سناتور برنی سندرز در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز تاکید کرد: خب نگرانی در اینجا تناقضات بیشمار اوست. من مشکلی ندارم که او با کیم جونگ اون در کره‌شمالی یا جای دیگری دیدار کند اما نمی‌خواهم این ملاقات صرفاً به فرصتی برای عکاسی تبدیل شود. توجه کل رسانه‌های جهان به آنجا معطوف بود. فردا و پس فردا قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ او وزارت خارجه را تضعیف می‌کند. اگر قرار است ما صلح را برای این جهان به ارمغان بیاوریم، به وزارت خارجه‌ای قوی و قدرتمند نیاز داریم، نیاز داریم تا به صورت دیپلماتیک پیش برویم، نه اینکه فقط جلسات عکاسی داشته باشیم. همین حالا که ترامپ با کیم جونگ اون دیدار می‌کند، تقریباً در مسیر جنگ با ایران حرکت می‌کند.او لایحه‌ای را که من از آن حمایت کردم، وتو کرد. این لایحه حمایت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را داشت و آمریکا را از جنگ وحشتناک در یمن که به رهبری محمد بن سلمان دیکتاتور ظالم سعودی است، بیرون می‌کشید. بنابراین مشکلی ندارم که او بنشیند و با دشمنانمان مذاکره کند. من فقط نمی‌خواهم که آن به فرصت عکاسی تبدیل شود. ما به دیپلماسی حقیقی نیاز داریم.

خبرنگار ای‌بی‌سی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا سندرز با استدلالی مبنی بر اینکه افزایش قدرت کیم جونگ اون برنامه هسته‌ای او را مشروع می‌کند و اساساً باعث بی‌پروایی او در حقوق بشر می‌شود، موافق است یا خیر.

سندرز گفت: راه‌های متفاوتی برای حرکت رو به جلو وجود دارد اما معتقدم نشست با دشمنانمان ایده بدی نباشد. امیدوارم او بتواند این کار را در خاورمیانه و خلیج فارس هم انجام دهد. امید دارم او با دیکتاتوری در عربستان گفت‌وگو کند، ایران را به مذاکره وارد کند و به آن افراد بگوید که ما از هزینه تریلیون‌ها دلار خسته شده‌ایم چون آنها همواره علیه یکدیگر وارد جنگ می‌شوند. آنها را به پای میز مذاکره بیاورید و اجازه دهید صلح پایدار در این منطقه برقرار شود. من با آن مشکلی ندارم. اما از طرف دیگر ما می‌دانیم که شما رئیس‌جمهوری دارید که عاشق افراد مستبد است، چه محمد بن سلمان در عربستان باشد چه کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی. شما نباید حرف‌های مثبت درباره دیکتاتورهای ظالم بزنید. شما باید بنشینید و با آنها مذاکره کنید. در مورد کره‌شمالی، اگر ما بتوانیم از شر تسلیحات هسته‌ای و سیستم موشکی آنها که تهدیدی برای اروپا و ایالات متحده است، خلاص شویم، این بسیار خوب خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.