نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۴ نفر از متهمان ارزی امروز در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای جلسه دادگاه قاضی موحد اظهار کرد: این جلسه جهت رسیدگی به اتهامات دیگر متهمان این پرونده با حضور دادستان مرکز سیستان و بلوچستان متهمان و وکلا به صورت علنی و رسانه‌ای تشکیل است و رسمیت دادگاه را اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در این جلسه ابتدا به اخذ آخرین دفاع آقای شهرام فرجی می‌پردازیم.

در ادامه شهرام فرجی در جایگاه قرار گرفت و قاضی موحد ضمن تفهیم اتهام به وی از او خواست تا آخرین دفاع خود را شرح دهد.

متهم فرجی ضمن تشریح دفاع آخر خود گفت: من در سال ۹۴ که شرکت پخش داشتم با آقای وزیری در شرکت نیک‌پارس آشنا شدم و در سال ۹۶ با آقای وزیری شرکت‌های بازرگانی را تاسیس کردیم.

وی خاطرنشان کرد: آقای دهقان یک سال و خرده‌ای کارمند مجموعه بود و نه من چک نوشتم و نه امضا کردم و دسته چک در قاب صندوق شرکت نزد حسابدار است.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت: شخص مورد نظر ادعا کرده که چک‌های سفید امضا در اختیار شما بوده چه توضیحی دارید؟

متهم فرجی افزود: آقای سلیمان‌زاده را آقای وزیری معرفی کرد و در شرکت با وی مذاکره کردیم که نهایتا وی را با حقوق مناسبی استخدام کردیم در اواخر سال ۹۶ آقای وزیری با آقای انصاریان قراردادی را آماده کردند. در این خصوص با چندین بانک مذاکره کردند و پست بانک زاهدان مصوبه‌ای با یک بند چک به ارزش ۵۰ میلیون یورو به ما داد. از طرفی شرکت گل‌کار وجود دارد و پرفرم‌ها جعلی نیست.

قاضی موحد در ادامه از متهم فرجی پرسید: در مکاتبات شرکت مدیرعامل آقای دهقان بوده، آیا شما حق امضا داشتید؟

متهم فرجی در پاسخ گفت: بله به این موضوع کاملا اشاره شده است. ما در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۶ مجوز تولیدات دارو را گرفتیم و می‌خواستیم شرکت را پویا و فعال کنیم و به جهت طرحی که آقای وزیری در آنجا داشت و وجه آن را کاملا پرداخت کردم، اما به من گفتند که رشوه دادید در حالی که من به واسطه احداث کارخانه‌ای که در آنجا داشتیم آن ملک را خریداری کردیم.

قاضی موحد در این بخش از جلسه دادگاه خطاب به متهم فرجی گفت: آیا شما پیامکی در خصوص اینکه خواستار شرکت کاغذی هستید ارسال نکرده‌اید این متن پیامک شما است شرکت کاغذی باشد خریداریم. اگر کارخانه میز داشته باشد و کارت بازرگانی داشته باشد و مشکلی نداشته باشد خریدار هستیم در این خصوص چه توضیحی دارید؟

متهم فرجی اظهار کرد: حضور ذهن ندارم البته کلمه شرکت کاغذی یک اصطلاح است. آقای دادستان اشاره کردند که قصد واردات کالا نبوده است، اما نیت ما واردات کالا بوده، ولی فرصت را از ما گرفتند.

در این بخش از جلسه دادگاه دادستان عمومی و انقلاب سیستان و بلوچستان توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: قراردادی که آقایان می‌گویند با صنایع قطعات نوشته‌اند در اصل قرارداد نبوده بلکه تفاهم‌نامه‌ای بوده که قرار بود که اگر به آن عمل شد پس از آن قرارداد نوشته شود. این تفاهم‌نامه را به بانک ارائه می‌دهند به آقای انصاریان اعلام می‌کند که این صحت دارد یا نه برای اینکه تردیدی نباشد آقای انصاریان مهر را جعل می‌کند و در همین راستا قصد داشتند با صنایع هواپیمایی کشور نیز ارتباط بگیرند.

وی با بیان اینکه در خصوص مراودات مالی که متهم فرجی با نوید پیروز داشته است تمامی اسناد حسابداری آن موجود است، گفت: این‌ها افرادی را که به شرکت‌ها می‌بردند که به آن‌ها می‌گفتند امضای آسانی بزنید.

قاضی موحد در این بخش از جلسه دادگاه خطاب به متهم فرجی گفت: موضوع ۲۴ فقره سند چیست.

متهم فرجی در پاسخ گفت: مربوط به من نبوده است.

قاضی‌موحد بیان کرد: شما که منکر همه چیز می‌شوید پس شما را اشتباه آورده‌اند؟

متهم فرجی اظهار کرد: یک شرکتی را آوردند و گفتند که گردش داشته، اما موضوع گردش چه بوده؟ من یک امضا جای آقای دهقان نزدم.

در این بخش از جلسه دادگاه دادستان سیستان و بلوچستان به استعلامی که در خصوص همکاری متهمان این پرونده با صنایع دفاع انجام شده بود اشاره کرد که این همکاری را رد می‌کرد.

قاضی موحد در واکنش به این استعلام خطاب به متهم فرجی گفت: رسما اعلام کردند که هیچ قراردادی با شما نداشتند و این پاسخی است که به ما دادند شما هیچ قراردادی نداشته و اجرا نکردید.

متهم فرجی گفت: پس مطالبی که در کیفرخواست آمده از کجا آمده است؟

قاضی موحد اذعان کرد: علت اینکه ۱۰ میلیون یورو در شرکت عمران بهران‌راد رفع تعهد نشده چیست؟

متهم فرجی در پاسخ گفت: فرصت را از ما گرفتند.

دادستان مرکز سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: وی (متهم فرجی) به صراحت اقرار کرده است که از امضای دوماستفاده کرده است.

قاضی موحد نیز خطاب به متهم فرجی گفت: شما در شرکت عمران بهران‌راد سمتی نداشتید؛ چرا که اگر سمتی داشتید باید ثبت و آگهی شود.

متهم فرجی نیز بیان داشت: این فرآیند دو ماه طول می‌کشد.

قاضی موحد نیز گفت: شما بنا را بر عدم صداقت گذاشتید.

دادستان سیستان و بلوچستان در این بخش از جلسه دادگاه اظهار کرد: در یک روز و در ۵۵ دقیقه به خاطر اینکه وضعیت مالی شرکت عمران بهران‌راد خوب جلوه داده شود در آن پول می‌ریزند تا اعتبار شرکت را بالا ببرند و این پول‌ها را افراد آقای نوید پیروز واریز کردند و پس از یک ساعت به حساب دیگری منتقل کردند با همین تفاهم‌نامه صنایع قطعات به ۱۴ بانک مراجعه کردند و مبالغی که برای ارز درخواست می‌کنند بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بوده است که بانک با ۳۵۰ میلیون موافقت کرد که جلوی آن را گرفتیم و دستگیر شدند.

در این بخش از جلسه دادگاه وکیل متهم فرجی به دفاع از موکل خود پرداخت.

قاضی موحد در این بخش جلسه دادگاه خطاب به دادستان زاهدان با اشاره به یکی از پیامک‌های ارسال شده توسط متهم وزیری گفت: آقای وزیری در یکی از پیامک‌ها می‌گوید همه ارز‌های ایران را می‌خرم و آقای وزیری به وی (متهم فرجی) می‌گوید بانک‌هایی را پیدا کن که قابل نفوذ باشد. لذا سوء نیت از این اقدامات می‌بارد و هدف‌گذاری شما (متهم فرجی) توام با سوء نیت است و اسنادی که از شما کشف شده کاملا هدفمند با سوء نیت و علیه نظام اقتصادی کشور است و اقدامات این‌ها صد درصد مقابله با نظام است.

در ادامه قاضی موحد مسعود نوری خواست تا برای شرح آخرین دفاعیات خود در جایگاه قرار گیرد.

قاضی موحد ضمن تفهیم اتهام به متهم مسعودی نوری از وی خواست تا دفاعیات خود را شرح دهد.

متهم نوری نیز بیان کرد: بابت این ۱۵ میلیون دلاری که برای من زده‌اند ۵ میلیون و خرده‌ای از آن به من ارتباط دارد و مابقی مربوط به شرکت شایان‌ساخت تجارت الوند سند استکانچی و شرکت اندیشه راه صعود بوده است و من با شرکت‌های حق‌العمل کار، کار می‌کردم.
قاضی موحد اظهار کرد: شرکت‌های حق‌العمل‌کار همان شرکت‌های کاغذی بودند.

متهم نوری اظهار کرد: به من ثبت سفارش نشان دادند و گفتند که گردش عملیات داشتم.
قاضی موحد تصریح کرد: مهر‌های شرکت‌های خارجی به چه علت نزد شما بوده.
متهم نوری گفت: من اصلا مهری نداشتم.

در این بخش از جلسه دادگاه دادستان سیستان و بلوچستان در واکنش به دفاعیات نوری گفت: می‌گویند که شرکت اندیشه راه صعود به ما ربطی ندارد، اما ما مستنداتی داریم که خلاف این موضوع را نشان می‌دهد از طرفی ارتباط متهم با بابک وثوق‌زاده که اکنون متواری است و همچنین فریبرز عزت‌آبادی با بابک وثوق‌زاده چیز دیگری را نشان می‌دهد و با توجه به مستنداتی که داریم شرکت اندیشه راه صعود در اختیار وی (متهم نوری) بوده است.

در ادامه وکیل متهم نوری برای تشریح آخرین دفاعیات از موکل در جایگاه قرار گرفت.

پس از پایان دفاعیات وکیل متهم نوری، متهم محمودرضا سلیمان‌زاده با دستور قاضی موحد برای ارائه آخرین دفاعیات خود در جایگاه قرار گرفت و ضمن تفهیم اتهام به وی گفت: از آقای فرجی در کیفرخواست برای بنده هیچ اسمی نیامده و هیچ ارتباطی با هم نداشتیم. در مورد آقای نوری هر کاری که در سیستان و بلوچستان کردم من انجام دادم و دو سه شرکت از شرکت‌های حق‌العمل‌کاری متعلق به آقای نوری بود.

قاضی موحد خطاب به متهم سلیمان‌زاده گفت: داستان دیوان حافظ چیست؟

متهم سلیمان‌زاده در پاسخ گفت: من ظرف یک ماه، ۱۱۰ میلیارد تومان منابع برای آن استان بردم و سر همه این‌ها را کلاه گذاشتم که این‌ها شاکی من هستند به دلیل اینکه من بزرگ شده آن استان بودم.

وی ادامه داد: زمانی که ما به بانک کشاورزی زاهدان رفتیم یک تابلوی فرش نفیسی مدیر بانک به من هدیه داد و من جلسه بعد برای جبران آن دیوان حافظی با ۵ سکه که در آن زمان هر سکه معادل یک میلیون تومان بود دادم که البته به نیت رشوه نبوده است.

قاضی موحد خطاب به متهم گفت: کسی که به کارمند نظام رشوه دهد از مصادیق افساد است؛ یعنی وقتی کارمند نظام را خراب کنید مردم به نظام بدبین می‌شوند البته آن شخص قبول نکرد.

متهم سلیمان‌زاده در ادامه دفاعیات خود گفت: من نه آقای رنود و نه آقای بهزادیان و نه آقای انصاریان را می‌شناختم و هیچ دخالتی در کار‌های آن‌ها نداشتم. من صرفا یک معرف بودم و همه این افراد که به آنجا بردند از افراد به نام تهران بودند. من ریز وجوهاتی که به حسابم واریز شده نوشتم. آقای نوری ۹۰ میلیون تومان بابت پول هتل رفت و آمد، اقامت و کار‌هایی که انجام دادم به من داد در خصوص آقای فرجی ۱۸ میلیون تومان در خصوص آقای سلیمی ۵۰ میلیون تومان بوده است.

در ادامه وکیل متهم سلیمان‌زاده به دفاع از موکل خود پرداخت.

پس از پایان دفاعیات وکیل متهم سلیمان‌زاده متهم محمد قدسی به دستور قاضی موحد برای ارائه آخرین دفاعیات در جایگاه قرار گرفت و ضمن تفهیم اتهام به وی گفت: من در اسفند ماه سال ۹۳ سه ثبت سفارش برای آقای نوری انجام دادم و در کیفرخواست چند جا صراحتا به عدم همراهی بنده اشاره شده است. می‌خواهم که به من فرصت دهید تا بتوانم این قضیه را جبران کنم؛ چراکه من در جریان قصد این افراد نبوده‌ام.

دادستان سیستان و بلوچستان در بخش از جلسه دادگاه بیان کرد: وی (متهم قدسی) سه حواله‌ای که اعلام کردند عدد‌های مربوط به آن بسیار پایین است و مجموع هر سه ۲۵۰ هزار دلار می‌شود، اما یک عددی یورو دریافت کرده‌ام که با توجه به توان مالی وی که به نام امین‌پور ثبت شده با توجه به اینکه شرکت وی گرفته باید متعهد به پرداخت آن شوم.

متهم قدسی در ادامه گفت: من با بانک سپه و ملت کاملا تعامل دارم و همه چیز را اعلام کردم.

در ادامه وکیل متهم قدسی به دفاع از موکل خود پرداخت.

پس از پایان دفاعیات وکیل متهم قدسی، متهم فریبرز عزت‌آبادی برای ارائه آخرین دفاعیات در جایگاه قرار گرفت و قاضی موحد ضمن تفهیم اتهام به وی از او خواست تا آخرین دفاعیات خود را شرح دهد.

متهم عزت‌آبادی ضمن تشریح دفاعیات پایانی خود گفت: آقای نوری از طریق آقای توسلی به عنوان یک بازرگان و وارد کننده معرفی شد و دنبال یک شرکت حق‌العمل‌کار بودند که ما معرفی کردیم، اما همه کار‌ها را خودشان کردند و نه بانکی رفتند و نه رشوه‌ای دادند و نه امور کاری دخالت داشتند حتی مکاتبه‌ای نیز انجام ندادند.

وی تصریح کرد: ۱۱۰ میلیون تومان پرداخت شد که تقسیم بر ۵ شد و ۲۲ میلیون تومان گرفتیم ما فقط یک شرکت معرفی کردیم نمی‌توانم بگویم شرکت کاغذی هست یا نه کسی نیامده که بگوید کاغذی بوده یا کاری می‌کرده یا نه.

در ادامه وکیل متهم عزت‌آبادی به دفاع از موکل خود پرداخت.

پس از پایان دفاعیات متهم وکیل متهم عزت‌آبادی متهم امیر سعیدیان به دستور موحد در جایگاه قرار گرفت.
قاضی موحد ضمن تفهیم اتهام به متهم سعیدیان از وی خواست تا آخرین دفاعیات خود را شرح دهد.

متهم سعیدیان گفت: من ۶۵ میلیون تومان دریافت کردم که به عنوان قرض‌الحسنه بوده است و در یازدهمین ماه سال ۹۶ از وی (متهم نوری) و برج ۱۲ سال ۹۶ از برادر وی دریافت کردم. پرفرم‌ها را نیز خودشان اعلام کردند که از کجا دریافت کردند و آقای قدسی به عنوان شخصی که با آقای نوری کار کردند، می‌توانند بگویند که پرفرم‌ها را از کجا آوردند.

قاضی موحد خطاب به متهم سعیدیان گفت: شما با کارت بانکی آقای هادی فراهانی چه می‌کردید.

متهم سعیدیان در پاسخ گفت: هیچ فعالیتی انجام ندادم و کارت صفر است من از طریق شرکت ثبتی روشا که الان ۲۵ سال است که می‌شناسم چند تن از دوستانم شرکت می‌خواستند که معرفی کردم.

قاضی موحد خطاب به متهم سعیدیان گفت: شرکت کاغذی را می‌توان خرید و فروش کرد شرکتی که فعالیت ندارد کاغذی است.

در این بخش از جلسه دادگاه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: یک جلسه و توافقی میان آقای نوری و آقای قزاق در ۱۴/۶/۹۶ در خصوص حواله‌ها بوده است و آقای نوری به عنوان یکی از کسانی است که صورتجلسه را امضا کرده است در پیامک‌ها آقای سعیدیان می‌گوید که فایده‌ای ندارد اگر خواستید می‌توانم روی شرکت تو و با چک و سفته مدیرانش ۵، ۶ تومان وام بگیرم.

در این بخش از جلسه دادگاه وکیل متهم سعیدیان آخرین دفاعیات خود را شرح داد.
پس از پایان دفاعیات وکیل متهم سعیدیان متهم داود توسلی در جایگاه قرار گرفت و قاضی موحد ضمن تفهیم اتهام به وی از او خواست تا آخرین دفاعیات خود را شرح دهد.

متهم توسلی اظهار کرد: من نه واردکننده بودم و نه ارزی خواستم بگیرم.
در ادامه وکیل متهم توسلی به دفاع موکل خود پرداخت.

با پایان دفاعیات وکیل متهم توسلی متهم آرش شیرآقایی به دستور قاضی موحد برای شرح آخرین دفاعیات خود در جایگاه قرار گرفت و ضمن تفهیم اتهام گفت: هیچ کدام از این ۱۴ نفر را نمی‌شناختم من ۹۵ تومان از آقای شیروانی طلب‌کار بودم که گرفتم من فقط معرف بودم و پیامک‌ها ربطی به این شرکت ندارد.

در ادامه وکیل متهم توسلی برای ارائه آخرین دفاعیات در جایگاه قرار گرفت.

پس از پایان دفاعیات وکیل متهم توسلی متهم مصطفی سلیمی به دستور قاضی موحد برای ارائه آخرین دفاعیات در جایگاه قرار گرفت و ضمن تفهیم اتهام گفت: در زمان دستگیری ۱ و نیم میلیون کالای در حال ترخیص داشتم وپرفرم‌های بنده جعلی نبودند و واقعی بودند.
دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان در این بخش از جلسه دادگاه اظهار کرد: قانون می‌گوید تضمین باید سهل‌البیع باشد.

در ادامه وکیل متهم سلیمی به دفاع از موکل خود پرداخت و پس از آن متهم فرشاد بارک‌زهی برای دفاع از موکل خود در جایگاه قرار گرفت.

قاضی موحد ضمن تفهیم اتهام از وی خواست تا آخرین دفاعیات خود را شرح دهد.
متهم بارک‌زهی اظهار کرد: دفاعیات خود را اعلام کردم شعبه ما کلا ریالی بوده و ارزی نبود و تنها شرکت‌هایی که در شعبه ما حساب داشتند شرکت آقای سلیمی و آقای فرجی بود و بقیه شرکت‌ها ربطی به شعبه چابهار و مننداشتند.

وی ادامه داد: ما جای هشت درصد ۲۵ درصد وجه نقد گرفتیم و ۵۰۰ میلیون تومان نیز در حساب مسدود کردیم و یک شرکت نیز ضمانت گرفتیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ چارچوب بانکی هیچ خلافی انجام ندادم گفت: برج ۱۱ یا ۱۲ یک خودرو شش ماهه از آقای فرجی گرفتم که ۱۰ میلیون تومان از من اضافه‌تر گرفتند و قرار بود تا برج شش پول آن را بدهیم که گرفتار شدیم در خصوص سنسور کسی را آشنا نداشتم به آقای سلیمی که هم مشتری و هم رفیقم بود گفتم که سنسور می‌خواهم که وی در این خصوص برایم پیگیری کرد.

وی در ادامه گفت:‌ آقای سلیمی را آقای سلیمان‌زاده معرفی کرد و آقای سلیمان‌زاده برای من بلیت ترکیه گرفت.

قاضی موحد خطاب به متهم بارک‌زهی گفت: شما با این کارتان مشتری را می‌شکنید و خرد می‌کنید حتی اگر پول این خدمات را حساب کرده باشید شان مشتری را شکسته‌اید اینکه یک کارمند نظام از مشتری خدمات می‌گیرد در شان آن نیست شان نظام و خودمان را حفظ کنیم.

دادستان مرکز سیستان و بلوچستان اظهار کرد: وی (متهم بارک‌زهی) همه کارسازی‌ها را خودش انجام داده، اما چون شعبه ارزی نبوده به شعبه ارزی محول کرده و از طرفی نیز خودش نیز عضو کمیته اعتباری است که در آنجا امضا زده است. اینکه آقای بارک‌زهی این طور می‌گویند نیست.

در این بخش از جلسه دادگاه وکیل متهم بارک‌زهی به دفاع از موکل خود پرداخت.

پس از پایان دفاعیات وکیل متهم بارک‌زهی قاضی موحد خطاب به وی گفت: رسیدگی به رشوه در صلاحیت ما نیست و ما در محدودیت صلاحیت دادگاه انقلاب پیش می‌رویم که در این خصوص معاونت مطرح است البته وجهی که غیرقانونی بوده ضبط می‌شود.

قاضی موحد در پایان نهمین جلسه دادگاه چهارده نفر از متهمان ارزی ضمن اعلام ختم رسیدگی گفت: رای در مهلت قانونی صادر و به وکلای متهمان ابلاغ خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.