امروز موضوع حمل و نقل کالا با چالش‌های زیادی از مدیریت تا موارد مالی و ... مواجه است و در این بین اختلاف نظر بین شرکت های حمل و نقل، رانندگان و صاحبان بار امری طبیعی به نظر می رسد، اگرچه در قوانین و آیین نامه ها و تبصره ها رقم های دقیقی برای هزینه های حمل و نقل، پیش بینی و تعریف شده است و تخلف از این موارد می تواند مورد پیگیری قرار گیرد. 

مطابق قانون در صورت هر گونه تخلف، شکایات مربوط به شرکت های حمل و نقل در کمیسیون ماده ۱۲ و موارد مربوط به تخلفات رانندگان در کمیسیون ماده ۱۱ مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از مواردی که به خصوص در سال گذشته مورد اعتراض رانندگان بود، مربوط به حق کمیسیون شرکت های حمل و نقل از رقم مندرج در بارنامه است که بعضا مورد اختلاف رانندگان و شرکت های حمل و نقل قرار می گیرد. اگرچه مطابق قانون هشت درصد هزینه مربوط به بارنامه متعلق به شرکت های حمل و نقل است با این وجود بعضا برخی شرکت ها بیشتر از این رقم را از رانندگان دریافت می کنند. در این شرایط رانندگان می توانند موارد را به انجمن صنفی خود اطلاع دهند و یا به صورت مستقیم شکایت خود را به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خود ارجاع دهند که با بررسی این موارد در کمیسیون ماده ۱۲ و در صورت محرز شدن تخلف حکم صادر و شرکت مربوطه جریمه می شود. 

اما برخی رانندگان می گویند، تعدادی از شرکت های حمل و نقل با وجود اینکه تخلف می کنند، بعضا با تهدید و یا حتی دعوا و کتک کاری سعی دارند، کار به شکایت نکشد که این موضوع، آینده شغلی رانندگان را بعضا دچار مشکل می کند. 

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کامیونداران اصفهان، چندی پیش یکی از شرکت های حمل و نقل بار واقع در پایانه بار امیرکبیر اصفهان، بارنامه ای برای بنز تک ده چرخ به مقصد همدان، به مبلغ یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان صادر و ۷۰۰ هزار تومان به عنوان حق کمیسیون از راننده دریافت کرد در حالی که قانونا باید هشت درصد حق کمیسیون می گرفت.

حسن عباسی به ایسنا، گفت: این راننده شکایت کتبی خود را به ما تحویل و انجمن نیز با ضمیمه کردن نامه ای آن را به اداره کل راهداری ارجاع داد و در نهایت با بررسی موضوع از سوی کمیسیون ماده ۱۲ حکم برای شرکت صادر و به عنوان متخلف جریمه شد، اما متاسفانه یکی از اعضای این شرکت حمل و نقل به نشانه اعتراض در مجموعه کاری ما اقدام به فحاشی و کتک کاری کرد که چرا انجمن موضوع شکایت را پیگیری کرده است.

وی با بیان اینکه اعتراضات رانندگان بیشتر به دلیل گرفتن کمیسیون اضافی از آنها است، تصریح کرد: هشت درصد از رقم هر بارنامه متعلق به شرکت های باربری است، اما برخی شرکت های حمل و نقل رقمی بالاتر را از رانندگان دریافت می کنند، خوشبختانه قانون همواره پیگیر این موضوع است و اعتراض و شکایت در کمیسیون ماده ۱۲ پیگیری می شود، بنابراین اگر شرکتی نسبت به حکم اعتراض دارد در همان کمیسیون باید اقدام کند، نه اینکه در مجموعه کاری با کتک کاری رانندگان و اعضای انجمن را تهدید کند.

به گفته عباسی، برخی رانندگان برای گرفتن حق خود شکایت می کنند که متاسفانه از سوی شرکت های حمل و نقل تهدید شده و یا از کار بیکار می شوند.

عضو دیگر هیئت مدیره انجمن صنفی کامیون داران اصفهان در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: انجمن صنفی مرجعی است که باید پیگیر مشکلات باشد و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز وظیفه بررسی این شکایات را دارد.

به گفته محسن جلالی، چنانچه راننده ای شکایت کند ما پیگیری های لازم را انجام می دهیم و حتی اگر شرکت حمل و نقل برای راننده بارنامه صادر نکند، جلوی آن شرکت را خواهیم گرفت، اما در صورت عدم شکایت رانندگان کاری از انجمن صنفی ساخته نیست. البته برخی از رانندگان نیز با گرفتن پول اضافه از شکایت خود صرف نظر می کنند.

وی با اعتقاد بر اینکه تمام شرکت های حمل و نقل متخلف نیستند و تنها تعداد محدودی از آنها از قوانین تخطی می کنند، افزود: پیگیری انجمن صنفی حتی زمانی که رانندگان به علت تهدید برخی شرکت های حمل و نقل از شکایت خود صرف نظر می‌کنند، نیز کارساز است. از سوی دیگر با اینکه خود راننده ها در صورت مشکل می توانند از شرکت ها شکایت کنند اما پیگیری و ارجاع شکایت از سوی انجمن، بهتر انجام می شود.

شرکت های حمل و نقل کالا حق تهدید رانندگان را ندارند

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل شهرستان اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: نظارت بر شرکت های حمل و نقل کالا بر عهده سازمان حمل و نقل راهداری است و در صورت شکایت رانندگان، صاحبان بار و یا بررسی های دوره ای شرکت ها موارد تخلف و شکایت در کمیسیون ماده ۱۲ سازمان راهداری مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن تصمیم گیری می شود.

عبدالرسول باقری با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۲ در سازمان راهداری برگزار و نماینده صنف نیز به عنوان مدافع آن شرکت حضور دارد، افزود: این کمیسیون چارچوب قانونی دارد و بستگی به نوع تخلف و تکرار آن جرائم متفاوت است و حتی ممکن است پروانه فعالیت شرکت ها لغو شود.

وی در خصوص ادعای برخی رانندگان مبنی بر اینکه عدم صدور بارنامه جدید و تهدید برخی شرکت ها، بعضا از شکایت خود صرفه نظر می کنند، تصریح کرد: هیچ شرکتی اجازه چنین کاری را ندارد و در صورت مشاهده با آنها برخورد می شود.

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل شهرستان اصفهان البته گفت: متاسفانه گاه اتفاق افتاده که راننده ای از شرکت حمل و نقلی بارنامه ای می گیرد و به شرکت می گوید اگر کرایه ام فلان رقم نباشد، از آن مجموعه شکایت می کند.

باقری با بیان اینکه مطابق قانون، هشت درصد رقم بارنامه متعلق به شرکت های حمل ونقل است، گفت: از سوی دیگر به رقم بارنامه هزینه ۴ درصد عوارض جاده، بیمه مسئولیت مدنی، هزینه بارگیری، ارزش افزوده و ... اضافه می شود که پرداخت این هزینه مربوط به صاحب کالاست که از راننده دریافت می شود و بر روی کرایه اضافه می شود. در این شرایط گاه بین راننده و شرکت حمل و نقل اختلاف پیش می آید و به اشتباه حق را به راننده می دهد.

کنترل روزانه تمام بارنامه ها کار آسانی نیست

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان اصفهان در خصوص شکایت رانندگان از شرکت های حمل و نقل بار به خبرنگار ایسنا، گفت: شکایات و تخلفات شرکت های حمل و نقل بار به شکل های گوناگونی به دست ما می رسد و بخشی از آن از طریق سامانه ۱۴۱، بخشی به صورت سیستمی ارجاع داده می شود و بخشی از شکایات در گشت های همکاران این اداره در محورها و همچنین بازدید از شرکت ها در زمان صدور بارنامه به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای ارجاع داده می شود. 

علیرضاجعفری با بیان اینکه یکی از مطالبات مهم کامیون داران در سال ۹۷ مربوط به برخورد با اخذ کمیسیون اضافه توسط شرکت های حمل و نقل بود و این موضوع در دستور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت، اظهار کرد: با توجه به اینکه اصفهان به لحاظ تناژ کالا در رتبه نخست کشور قرار دارد و ۴۶۰ شرکت حمل و نقل کالا در آن فعالیت دارند، هر اتفاق و تغییر در این بخش کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: در سال گذشته در کمیسیون ماده ۱۲، ۵۶۳ پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۱۶۷ مورد منجر به تذکر کتبی، ۲۶۶ مورد منجر به جریمه، ۲۱ مورد نیز منجر به لغو پروانه شرکت های حمل و نقل و در ۱۱۱ پرونده نیز رای برائت داده شد. همچنین در سال جاری تاکنون ۵۳ پرونده در این کمیسیون تشکیل شد که ۲۸ مورد منجر به جریمه نقدی، ۴ مورد منجر به تذکر کتبی و ۱۴ پرونده برائت و پرونده فعالیت ۷ شرکت لغو شد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان اصفهان ادامه داد: شکایات رانندگان در کمیسیون ماده ۱۲ با حضور مدیر شرکت حمل و نقل مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت عدم حضور مسئول شرکت احتمال لغو خدمات آن وجود دارد. 

به گفته وی، در کمیسیون ماده ۱۲ برای بررسی تخلف شرکت های حمل و نقل، علاوه بر مدیر کل و مسئول واحد حقوقی این اداره کل، نماینده صنف شرکت ها برای ارائه مدرک و دفاعیات در کمیسیون حضور دارد و در صورتی که شرکت مدارکی دال بر عدم تخلف خود نداشته باشد رای برای آن صادر می شود، البته هر شکایتی الزاما منجر به صدور حکم نمی شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان اصفهان تاکید کرد: میزان تخلفات و شکایات در استان اصفهان به دلیل نظارت و برخوردهای صورت گرفته کمتر از دیگر استان ها است.

وی در خصوص اینکه برخی رانندگان به دلیل شرایط اقتصادی موجود و از ترس از دست دادن کار خود، بعضا از شکایت خود از شرکت های حمل و نقل صرفه نظر می کنند، گفت: در شکایات تا جایی که امکانپذیر باشد نامی از رانندگان برده نمی شود مگر اینکه شرایط به گونه ای باشد که حضور شاکی الزامی باشد، همچنین از سوی دیگر کارشناسان این اداره به صورت دوره ای و سرزده از شرکت های حمل و نقل بازدید می کنند و بارنامه ها در زمان صدور مورد بررسی قرار می گیرد، بنابراین الزاما نیاز به شکایت راننده نیست. 

جعفری گفت: در استان اصفهان به صورت روزانه ۱۲ هزار برگ بارنامه صادر می شود که کنترل این تعداد در یک گسترده بزرگ جغرافیایی کار آسانی نیست و زمان بر است، از سوی دیگر رانندگان می توانند از طریق سامانه شهراه و تماس با شماره ۳۰۰۰۱۴۱ شکایت خود را بررسی کنند.

به گزارش ایسنا، مطابق قانون در صورت تخلف شرکت های حمل و نقل و یا رانندگان، مرجعی برای رسیدگی به شکایات وجود دارد، اما باید توجه داشت شکایت رانندگان در کمیسیون ماده ۱۲ نباید به نحوی باشد که آنها از ترس از دست دادن شغل خود در میانه راه از مطالبه حق خود دست بکشند و امنیت شغلی آنها دچار مخاطره شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.