اقدام غیرقانونی و غیرمتعارف آمریکایی‌ها در محدودیت تردد هیات دیپلماتیک ایارن به شکلی بوده که سازمان ملل متحد هم که مقرش در نیویورک است وادار به انتقاد علنی از این ماجرا کرده است.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل  به صورت رسمی نسبت به اعمال محدودیت برای سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در شهر نیویورک ابراز نگرانی کرده است. وزیر امور خارجه ایران شامگاه یک‌شنبه به‌وقت ایران، برای شرکت در نشست شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد وارد نیویورک شد. 

محمد جواد ظریف اما این بار و در مقایسه با نمایندگان سایر کشورها ویزایی متفاوت از سفرهای پیشین  و همراه با  محدودیت‌هایی برای تردد  دریافت کرده است.

بر اساس محدودیت‌های اعمال شده، وزیر امور خارجه و دیپلمات های ایرانی همراه وی تنها اجازه تردد در شعاع چهل کیلومتری سازمان ملل متحد را دارند. مقر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد و فردوگاه نیویورک چهار مکانی هستند که آقای ظریف و هیات همراه اجازه در حد فاصل آنها را دریافت کرده‌اند.

 

چرا محدودیت ؟

واقعیت این است که آمریکایی‌ها از حرف زدن ظریف هم می‌ترسند! محمد جواد ظریف در سفر پیشین خود در گفت و گوهایش با رسانه‌های آمریکا به جنگ طلبی تیم ب اشاره کرده که مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و «تیم ب» یا B Team  از آن زمان در گفتمان سیاسی جهان تبدیل به یک ترم بین‌المللی و مهم شد. ظریف در مصاحبه‌هایش طی آن سفر اعلام کرد که تیم ب (بولتون، بن زاید، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) قصد دارند آمریکا را به جنگ با ایران بکشانند.

مایک پمپئو که نزدیک خاصی به این تیم دارد به شکلی اعلام کرده که  این مصاحبه‌های و گفتمان ظریف دلیل اصلی محدودیت‌های اعمال شده در سفر جاری است.

پمپو اعلام کرده  که ظریف در سفر های پیشین با استفاده از آزادی تردد اقدام به تبلیغات مخرب بر ضد دولت آمریکا می کرده و کاخ سفید دیگر این اجازه را به وی نخواهد داد.

 

سوء استفاده آمریکا از میزبانی مقر سازمان ملل

اقدام دولت آمریکا برای اعمال محدودیت تردد برای محمد جواد ظریف   نقض قوانین بین‌المللی و به نوعی سوء استفاده از میزبانی مقر سازمان ملل است. بین آمریکا به عنوان کشور میزبان و سازمان ملل متحد به عنوان سازمانی بین المللی که مقرش در نیویورک قرار دارد، موافقتنامه‌ای در سال ۱۹۴۷ امضا شده که بر اساس آن دولت آمریکا موظف است به تمام دیپلمات‌های مامور در سازمان ملل ویزای ورود بدهد. به طور روشن هم نوشته شده هیچ محدودیتی را هم نمی‌تواند برقرار کند.

 

تمرکز رسانه‌های آمریکا روی سخنان ظریف

مایک پمپئو یکی از دلایل اعمال محدودیت برای تردد آقای ظریف در نیویورک را نبود امکان تردد برای دیپلمات‌های آمریکایی در تهران ذکر و تاکید کرده است که به همین دلیل دیپلمات های ایرانی نیز نباید بتوانند آزادنه در نیویورک تردد کنند. این در حالی است که آمریکا میزبان مقر سازمان ملل است و بر اساس قوانین بین‌المللی موظف است که شرایط لازم برای حضور نمایندگان کشورها را فراهم کند. در حالی که ایران با نداشتن روابط دیپلماتیک با آمریکا هیچ لزومی برای استقبال از دیپلمات‌های کشوری که مردم را تحت سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ قرار داده‌ ندارد!

مقام‌های دیپلماتیک ایران اما به جای برخورد دفعی با این محدودیت‌ها تمام تمرکز خود را روی بهترین استفاده از این سفر به نفع کشور قرار دادند. به صورتی که مصاحبه رسانه‌ها از جمله گفت و گو با برنامه‌های مشهور شبکه‌های ان‌بی‌سی و بی‌بی‌سی در محل‌های ممکن برنامه‌ریزی شد.

ظریف در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت: گزینه ما مقاومت در برابر هر گونه فشار است، اما اگر آمریکا به دنبال یک راه آبرومندانه برای خروج از این شرایط می گردد راه حل وجود دارد.

 او با بیان اینکه دنبال تنش نیستیم اما اگر به ما تعرض شود در دفاع از خود تردید نمی‌کنیم،  تاکید کرد: آمریکا خودش را از بازار ایران محروم کرده است. بازار ایران به روی شرکت‌های آمریکایی باز است.

وزیر امور خارجه در مصاحبه با برنامه هاردتاک بی‌بی‌سی هم گفت: ترامپ حمله به ایران‌ را متوقف کرد چون تهدید مقابله به مثل تهران را دریافت کرد. 

او در بخشی دیگری از  در مصاحبه با «زینب بداوی» مجری سرشناس برنامه «هارد تاک» تأکید کرد: «ما بالاخره نفت مان را خواهیم فروخت اما شرافتمان را هرگز».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.