به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» این هفته  سرویس‌های اطلاعاتی و فرماندهان نظامی آمریکایی در حال طراحی اقدامات خرابکارانه‌ای هستند که به اعتقاد کاخ سفید می‌تواند فشارها بر ایران را افزایش دهد، اما در عین حال به جنگ منتهی نشود.

نیویورک‌تایمز در این مورد نوشته است: «مقام‌ها جزئیات این عملیات‌های محرمانه تحت بررسی کاخ سفید را ارائه نکرده‌اند، اما این طرح‌ها می‌تواند شامل مجموعه گسترده‌ای از اقدامات باشد؛ از جمله حملات سایبری بیشتر، عملیات‌های مخفیانه با هدف از کار انداختن قایق‌های ایرانی مورد استفاده برای حمله به کشتی‌ها و عملیات‌های مخفیانه داخل ایران با هدف ایجاد ناآرامی بیشتر.»

این گزارش می‌افزاید: «مقام‌ها می‌گویند ایالات متحده همچنین ممکن است به دنبال راه‌هایی برای تفرقه انداختن و کاهش کارایی گروه‌های نیابتی ایران باشد.»

به نوشته این روزنامه، آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از مدت‌ها پیش چنین طرح‌هایی را آماده کرده است و اکنون سران این سرویس جاسوسی اجرای این طرح‌ها و همچنین تقویت طرح‌های اطلاعاتی کنونی علیه ایران را با کاخ سفید به بحث گذاشته‌اند.

در هفته‌های گذشته چند نفتکش در دریای عمان دچار حادثه شده‌اند. مقام‌های آمریکایی بلافاصله ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند، اما برخی از متحدان نزدیک آمریکا از جمله ژاپن هم این اتهامات را نپذیرفته‌اند. با این وجود، نیویورک‌تایمز در گزارش خود بار دیگر این حوادث را به ایران نسبت داده و مدعی شده است که ایران تلاش می‌کنند با بالا بردن قیمت نفت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او را تحت فشار قرار دهد.

این هفته رسانه‌های آمریکایی در خبری که از سوی ایران تکذیب شد، مدعی شدند که سرویس‌های اطلاعاتی این کشور، سامانه‌های موشکی و شبکه‌های دفاعی ایران را هدف حمله سایبری قرار دادند.

در واکنش به این ادعا، «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در توییتر نوشت: «رسانه‌ها از صحت حمله سایبری ادعایی به ایران پرسیدند. باید بگویم که مدت‌هاست ما با تروریسم سایبری -مثل استاکس‌نت- و یکجانبه‌گرایی-مثل تحریم‌ها- مواجهیم. نه یک حمله، بلکه در سال گذشته ۳۳میلیون حمله را با سپر دژفا خنثی کردیم. حمله موفقی از آن‌ها صورت نگرفته، هرچند تلاشهای زیادی می‌کنند.»

با این وجود، نیویورک‌تایمز نوشته است که یکی از طرح‌های مورد بررسی کاخ سفید، تشدید و افزایش این دست حملات سایبری است. 

علاوه بر این، «کاخ سفید به مقام‌های نظامی و اطلاعاتی اعلام کرده است که گزینه‌هایی می‌خواهد که مشابه عملیات‌هایی باشد که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران انجام می‌شود.»

یک فرمانده سابق ارتش آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته است که مجموعه‌ای از اقدامات هست که پنتاگون و سیا می‌توانند علیه ایران در دستور کار قرار دهند، بدون آنکه مسئولیت مستقیم آن‌ها به صورت روشن متوجه آمریکا شود. «سین مک‌فیت» استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا در این مورد گفته است: «اگر می‌خواهیم درگیری را پاسخ دهیم، این کار را باید در سایه انجام دهیم.»

تلاش برای ایجاد ناآرامی از طریق شایعه‌پراکنی

نیویورک‌تایمز سپس در مورد گزینه‌های احتمالی آمریکا، در این جنگ «در سایه» نوشته است: «ایالات متحده می‌تواند برای [بازداشت] نیروهای شبه‌نظامی یا نیابتی ایران جایزه تعیین کند... نیروهای اطلاعاتی آمریکا همچنین می‌توانند راه‌های تازه‌ای برای کمک به اعتراضات کنونی علیه حکومت ایران بیابند. این تلاش‌ها می‌تواند انتشار اطلاعات، از جمله واقعیات بی‌حیثت‌کننده یا انتشار عامدانه شایعات غلط با هدف تضعیف حمایت نخبگانی از رهبران ایران را شامل شود.» 

وی می‌افزاید: «ایالات متحده همچنین می‌تواند به دنبال راه‌هایی باشد که اثرگذاری اعتراضات جنبش‌های کارگری در تضعیف حکومت ایران را افزایش دهد.»

با این وجود، حتی در دولت آمریکا برخی معتقدند که چنین اقداماتی نمی‌تواند چندان بر رفتار ایران اثرگذار باشد. نیویورک‌تایمز نوشته است: «برخی از مقام‌ها معتقدند که ایالات متحده باید بر روش‌هایی که تهران آن‌ها را به خوبی اجرا کرده، مسلط شود تا بتواند ستیزه‌جویی ایران را متوقف کند. برخی دیگر اما معتقدند که این حملات مخفیانه، هرچند مفید هستند، اما برای اطمینان دادن به متحدان آمریکا یا بازداشتن ایران، کافی نخواهند بود.»

 

علاوه بر این، «هرچند که عملیات‌های موسوم به "منطقه خاکستری" قرار است در سطحی پایین‌تر از درگیری آشکار قرار داشته باشند، اما این اقدامات می‌تواند ریسک آن رخدادی که هر دو طرف تلاش می‌کنند از آن دور بمانند، یعنی درگیری نظامی را تشدید کند.»

هفته گذشته یک فروند پهپاد آمریکایی پس از ورود به حریم هوایی ایران، هدف سامانه پدافندی جمهوری اسلامی قرار گرفت و ساقط شد. پس از این رخداد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت قصد صدور حمله به ایران را داشته، اما دقایق آخر از این تصمیم صرف نظر کرده است.

هرچند ترامپ مدعی شده بود از بیم کشته شدن ۱۵۰ ایرانی، از این تصمیم منصرف شده، اما نیویورک‌تایمز نوشته است که «یک مقام ارشد می‌گوید رئیس‌جمهور معتقد است ترکیبی از عملیات‌های مخفیانه توسط سیا و عملیات‌های مخفیانه توسط فرماندهی سایبری ارتش و دیگر نیروهای نظامی، عزم او به عنوان فرمانده کل را نشان می‌دهد.»

سابقه خرابکاری‌های آمریکا

این روزنامه سپس به سابقه برخی عملیات‌های خرابکارانه آمریکا در دهه‌های گذشته اشاره کرده و نوشته است: «در دهه قبل، ایالات متحده در انجام عملیات‌های مخفی و در سایه، بسیار بهتر عمل می‌کنند. در طول جنگ سرد، ایالات متحده مرتبا تاکتیک‌های نامتعارفی به کار می‌گرفت و از نیروهای نیابتی و آژانس‌های اطلاعاتی خود برای ایجاد ابهام و بی‌ثباتی برای رقبایش استفاده می‌کرد.»

بمبگذاری در بنادر نیکاراگوئه در سال ۱۹۸۴، یکی از عملیات‌های خرابکارانه سیا است که در گزارش نیویورک‌تایمز مورد اشاره قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه، هدف از آن عملیات‌ها که در دولت «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام شد، بالا بردن هزینه بیمه کشتی‌ها و در نتیجه افزایش قیمت اقلام ضروری و بالا رفتن فشار بر دولت چپگرای وقت نیکاراگوئه بود.

این روزنامه با بیان اینکه استقرار نیروی نظامی بیشتر و اعزام بمب‌افکن و ناو هواپیمابر بر خلیج فارس نتوانسته در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند، به نقل از مک‌فیت می‌نویسد: «احیای تاکتیک‌های قدیمی آمریکا و یافتن راه‌هایی برای کپی کردن روش‌های جدید ایران، بهترین راه برای متوقف کردن کارزار کنونی تهران است.»

وی در توجیه ضرورت انجام اقدامات خرابکارانه علیه ایران، می‌گوید: «ایران دارد با قواعد تازه‌ای بازی می‌کند، اما ما درگیر قواعد منسوخ هستیم و تعجب می‌کنیم که چرا رفتار ایران تغییر نمی‌کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.