بنابر اعلام هوآوی، ظاهراً اولین اثرات تحریم‌های اعمالی از سوی دولت ایالات متحده در ارتباط با شرکت هوآوی، گریبان‌گیر خود شرکت‌های آمریکایی شده است. ترس شرکت‌های آمریکایی از کاهش سفارش‌های هوآوی به این تولیدکنندگان باعث شده تا این شرکت‌ها تمامی تلاش خود را برای رفع یا کاهش تحریم‌ها و همچنین تسهیل تجارت با هوآوی به کار بندند.

سران چند شرکت بزرگ آمریکایی فعال در زمینه نیمه‌هادی مانند اینتل، کوالکام و زایلینکس، ملاقاتی را طی چند هفته گذشته با مسئولین وزارت بازرگانی ایالات متحده ترتیب داده‌اند تا در خصوص تحریم هواوی و اثرات منفی آن بر اقتصاد ایالات متحده به بحث و تبادل نظر بپردازند.

از اواخر اردیبهشت ماه گذشته وزارت بازرگانی ایالات متحده در اقدامی بزرگ، هواوی را از خرید تجهیزات، خدمات و نرم‌افزارهای شرکت‌های آمریکایی منع کرده است.

در جلسه‌ای که سران شرکت‌های مذکور با مسئولان دولت آمریکا ترتیب داده‌اند بیشتر روی تشریح و شفاف‌سازی این موضوع تأکید شده که محصولات شرکت هواوی شامل گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای سرور، از قطعاتی استفاده می‌کنند که جنبه عمومی داشته و جای هیچ نگرانی در خصوص عدم رعایت مسائل امنیتی در آنها وجود ندارد.

از ۷۰ میلیارد دلاری که شرکت هواوی در سال ۲۰۱۸ برای خرید قطعات مصرفی در تجهیزات خود هزینه کرده، در حدود ۱۱ میلیارد دلار آن از شرکت‌های آمریکایی شامل کوالکام، اینتل و مایکرون بوده که این نشان از اهمیت هوآوی به عنوان یکی از مشتریان کلیدی این شرکت‌هاست.

در همین زمینه اندرو ویلیامسون، معاون ارشد شرکت هواوی در جریان مصاحبه‌ای در مکزیک اعلام کرده که هواوی از هیچ فرد یا مجموعه‌ای درخواستی برای لابی کردن جهت رفع تحریم‌ها نداشته است:

"آنها این تصمیم را با میل خودشان گرفته‌اند؛ برای بسیاری از آنها هواوی یکی از بزرگترین مشتریان است."

در پایان آقای ویلیامسون به این مورد نیز اشاره کرده که خود شرکت‌های آمریکایی بهتر از هر کسی می‌دانند که قطع روابط تجاری با هواوی برای آنها عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت.

به هر حال شرکت‌های آمریکایی در حال تلاش برای رسیدن به راهکاری مناسب در جهت کاهش یا رفع تحریم‌های هواوی هستند تا علاوه بر کاهش ضررهای خود، یکی از بزرگترین مشتریان خود را همچنان در دسترس داشته باشند و بتوانند به فروش محصولات خود به هواوی ادامه دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.