قرار بر این است ۲۰۸ فرد مرتبط با جنگجویان دونباس که اکنون در زندان‌های اوکراین به‌سر می‌برند با ۶۹ اوکراینی اسیر شده توسط نیروهای طرفدار روسیه مورد مبادله قرار بگیرند.

این توافق در چارچوب «گروه ارتباط سه جانبه» (TCG) در بلاروس حاصل شد. «رومن برزمرتنی» عضو اوکراینی زیرگروه سیاسی TCG گفت تاریخ انجام این تبادل زندانی هنوز مشخص نشده است.

این هفته «وادیم پریستایکو» مشاور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و کاندید تصاحب وزارت امور خارجه او اعلام کردند احتمالاً این تبادل پیش از ماه آگوست انجام شود.

زلنسکی پیشنهاد کرده است آزادی ملوان‌های اوکراینی که طی درگیری با نیروهای روسی در تنگه «کرچ» دستگیر شده بودند نیز در برنامه‌های بعدی تبادل زندانی لحاظ شود.

سه کشتی نیروی دریایی اوکراین، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸ با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آب‌های منطقه‌ای روسیه شده و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند، که در ادامه نیروهای روس مجبور به استفاده از سلاح‌ برای متوقف کردن این کشتی‌ها شدند. در تبادل آتش صورت گرفته سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند.

در مجموع ۲۴ ملوان اوکراینی طی این درگیری دستگیر شدند.

دو هفته پیش «نیکولای پولوزوف» وکیل روسی در حساب شخصی «فیسبوک» خود نوشت، اتهامات نهایی علیه ۱۳ ملوان در پرونده آ‌ن‌ها درج شده و روند این دادگاه‌ها برای بقیه دستگیرشدگان ادامه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.