌منطق» و «بی‌کفایت» و کاخ سفید را «به‌طور بی‌سابقه‌ای ناکارامد» خوانده بود.

ترامپ در واکنش به این افشاگری‌ها، داروک و ترزا می را احمق نامید و گفت دیگر با این سفیر کاری ندارد. ترزا می و «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس و رقیب جانسون در انتخابات نخست‌وزیری، به‌طور تمام‌قد از داروک دفاع کردند اما هنگامی که در یک برنامه تلویزیونی انتخاباتی، نظر جانسون در این باره مورد پرسش قرار گرفت، او با عدم حمایت از سفیر کشورش به روشنی نشان داد منافع کشورش برایش اهمیتی ندارد و به دنبال منافع شخصی خود و داشتن روابط خوب با ترامپ است.

مصاحبه هفته گذشته جانسون با یک روزنامه صهیونیستی نیز مهر تأییدی بر نزدیکی سیاست‌های دولت آینده او و دولت ترامپ بود.

او در این مصاحبه وعده داد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و در زمان مناسب، سفارت کشورش را به «بیت‌المقدس» منتقل می‌کند. همچنین خود را یک «صهیونیست پرشور» و «عاشق اسرائیل» توصیف کرد و گفت حتماً از فلسطین اشغالی دیدن خواهد کرد.

روزنامه گاردین هفته گذشته در گزارشی نوشت، به‌طور کلی سیاست خارجی دولت ترامپ به گونه‌ای است که از دیکتاتورها حمایت می‌کند و از سویی با دولت‌های میانه‌رو به تقابل می‌پردازد. انتقادات مکرر ترامپ از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، وزیر امور خارجه این کشور را بر آن داشت از کشورهای اروپایی بخواهد در مقابل کاخ سفید مقابله به مثل کنند.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

خانم می، سه بار توافق با اتحادیه اروپا را که «ترتیبات پشتیبان» را نیز دربرمی‌گرفت سه بار به پارلمان ارائه کرد اما قانون‌گذاران هر سه بار این طرح را رد کردند.

او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

این در حالی است که جانسون می‌گوید اگر نخست‌وزیر شود، در تاریخ ۳۱ اکتبر امسال با توافق یا بدون توافق انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.