روسیا الیوم گزارش داد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان امروز چهارشنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نارندا مودی، نخست وزیر هند بر اهمیت روابط کشورش با هند اشاره و تاکید کرد، دو طرف به اجرای پروژه‌های توافق شده به ویژه در خصوص ایجاد ایستگاه‌های پالایش نفت پایبند هستند.

وی در ادامه درباره یادداشت‌های همکاری و توافقنامه‌های امضا شده میان دو کشور و رقم سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های مختلف صحبت کرده و گفت انتظار می‌رود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هند به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

ولیعهد سعودی همچنین گفت که کشورش آماده همکاری سیاسی و اطلاعاتی با هند است و تاکید کرد ریاض و دهلی‌نو با چالش‌هایی یکسان در خصوص با تروریسم روبرو هستند.

بن سلمان گفت که عربستان تنها کشور صادر کننده نفت نیست بلکه در حوزه سرمایه‌گذاری هم فعالیت دارد.

مودی نیز به نوبه خود بر محکم بودن روابط دو جانبه هند و عربستان و تلاش دو طرف برای تحکیم همکاری اقتصادی تاکید کرد.

در این مراسم یادداشت‌های همکاری امضا شده میان سفرا و مسئولان دو کشور رد و بدل شد.

بن سلمان همچنین در لحظه ورودش به کاخ ریاست‌جمهوری این کشور روابط میان دو کشور را ستوده و گفت که شهروندان هندی در ساخت عربستان برای ۷۰ سال سهیم بوده‌اند.

وی افزود: روابط میان عربستان و هند قوی است و و بسیاری از عربستانی‌ها صدها سال است که در هند کار می‌کنند.

بن سلمان هدف از سفر خود به هند را تقویت روابط میان دو کشور اعلام کرد.

از سوی دیگر، مودی نیز به منظور استقبال از ولیعهد سعودی، پروتوکول دولتی این کشور را نقض کرد و خودش شخصا برای استقبال از بن سلمان به فرودگاه رفت.

طبق پروتوکول دولتی هند، نخست وزیر این کشور نباید خودش به استقبال یک شخصیت خارجی در فرودگاه برود و یک فرد دیگر یا وزیر کشور را به جای خود برای این کار بفرستند.

در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه هند نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر ضمن استقبال از نقض پروتوکول توسط مودی، نوشت: این دیدار آغاز فصل جدیدی از روابط میان دو کشور است.

 

از سوی دیگر، امین ناصر، مدیر اجرایی شرکت آرامکو عربستان اظهار داشت که سرمایه گذاری در هند از اولویت های این شرکت است و احتمالا با آغاز  سال ۲۰۴۰ درخواست روزانه هند برای نفت به ۸.۲ میلیون بشکه برسد.

لازم به ذکر است که عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند به شمار می‌رود.

ولیعهد عربستان همچنین قرار است که پس از هند به چین، مالزی و اندونزی نیز سفر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.