"بهزاد نبوی" عصر پنجشنبه در نشست "راههای برون رفت از وضعیت موجود" در دفتر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: مسائل اقتصادی عمدتاً مرتبط با سیاست خارجی را مهم ترین چالش کشور می دانم همانطور که مسائل اقتصادی فعلی با سیاست خارجی منطبق است.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* پس از انقلاب، در سالهای ابتدایی انقلاب و دوره جنگ، بلد نبودیم اگر چه حالا هم بلد نیستیم. جنگ وقتی تمام شد بودجه کشور کسری صددرصدی داشت. کل بودجه کشور ۴۰۰ میلیارد تومان بود. همین مقدار هزینه داشتیم و درآمدها ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

* پس از جنگ، بازسازی آغاز شد و به رغم مشکلات اقتصادی، مرحوم هاشمی رفسنجانی در بازسازی اقتصاد پس از جنگ نقش زیادی داشت. دوره خاتمی هم دوره تثبیت بود، وضع اقتصادی بهتر شد و بهترین شاخصهای کلان کشور در این دوره بود و سیاست های توجه به محرومان بیشتر شد.

*{با اشاره به بالا رفتن جهش وار قیمت نفت تا سقف ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در اواخر دولت اصلاحات و ابتدای دولت نهم}: با این درآمدهای افسانه ای می شد اقتصاد کشور را زیر و رو کرد. شعار آوردن درآمد نفت بر سفره مردم، پرداخت یارانه نقدی و مسکن مهر و… موجب کاهش ارزش ریال شد. در این وضعیت بجای اینکه به یاد دادن ماهی گیری، به مردم ماهی داده شد اگر چه این وضعیت بهبودی در زندگی مردم بوجود نیاورد.

* این سیاست در دولت دهم و تا آغاز تحریم های بین المللی که نتیجه سیاست خارجی غلطی چون کاغذ پاره دانستن قطعنامه ها… بود ادامه پیدا کرد و از سال ۹۰ با شروع تحریم ها و حتی قبل تر یعنی از سال ۸۴ سرمایه گذاری بزرگ و زیربنایی در کشور متوقف شد.

* با امضای برجام تصور می رفت با عادی شدن روابط با جهان این وضعیت تغییر کند تا بتوانیم کمبود سرمایه داخلی را با سرمایه خارجی جبران کنیم اما اقدام ها و مخالفت های داخلی، امکان سرمایه گذاری را تا یکسال پس از برجام از ما گرفت و شرایطی ایجاد شد که دولت های خارجی که در روزهای اول امضای برجام مرتب به ایران می آمدند عملاً به نتیجه نرسیدند تا اینکه یکسال بعد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شد و تحریم های بدتر و گسترده تر علیه کشور اعمال شد.

* معتقدم مهمترین چالش کشور پس از تحریم ها مساله معیشت مردم است این حرفها را الان نمی زنم وقتی در سال ۹۲ حسن روحانی به رئیس جمهوری انتخاب شد پس از تبریک، برای او نوشتم، به اقتصاد و سیاست خارجی بپرداز. این پیام از دفتر روحانی درز کرد بطوریکه یکی از روزنامه های جناح رقیب به نقل از من تیتر زد، نبوی خطاب به روحانی "ما را ول کن و آمریکا را بچسب"

*برای این موضوع که تحریم های یکجانبه آمریکا با تحریم های بین المللی که در اثر سیاست خارجی خودمان، اعمال شود، احساس خطر می کنم.

*اصلاحات به معنای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب با روشهای قانونی و مسالمت آمیز در چارچوب یک نظام سیاسی است بنابراین حرکت اصلاحی پیچیده و آسیب پذیرتر است.

*تنها حرکت اصلاحی از صندوق رای می گذرد، تا وقتی امکان برگزاری و حضور در انتخابات وجود دارد اصلاح طلبی به بن بست نمی رود. بنابراین کماکان تنها راه اصلاح طلبان حضور در صحنه است.

*مخالفان اصلاحات پس از خرداد ۷۶ دو پاتک علیه اصلاح طلبی زدند یکی اینکه سعی کردند تا آنجایی که می توانند نهادهای انتخابی را تضعیف کنند و دیگر اینکه مردم را نسبت به صندوق رای مایوس کنند.

* ما باید به جای اینکه بگوئیم انتخابات به بن رسیده است با تمام قوا تلاش کنیم انتخابات پرشور در کشور برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.