در حالی که سازمان ملل گزارش کرده است، دست‌کم یک میلیون اویغور و مسلمانان با قومیت‌های دیگر در منطقه سین‌کیانگِ چین گرفتار سیاست‌های اعمالی پکن هستند، عربستان در کنار ۳۶ کشور دیگر از جمله روسیه نامه‌ای را در حمایت از سیاست پکن درخصوص این منطقه امضا کرده است.

عبدالله معلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره حمایت ریاض از این سیاست چین به خبرنگاران گفت: این نامه درباره اقدامات چین در زمینه توسعه نوشته شده و تنها موضوع آن همین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معلمی افزود: هیچ‌کس در جهان نمی‌تواند به اندازه عربستان نگران وضعیت مسلمانان باشد. چیزی که ما در آن نامه بیان کرده‌ایم این است که از سیاست‌های چین در راستای توسعه که مردم را از فقر بیرون می‌آورد، حمایت می‌کنیم.

یک نسخه از این نامه که از سوی خبرگزاری رویترز مشاهده شده، اظهار می‌کند، امنیت به سین‌کیانگ بازگشته و حقوق بشر برای تمامی گروه‌های قومی این منطقه محفوظ است.

در این نامه آمده است: چین که با چالش جدی تروریسم و افراطگرایی روبه‌رو است، در سین‌کیانگ اقداماتی را در مبارزه با تروریسم و افراطگرایی در نظر گرفته که ایجاد مراکز آموزشی و فنی و حرفه‌ای را شامل می‌شود.

در همین حال، مدیر سازمان ملل در دیده‌بان حقوق بشر اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل درباره این نامه را "چَکی به صورت مسلمانانی" توصیف کرد که "بدون هیچ اتهامی در چین تحت پیگرد قانونی قرار دارند".

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.