«ناصر قندیل» تحلیلگر لبنانی و سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره تحولات میان ایران و آمریکا می‌نویسد: حالت نه جنگ و نه تفاهمی که بر روابط ایران و آمریکا حاکم است نشانگر این است که واشنگتن نقشه راهی پس از خروج از برجام ندارد.

وی می‌نویسد: بسیاری از مراکز مطالعاتی آمریکایی و اروپایی راه را در برابر شروط آمریکا بسته می بینند زیرا ایران از خودکفایی کشاورزی و صنعتی در مواد مصرفی اساسی برای شهروندانش برخوردار است و نفت بیش از ۲۰ درصد تولید داخلی ایران را تشکیل نمی دهد.

وی افزود: بر اساس گزارش های بین المللی ایران هزاران کیلومتر مرزی زمینی با هفت کشور و مرز آبی با بیش از ده کشور دارد و با اکثر آنها روابط تجاری و مبادلات تجاری دارد و نیازی به سیستم بانکی که واشنگتن بر آن احاطه دارد، ندارد و ایران کشوری دور زن محاصره است در دهه هشتاد در زمان جنگ با عراق هنگامی که فقط تحریم نبود و تحت محاصره نظامی هم بود، با نفت خود تجارت می کرد.

قندیل در ادامه آورده است: برخی گزارش های دیگر این سئوال را به وجود آورده است که اگر واشنگتن موفق به خفه کردن تهران و تضعیف آن شود این هم به نفع واشنگتن و متحدانش نخواهد بود و آنچه رخ خواهد داد عکس انتظارات آمریکاست زیرا اولاً، تضعیف ایران در سوریه و عراق علیه داعش سبب احیای زیر ساختها و توسعه قلمرو داعش در سوریه و عراق می شود و حملاتش را در کشورهای غربی از سر می گیرد و در ثانی دامنه تنش میان قایقهای سپاه پاسداران و ناوهای آمریکایی تشدید می شود و نیز دامنه تنش میان عربستان و یمن و مقاومت لبنان و فلسطین با اسرائیل تشدید می شود و تنش به حدی می رسد که آمریکا باید میان حرکت به سوی جلو و جنگ و یا بازگشت یکی را برگزیند.

تحلیلگر لبنانی در پایان با اشاره به وضعیتی که واشنگتن به آن دچار شده است، می‌نویسد: واشنگتن در نیمه چاهی که به آن فرو افتاده و آنهم به یک دلیل زیرا منافع اسرائیل را بر تضمین امنیت خود و بر منافع آمریکا ترجیح داده است، گرفتار مانده است و تلاش های میانجی گرایانه ای که انجام می شود اگر واشنگتن کاملاً مطمئن و خرسند بود رخ نمی داد. میانجی گران بزرگ پس از دیدار با مقامات ارشد آمریکایی حرکت می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.