«مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه امروز سه شنبه با شبکه «سی‌ان‌ان» ضمن هشدار درباره پاسخ ایران به هرگونه تجاوز خارجی درباره تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران گفت: «فشارهای اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، جنایت جنگی هستند».

مجری آمریکایی از سفیر ایران در سازمان ملل سوال کرد: «سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته که معنای تحریم‌های جدید علیه ایران و تحریم‌های قبلی یعنی بستن همیشگی کانال‌ دیپلماسی بین ایالات متحده و ایران. معنای این حرف (سخنگوی وزارت خارجه ایران) که گفته برای همیشه، چیست؟»

روانچی در جواب گفت: «این یعنی آنکه ایالات متحده علاقه‌ای به دیپلماسی واقعی ندارد. آنچه که آنها خواستار آن شده‌اند تسلیم شدن کامل ایران در برابر خواسته‌های ایالات متحده آمریکا است، درخواست‌هایی که ناعادلانه است چرا که ما توافقی داشتیم، توافقی که فقط مختص به ایالات متحده نبود و تعداد دیگری از کشورها را شامل می‌شد».

او که عضو تیم مذاکره گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با آمریکا و دیگر اعضای گروه ۱+۵ بوده، در این مصاحبه به خروج غیرقانونی دولت دونالد ترامپ از برجام هم اشاره کرد.

روانچی گفت: «در نهایت دولت ترامپ از برجام خارج شد و از آن زمان ما شاهد وضعیت درهم و برهم در منطقه‌مان بوده‌ایم و این موضوع را همین امروز هم شاهد هستیم. دولت (ترامپ) این وضع را با خروج از توافق هسته‌ای شروع کرد و سپس معافیت‌هایی را که آنها برای خرید نفت ایران وجود داشتند لغو کرد، سپس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به لیست تروریستی خود اضافه کرد و سپس به منطقه ما تجهیزات و تدارکات جنگی فرستادند و اینها نشان می‌دهد که آنها علاقه‌ای به دیپلماسی ندارند».

مجری و خبرنگار سی‌ان‌ان سوال کرد: «خوب این ایران بود که پهپاد آمریکایی (گلوبال هاوک) را ساقط کرد، آیا این حرف درست است؟»

نماینده ایران در سازمان ملل اینطور جواب داد: «بله ایران این پهپاد را هدف قرار داد و سرنگون کرد اما این پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ما قرار داشت و ما به این پهپاد حداقل چهار دفعه هشدار داده بودیم اما آنها به هشدارها گوش ندادند».

مجری آمریکایی در ادامه این مصاحبه نظر روانچی را درباره اظهارات رئیس‌جمهور ایران جویا شد و گفت: «رئیس‌جمهور روحانی گفته که تحریم‌ها و جنگ دو روی یک سکه هستند. از نظر شما آیا (ایران) با آمریکا در جنگ به سر می‌برد؟»

 

روانچی جواب داد: «قطعا ما با ایالات متحده در یک جنگ اقتصادی قرار داریم، ایالات متحده در تلاش بوده است که تا جایی که می‌تواند علیه مردم ایران فشار وارد کند و قطعا این اقدامات از نظر ما جنایت جنگی محسوب می‌شوند».

خبرنگار سی‌ان‌ان سوال کرد: «آیا تحریم‌های آمریکا در حال آسیب زدن به اقتصادی ایران است؟»

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: «(فشارها و تحریم‌های آمریکا) در حال آسیب زدن به مردم ایران است. ما برای اداره کشور مدیریت کرده‌ایم و کشور را مدیریت خواهیم کرد اما این یک واقعیت است که دولت آمریکا علیه مردم ایران در حال اعمال فشارهای بسیاری هستند».

مجری آمریکایی خطاب به روانچی گفت: «یک راه برای خروج از این وضعیت آن است که با ایالات متحده مذاکره و صحبت شود».

نماینده ایران در سازمان ملل پاسخ داد: «چطور می‌توانیم با دولتی که در تلاش برای تشدید فشارها علیه مردم ایران است، صحبت کنیم. همین دیروز آنها مجموعه جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران به تحریم‌های قبلی اضافه کردند. ما چطور می‌توانیم با دولتی که در حال تهدید ایران است شروع به گفت‌وگو کنیم».

مجری آمریکایی از میهمان خود درباره مذاکرات کره شمالی با آمریکا سوال کرد و گفت که علیرغم تحریم‌های شدید موجود علیه کره شمالی، این کشور در حال مذاکره با آمریکا است.

روانچی گفت: «وضعیت کره شمالی با وضعیت ایران متفاوت است. به نظر من در قبال ایران ما باید به فرهنگ ایرانی‌ها توجه داشته باشیم. فرهنگ ایرانی‌ها ارعاب، اجبار و دریافت فشار توسط هیچ کسی  را قبول نمی‌کند. اگر دولت (آمریکا) در پیشنهاد خود برای مذاکره صادق است باید به مردم ایران احترام بگذارد و از ادبیات مناسبی درباره ایرانی‌ها استفاده کند».

مجری سی‌ان‌ان سوال کرد: «اگر آنها (دولت آمریکا) ادبیاتشان را عوض کنند اما تحریم‌ها را نگه دارند، آیا شما قادر به مذاکره خواهید بود؟»

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: «نه نه ما فقط درباره تغییرات ظاهری در رفتار (آمریکا) صحبت نمی‌کنیم و ما در جستجوی برای رسیدن به یک رفتار متفاوت از سوی دولت ایالات متحده هستیم».

خبرنگار آمریکایی سوال کرد که در صورت انجام حمله نظامی آمریکا به ایران در واکنش به سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک چه اتفاقی می‌افتاد؟

روانچی گفت: «به نظر من (در صورت حمله آمریکا به ایران) کل منطقه دچار آشوب کامل خواهد شد، قطعا ایران هیچگونه حمله‌ای به خود را نخواهد پذیرفت و قطعا ما به هر حمله آمریکا به کشورمان جواب خواهیم داد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.