محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره صحت ادعای وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر پذیرش ایران برای مذاکره در خصوص توان موشکی خود، اظهار کرد: بنیه دفاعی ما خط قرمز ماست و بارها اعلام کردیم که درباره آن مذاکره نمی‌کنیم، ما از مقامات آمریکا تاکنون سخنان متناقض زیاد شنیدیم و این دولت آمریکا از بقیه بیشتر تناقض گویی کرده است.

وی افزود: مصاحبه آقای ظریف خیلی روشن است و از هیچ کجای آن چنین استنباطی نمی شود. به نظر می‌رسد آنچه ما مطرح کردیم این است که آمریکایی ها خودشان۱+۵ را ترک کردند، در حالی که یک فرصتی بود برای مذاکره درباره مسائل هسته‌ای که دیدگاه ما هم در آن مشخص است. الان هم طبیعی است که اگر آمریکایی ها برگردند و تحریم ها را بردارند این فرصت برای شان در ۱+۵می تواند به وجود آید.

 

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که مواضع وزرای عضو ۱+۵ را در نشست اخیر چطور ارزیابی می‌کند؟تاکید کرد: این اجلاسی  بود و صحبتی که کردند و بیانیه‌ای که دادند، این است که تلاش کنیم در کنار روسیه و چین ما اروپایی ها برجام را حفظ کنیم.

 

واعظی درباره تعیین تکلیف کالاهای ضبط شده قاچاق و توزیع آنها در بازار برای شکستن قیمت ها، گفت: الان با توجه به اینکه در هفته های اخیر، قیمت ارز کاهش یافته، حتما باید این انتظار را داشته باشیم که قیمت ها پایین آید. آقای روحانی هم در این زمینه به وزیر اقتصاد دستور دادند که مشکلات کالاهای تعیین تکلیف نشده حل شود و به بازار عرضه شوند.

 

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره چگونگی بازسازی مناطق سیل زده، اعلام کرد: همه دستگاه ها و به ویژه وزارتخانه‌های ذی ربط تلاش گسترده ای انجام می‌دهند اما طبیعی است که در ابتدا برای تجهیز و تکمیل تقسیم کار، روند مقداری کند باشد ولی آنچه که از سوی دولت در زمینه پرداخت وام باید انجام می‌شد، انجام شده و اخیرا نامه‌ای به رهبری زدیم و ایشان موافقت کردند که مبلغ جدیدی را در حدود پنج هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم و این موضوع ابلاغ شده و با تزریق این پول جهش جدیدی به وجود می‌آید.

 

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره لایحه مربوط به مالیات و طرح آن در جلسات هیئت دولت، گفت: براساس قانون قبلی مالیات از یک بند استفاده می شد که اگر اتفاقات غیر منتظره برای افراد یا شرکت هایی رخ دهد که به یک رقم سود غیرقابل پیش بینی برسند باید حق دولت از طریق مالیات پرداخت شود و یک بحث هم اخیرا مطرح شد که لایحه ای در این زمینه به دولت بیاید که هنوز قطعی نشده است.

واعظی با اشاره به واکنش دولت به غیرقانونی خواندن انتخابات شورایاری ها، تاکید کرد: نامه ای را آقای سراج به رئیس جمهوری فرستادند. این اولین دوره ای نیست که چنین انتخاباتی برگزار می‌شود و چهار دوره است که چنین انتخاباتی با همین قانون در حال برگزاری است و در نتیجه رئیس جمهوری نامه ای به معاونت حقوقی نوشتند و دستور دادند این موضوع بررسی شود.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه روند کاهشی قیمت ارز اظهار کرد: سیاست ما این است که نرخ ارزی که الان هست با نرخ واقعی فاصله دارد و دلیل آن هم جنگ روانی و تبلیغاتی آمریکا و برخی کشورهای کوچک منطقه بود که راه افتاد و قیمت ها بالا رفت و الان ملت دیدند که اینها توخالی است و اعتمادشان به مسئولان بیشتر شده است و شاهد همکاری و همراهی مردم و مسئولان هستیم که در نتیجه نرخ ارز کاهش یافته است.

 

واعظی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که این روند کاهشی باید ادامه پیدا کند. رقم فعلی هم به هیچ وجه واقعی نیست ولی از آنجا که نظرمان این است که دولت نرخ ارز تصنعی درست نکند و هر روز در آن دخالت نکند، فضا را برای عرضه و تقاضا آزاد گذاشته است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آمریکا چقدر می‌تواند کشورهای دیگر را با خود علیه ایران همراه کند، اظهار کرد: ممکن است برخی کشورها از روی ترس و فشار، ظاهراً چیزهایی را قبول کنند اما در عمل نشان داده شده که روندی که اقای ترامپ پی گرفته نه تنها با سایر کشورها بلکه با متحدان تاریخی خودش همچون اروپا هم نمی تواند علیه ایران به ائتلاف برسد.

 

واعظی تصریح کرد: اگر در مورد معامله قرن هم که آمدند و در بحرین جلسه گذاشتند صحبت کنیم باید بگوییم که این کار شکست خورده است و بعید می‌دانم که آمریکایی ها در شرایطی که الان دارند به توفیقی علیه ما برسند.

 

وی درباره انتصاب فریدون وردی نژاد به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری و بازنشسته بودن او، اظهار کرد: ما اجازه گرفتیم و بر اساس آن عمل کردیم. ما که نمی توانیم در ریاست جمهوری یا هرجای دیگر حرکتی انجام دهیم که خلاف قانون باشد. ما اجازه گرفتیم و همه مراحل آن هم طی شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.