عبدالحمید مرتضوی بریجانی، از حقوقدان های نامزد عضویت در شورای نگهبان، در جریان بررسی صلاحیت ها، پشت تریبون قرار گرفت و بعد ارائه توضیحاتی درباره رزومه تحصیلی خود، گفت: در مسئولیت قضایی را از پایین ترین رده آغاز کردم و امروز در دیوان عالی کشور در بالاترین رده یعنی رییس شعبه عالی کشور مسئولیت دارم. در مجموع سی و پنج سال سابقه اداری دارم و قاضی عالی رتبه دیوان عالی کشور هستم.

وی با بیان اینکه، همه قوا در کنار شورای نگهبان و دیگر نهادها در یک نظام و کشتی واحد هستند، گفت: من یک قاضی هستم و  سوگند یاد کردم در اجرای عدالت از هیچ تلاشی دریغ نکنم بدیهی است که از یک قاضی انتظاری جز این نیست که قوانین را تحت نظر داشته باشد، قانون ساسی را در رتبه اول قرار دهد و بعد به قوانین عادی توجه کند و به اسناد بالادستی بی توجه نباشد.

مرتضوی ادامه داد: ما در جایگاه قاضی در بررسی پرونده ها بدون دیدن اسناد و مدارک اصلا تصمیم گیری نخواهیم کرد. این نقش و رویکرد یقینا در جایگاه حقوقدانی شورای نگهبان تفاوت نخواهد کرد، بلکه رنگ بیشتری خواهد گرفت و استقلال بیشتر خواهد شد. 

وی با تاکید براینکه انتخابات و نظارت بر قونین مهمترین مسئولیت های شورای نگهبان است خاطرنشان کرد: دغدغه های عمده ای دوستان داشتند که حتما لحاظ می شود. یکی از نکاتی که دوستان مجلسی اشاره کردند احساسی که در آنها وجود دارد که ما بعد از اینکه از اینجا عبور کنیم از نمایندگان فاصله می گیریم.هرگز اینگونه نخواهد بود. شما منتخبان مردم هستید و در اختیار مردم و در دسترس مردم هستید و ما منتخبان شما و همکااری که شما انجام می دهید یقینا مدنظر خواهد بود و یقینا باید تعامل ارتباط بیشتری برقرار شود تا آنچه شایسته ملت است با نحو بهتری پیش برده شود. 

وی خطاب به نمایندگان گفت: گاها گلایه هایی از برخی عزیزان داشتید که امروز روزش است که کسی را انتخاب کنید که بعدا اگر تصمیمات شما را ارزیابی کردند گلایه ای وجود نداشته باشد. ایجاد رابطه متقابل، بسیار کارامد و موثر خواهد بود. نتیجه غلبه عقل جمعی بر عقل فردی بر هیچ کسی پوشیده نیست. یقینا این تصمیمات از معقولیت بیشتری برخوردار خواهد شد. 

مرتضوی گفت: همه نمایندگان باید با استقبال کامل بتواند کامل تصمیم سازی کنند. باید به نحوی کارها انجام شود که هزینه های تصویب قانون بیشتر از هزینه های اجرا شود. باید به نحوی قانون تصویب شود که عمر قانون طولانی شود تا اینگونه اعتبار مجلس و قانون بیشتر می شود. اگر بتوانیم در جریان تصویب عاقلانه تر کار کنیم در زمان اجرا هزینه کمتر می شود. 

این قاضی دیوان عالی کشور گفت: باید روندی در پیش بگیریم که بتوانیم قانون صادر کنیم تا کی باید از قوانین دیگر کشورها استفاده کنیم. حفظ کرامت انسانی از جمله نمایندگان طبیعی است که یکی از اولویت ها باشد. باید زمینه های ارتقا مجلس و جایگاه نمایندگان به جای تضعیف فراهم شود. باید به نحوی اقدام شود که ذهنیت های موجود حذف شود. می شود با تعامل این مسائل را حل کرد.

دهقان: اعضای شورای نگهبان باید در مذاکرات عادی در مجلس حضور داشته باشند

محمد دهقان از نمایندگان فعلی مجلس که به عنوان یکی از حقوقدان ا به مجلس معرفی شده است، در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان در تشریح برنامه‌های خود بیان کرد: بنده از آقای رییسی که برای اولین‌بار در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب یکی از نماینده‌های حاضر در مجلس شورای اسلامی را به عنوان کاندیدای عضویت در شورای نگهبان معرفی کرده است تشکر می‌کنم.

وی گفت: پس از دریافت این پیشنهاد با مشورت و مطالعه به این نتیجه رسیدم که شاید حضور بنده در شورای نگهبان بتواند تغییراتی ایجاد کند تا هم مجلس شورای اسلامی کارآمدتر باشد و هم شورای نگهبان ارتقاء یابد.

دهقان در ادامه با اشاره به اصل ۹۳ قانون اساسی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی براساس قانون، بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و شورای نگهبان نیز بدون مجلس جایگاهی ندارد. قوه مقننه متشکل از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

وی در ادامه تاکید کرد: در اصل ۹۷ قانون اساسی بر این امر تاکید شده تا اعضای شورای نگهبان در جلسات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند، اما بنده در این ۱۵ سال ندیدم تا اعضای شورای نگهبان برای مذاکرات عادی در مجلس حضور داشته باشند. این امر باعث شده تا یک طرحی که نمایندگان چندین ماه برای آن وقت صرف می‌کنند به راحتی در شورای نگهبان به خاطر یک کلمه حذف شود.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان باید حداکثر قرابت را جهت افزایش کارآمدی قوه مقننه داشته باشد و بنده برای این موضوع تدبیر و برنامه‌ریزی کرده‌ام.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی شاهد هستیم که چندین نماینده بر روی یک طرح و یا لایحه چند ماه کار می‌کنند اما شورای نگهبان به اندازه زمانی که نمایندگان برای آن طرح یا لایحه صرف کرده‌اند وقت نمی‌گذارند. باید از طریق تعامل شورای نگهبان با نمایندگان، قوه مقننه در عرصه قانون‌گذاری و سایر مسائل ارتقاء یابد.

دهقان در پایان بیان کرد: شورای نگهبان محل داوری دقیق است. بنده اگر وارد شورای نگهبان شوم تلاش می‌کنم حق کسی ضایع نشود. با تعامل و گفت‌وگو با نمایندگان می‌توان انتخاباتی را برگزار کرد که کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.