جانسون روز یکشنبه در گفت‌وگو با اسکای نیوز دائماً سعی کرد موضوع مشکلات زاغری در زندان را از کل پرونده جدا کند و یادآور شود که ایران در تمام این پرونده مقصر نیست.

او گفت: من برای نازنین زاغری، دختر و شوهرش متأسف هستم و عمیقاً درباره آنچه او تحمل کرده اندوهگین هستم. اما زمانی که بحث سختی‌های او در زندان مطرح می‌شود، خیلی مهم است که ما در انگلیس ناخواسته به آن‌هایی که واقعاً مسئول این حادثه هستند، که نه وزارت امور خارجه، نه وزیر اسبق امور خارجه و هیچ‌کس در لندن مسئول زندانی کردن نازنین زاغری نیست، کمک نکنیم.

زمانی که مجری اظهارات جانسون را توهین‌آمیز خواند و گفت، ایران مسئول پرونده زاغری است، جانسون پرسید، آیا شما ایران را مسئول تمام پرونده زاغری می‌دانید.

مجری در حال پاسخ دادن بود که "نمی‌توان منکر این واقعیت شد" اما جانسون دوباره پرسید آیا ایران را مسئول تمام یا بخشی از این پرونده می‌دانید؟

مجری از پاسخ به سوال طفره رفت و به اظهارات ریچارد رتکلیف همسر زاغری اشاره کرد که مدعی شده، سخنان جانسون در پارلمان، روند پرونده همسرش را پیچیده‌تر کرده است.

رتکلیف ادعا می‌کند زاغری برای بازدید از خانواده‌اش به ایران سفر کرد و هیچ مأموریتی نداشت. اما بوریس جانسون وزیر امور خارجه اسبق انگلیس آبان ماه ۱۳۹۶ در سخنانی در کمیته امور خارجی پارلمان ناخواسته اظهار کرد که زاغری در این سفر مشغول کار رسانه‌ای بوده است. سخنانی که در رسانه‌های انگلیسی خبرساز و او سپس مجبور به عذرخواهی شد

جانسون در ادامه این مصاحبه گفت: من نسبت به این مساله عمیقاً متأثر هستم. چندین بار در مجلس و مکان‌های دیگر عذرخواهی کردم. اما مهم این است که در این صحبت‌ها اجازه ندهیم آنچه من گفته و یا انجام دادم بر این ماجرا سایه بیاندازد.

وی سپس خواستار آزادی تمام اتباع دو تابعیتی انگلیسی ایرانی شد و گفت: ما باید روی این پیام متمرکز شویم.

نازنین زاغری سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام در تهران بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. او اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان است.

همسر انگلیسی او دو هفته پیش مقابل سفارت کشورمان در لندن برای حمایت از آزادی زاغری تحصن کرد و با حضور رسانه‌ها، مدعی اعتصاب غذا شد.

رتکلیف در این مدت ضمن انتقاد از عملکرد جانسون در وزارت امور خارجه، از تلاش‌های جرمی هانت رقیب او و وزیر امور خارجه انگلیس برای آزادی همسرش حمایت کرد.

وی پس از دو هفته مسدود کردن مسیر تردد سفارت کشورمان دیروز اعلام کرد که به تبعیت از همسرش اعتصاب غذای ادعایی خود را شکسته و بساط اعتراضی‌اش را جمع خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.