شادروان علی بیک زاده شکویی برادر بزرگوار زنده یاد پروفسور حسین شکویی پدر جغرافیای ایران در سال ۱۳۱۹ شمسی در شهر کهن تبریز متولد شد.

استاد در ۱۹ سالگی وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته علوم تربیتی و روان شناسی فارغ التحصیل شد و سپس تا مدارج پروفسوری را طی کرد.

مرحوم بیک زاده شکوئی در دهه ۱۳۵۰ به کسوت استادی دانشگاه تبریز در آمد و سال‌های سال در تربیت دانشجویان و محققان رشته علوم تربیتی و روانشناسی نقش مؤثری داشت، به گونه ای که اکنون بیشتر دانشجویان وی در کسوت اعضا هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر کشورند.

آن استاد فقید از سال ۱۳۶۶ در دانشگاه تهران ادامه خدمت داد و با تدریس این فرزند علم و ادب تبریز در دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران علاوه بر تحقیق و پژوهش برای اولین بار رشته دکتری کتابداری و اطلاع رسانی را در ایران تأسیس کرد.

وی سال‌ها مدیر گروه این رشته در دانشگاه‌های تهران بود و به پاس یک قرن تدریس و پژوهش بعنوان چهره ماندگار علمی کشور، نشان درجه یک علمی را از دست رئیس جمهور وقت گرفت.

وی یک دهه پیش در تهران سکته مغزی کرد و به زادگاه خود بازگشت؛ دکتر بیک زاده شکویی از ستاره‌های تابان رشته روان شناسی و کتابداری ایران بود که اول تیرماه در منزل شخصی خود در شاهگلی تبریز در سن ۸۰ سالگی به دیار باقی شتافت و در قطعه هنرمندان وادی رحمت به خاک سپرده شد.

استاد به سال ۱۳۴۳ هجری‌شمسی با سفر به ترکیه، در رشته فلسفه و علوم تربیتی از دانشگاه دولتی استانبول فارغ‌التحصیل شد.

شکویی از جمله اساتیدی است که در مجامع علمی و دانشگاهی کشور، چهره‌ای شناخته شده با شخصیت و ویژگیهای یک انسان بزرگ به‌شمار می‌رود چرا که به فضایلی چون حسن خلق، علم، عمل و شکسته نفسی مزین است.

از این استاد بزرگ ده‌ها مقاله علمی و پژوهی و بیش از ۱۵ جلد کتاب و ترجمه کتب معتبر دانشگاهی به یادگار مانده است.

روحش شاد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.