«شورای انتقالی جنوب یمن» که تحت اداره و فرمان امارات عربی متحده است، دفتر خود را در کانادا در آمریکای شمالی افتتاح کرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت رسمی شورای انتقالی جنوب یمن، «عبدالکریم احمد سعید» رئیس دفتر اداره عمومی روابط خارجی این شورا در مراسم مذکور، افتتاح دفتر را به «عیدروس قاسم الزبیدی» رئیس شورای انتقالی و دیگر اعضای آن تبریک گفت و آن را اولین گام در مسیر بازگشایی سفارت‌خانه در دیگر کشورهای جهان دانست.

اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ بود که عیدروس الزبیدی استاندار برکنارشده عدن و از شخصیت‌های تحت حمایت امارات، از تشکیل شورای انتقالی برای رهبری جنوب یمن خبر داد. این شورا دارای ۲۷ عضو از فرماندهان جنوب است.

«عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، به دلیل اختلافاتی که با امارات داشت، الزبیدی را از منصبش برکنار و «عبدالعزیز عبدالحمید المفلحی» را به جای وی تعیین کرد که این مسئله باعث آغاز تظاهرات‌ها و اعتراض‌های هواداران او شد.

کودتا و درگیری در «عدن» دقیقا از همان دو سال گذشته بر این شهر سایه افکنده و این روزها مشهودتر از گذشته به نظر می‌رسد. منصور هادی از عربستان درخواست کمک کرده است اما سعودی‌ها دغدغه‌های امنیتی خود را دارند.

جدایی‌طلبان جنوب یمن با وجود اتحاد «یمن جنوبی» با «یمن شمالی» در سال ۱۹۹۰ میلادی همچنان از قدرت زیادی در این کشور برخوردار هستند. جمهوری دموکراتیک خلق یمن که به «یمن جنوبی» معروف بود سال‌ها کشوری مستقل شناخته می‌شد.

پس از اتحاد «یمن جنوبی» و «یمن شمالی» جدایی طلبان جنوب در سال ۱۹۹۴ دست به شورش زدند. این شورش توسط نیروهای دولتی به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری وقت یمن سرکوب شد. با این حال درگیری های سال ۱۹۹۴ در دراز مدت تاثیر زیادی بر تقویت خواست جدایی طلبانه در جنوب یمن گذاشت. پس از انقلاب ۲۰۱۱ در یمن، جدایی‌طلبان زمینه را برای افزایش تحرکات خود برای جدایی از شمال مناسب دیده و پس از آغاز جنگ نیز امارات را همراستای خواسته خویش یافتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.