نشریه "تایمز او ایندیا" نوشت: ناوهای نیروی دریایی هند از ماه گذشته (ژوئن) و درپی افزایش تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس، به منظور تأمین امنیت شناورهای متعلق به هند که در خلیج فارس رفت و آمد می‌کنند، در منطقه حضور یافتند.

یک مقام ارشد هندی که می خواست ناشناس بماند، گفت: با توجه به وضعیت موجود، حضور ما در منطقه خلیج فارس ادامه خواهد داشت.

نیروی دریایی هند که به طور سنتی در آب های نزدیک این کشور فعال بوده است در دو سال گذشته به منظور مقابله با نفوذ چین، حضور بیشتری در اقیانوس ها و دریاهای جهان از تنگه مالاکا در آسیای غربی تا آب‌های آفریقا داشته است.

واشنگتن به کشورها فشار وارد می کنده به بهانه حفظ "آزادی کشتیرانی" در منطقه تنگه هرمز، علیه ایران ائتلاف نظامی تشکیل دهند.

یک مقام هند گفت: دهلی نو به چنین ائتلافی نخواهد پیوست، زیر این اقدام سبب خواهد شد که به صورت مستقیم در مقابل ایران قرار گیرد. دهلی نو دارای روابط تاریخی، فرهنگی و تجاری با ایران است. همچنین هند به طور سنتی هیچگاه به چنین ائتلاف‌های نظامی نپیوسته است، زیرا ترجیح می‌دهد تحت پرچم سازمان ملل متحد فعالیت کند.

هند پس از چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است.

ابجیت سینگ تحلیلگر امور دریایی در اندیشکده " او آر اف" دهلی نو گفت: هند در صورت وقوع درگیری (در خلیج فارس)، موضع بی طرف اتخاذ خواهد کرد. دهلی نو تنها هنگامی وارد این درگیری خواهد شد که کشتی‌هایش آسیب ببینند، اما تاکنون هیچ تهدیدی متوجه شناورهای هند نبوده است.

هم اکنون حدود ۱۵ ناو نیروی دریایی هند در نقاط ورودی و خروجی اقیانوس هند (از تنگه مالاکا تا خلیج عدن) حضور دارند که اکثر تجارت و حمل و نقل سوخت چین از این مسیر صورت می گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.