قاسم احمدی‌لاشکی با مثبت ارزیابی کردن سفری که از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به کره جنوبی هماهنگ شده بود تا سلسله مذاکراتی را در حوزه کمیسیون مربوطه داشته باشند، اظهار کرد: با رئیس گروه دوستی پارلمان کره جنوبی دیدار داشتیم موضوعاتی از جمله بحث خرید نفت از ایران با توجه به تحریم‌ها و بازی‌های که آمریکا در آورد مطرح شد و پیام‌های خوبی رد و بدل شد.

وی با اشاره به اینکه با رئیس کمیسیون آموزش پارلمان کره جنوبی هم دیدار کردیم و مباحث مختلفی صورت گرفت و از سوی ما دعوتی به منظور سفر آنها به کشور ایران صورت گرفت، افزود: موضوعاتی در بحث تقویت بورسیه‌های دانشگاهی از سوی کره جنوبی برای دانشجویان ایران مطرح شد و طرف کره‌ای به ما قول دادند که این بخش را تقویت کنند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در حال حاضر در کشور کره جنوبی حدود ۶۰۰ نفر دانشجوی ایرانی داریم و بیشتر آنها پس از ماجرای تحریم‌ها، حساب‌های بانکی آنها دچار مشکل شده است و طرف کره‌ای برای رفع این دغدغه پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی عنوان کرد: آنها برای ارتباط با دانشگاه صنعتی شریف، علامه طباطبایی و امیرکبیر اعلام آمادگی کردند و در حال حاضر نیز ارتباطات بسیار خوبی در حال انجام است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی «هانگوک» به زودی برای یک سال فرصت مطالعاتی به ایران خواهد آمد، گفت: تاکنون ۱۲۰ دانشجوی کره‌ای فارغ التحصیل از ایران داشتند که در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کردند و در حال حاضر نیز ۳۰ دانشجوی جدید نیز جذب کردن و علاقه‌مند به تقویت این بخش بودند.

وی خاطرنشان کرد: دیداری با رئیس مؤسسه شورای ملی علم و فناوری داشتیم که ۲۵ مؤسسه تحقیقاتی کشور کره‌جنوبی زیر نظر وی قرار دارد و گفته بود دو دانشجوی ایرانی که در کلاس درس وی حضور داشتند از نوابغ بودند و بنابراین انتظار بود که در این زمینه بیشتر با آنها تبادل علمی داشته باشیم.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه در کره‌جنوبی به گزینش معلمان بسیار بها می‌دهند، ابراز کرد: در آنجا به طوری افرادی را برای معلمی انتخاب می‌کنند که در دوران مدرسه‌اش باید بالاترین نمره را داشته باشد و این طور نیست که هر کس علاقه دارد بتواند معلم شود و چون امتیازات خوبی به معلم می‌دهند طبیعتاً انگیزه‌های خیلی خوبی وجود دارد و بنابراین ما هم باید در کشورمان انگیزه‌ها را برای معلمان بالا ببریم.

وی گفت: بودجه آموزش و پرورش در کره‌جنوبی ۲۰ درصد است و حتی به دنبال افزایش سالانه این رقم نیز هستند در حالی که در کشور ما ۹.۷ درصد است و تنها امیدواریم که شاید یک روزی بتوانیم آن را به ۱۵ درصد برسانیم تا بلکه مقداری از مشکلات کم شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.