تلگراف گزارش داد، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نظر به اینکه آمریکا تحت ریاست دونالد ترامپ، نمی‌تواند جهت تضمین امنیت قابل اتکا باشد، خواستار همکاری نظامی بیشتری در قاره اروپا شده است.

دیروز (یکشنبه) همزمان با راه‌پیمایی و رژه سربازان، پلیس و آتش‌نشانان در خیابان نمادین شانزلیزه شهر پاریس به مناسبت جشن‌های روز ملی فرانسه، بیش از ۱۰۰ هواپیما بر فراز این شهر به پرواز درآمدند که در میان آن‌ها، سه هلی‌کوپتر چینوک بریتانیایی و یک یوروفایتر نیز دیده می‌شدند. سربازانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، پرتغال و فنلاند نیز در این مراسم حضور داشتند.

به دلیل لغو شدن سفر ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان، دیوید لیدینگتون که معاون وی و از اعضای کابینه است، به جای او در مراسم شرکت کرد.

طی این مراسم، ماکرون در بیانیه‌اش به مناسبت چهاردهم ژوئیه و یورش نیروهای انقلابی به قلعه و زندان باستیل در همین روز در سال ۱۷۸۹، اظهار داشت: "پس از اتمام جنگ جهانی دوم، هیچگاه اروپا تا این اندازه مهم نبوده است".

وی در ادامه گفت: "ایجاد کردن یک اروپای دفاعی، در ارتباط با ناتو، یک اولویت برای فرانسه است. این، موضوع این رژه است".

این رئیس‌جمهور میانه‌رو، موضوع "ابتکار مداخله اروپایی" را جهت نزدیک‌تر شدن به "ارتش اروپایی واقعی"، مطرح ساخته است.

در همین راستا، هدف از اجماع ده کشور اروپایی، بر عهده گرفتن ماموریت‌های نظامی خارج از ساختارهایی همچون ناتو است.

ماکرون گفت: "یکی از چالش‌هایی که ابتکار مداخله اروپایی در کنار دیگر پروژه‌های کلیدی اروپا می‌خواهد بدان بپردازد، همکاری و تقویت توانایی‌مان برای اقدامات مشترک است".

امانوئل ماکرون علی‌رغم وجود موضوعاتی از قبیل بریگزیت –خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا-، آشفتگی سیاسی در آلمان و اختلافات ماکرون با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بر سر نامزدی مقامات ارشد اتحادیه اروپا، تمایل به تقویت همکاری دفاعی کشورهای اروپایی دارد.

ماکرون همچنین بیان داشت: "امنیت و دفاع ما، از اروپا می‌گذرد".

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک و نامزد ریاست شورای اروپا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ژان کلود یونکر، رئیس فعلی کمیسیون اروپا –که دوران ریاستش تمام شده است- و آنتی رینه، نخست‌وزیر فنلاند، از مهمانان حاضر در رژه و نیز ضیافت نهار در کاخ الیزه بودند.

ماکرون طی این رژه، به صورت سرپا در اتومبیل بدون سقفی، با تکان دادن دست برای مردم تماشاگر، به نظارت از نیروها پرداخت.

علی رغم وجود ابرها، باران شکل نگرفت اما ماکرون، توسط تظاهرکنندگان "جلیقه زرد"، هو شد. جلیقه زردها که به صورت هفتگی تظاهرات اغلب خشونت‌باری در فرانسه برگزار می‌کنند، طی زمستان پیش که دولت ماکرون در آستانه سقوط بود، پدیدار شدند.

پس از آن موعد، اعتراضات کمتر شده‌اند و محبوبیت ماکرون نیز بالاتر رفته است، اما پس از افشا شدن زندگی تجمل‌گرایانه وزیر محیط زیست از منابع مالیات فرانسوی‌ها، وی مجدداً با اتهامات پارتی‌بازی و "الیتیسم" مواجه شده است.

دیروز در جریان تظاهرات جلیقه زردها، پلیس این کشور، حداقل ۱۵۰ نفر را دستگیر کرد که در میان آن‌ها، دو چهره سرشناس جنبش جلیقه زردها نیز حضور داشتند.

ماکرون، تاکنون از برکنار کردن فرانسوا دو روژی، رئیس مجمع ملی نیز خودداری کرده است؛ خشم عمومی علیه وی به علت برگزاری مهمانی مجلل، افزایش یافته است.

یکی از بخش‌های جالب توجه مراسم دیروز، پرواز فرانکی زاپاتا، مخترع فرانسوی با "فلای‌بورد" ساخت خود او بود؛ وی با این وسیله پرنده، بر فراز رهبرانی که در شانزلیزه گرد هم آمده بودند، اوج گرفت.

پس از تجربه دردناک حملات تروریستی که دو سال پیش طی همین مراسم در شهر نیس به وقوع پیوست و نیروهای امنیتی، به سهل‌انگاری درخصوص امنیت خانواده‌ها متهم شدند، در مراسم امسال حدود ۵ هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه مسئول برقراری امنیت بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.