هیل گزارش داد،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این موضوع را زمانی مطرح کرد که داشت درباره استفاده هیلاری کلینتون، رقیب ریاست جمهوری ۲۰۱۶ خود از یک سرور خصوصی در منزلش حرف می‌زد. کلینتون زمانی که وزیر خارجه دولت اوباما بود، این سرور را داشت و بعدا یک سری از پیام‌های آن را پاک کرد.

ترامپ در جمع حامیانش در اورلاندو گفت: می‌توانید تصویر کنید که من احضاریه دریافت کنم؟ اگر من احضاریه‌ای بابت ایمیل‌ها دریافت کنم، حتی بابت پاک کردن یک ایمیل که می‌تواند نوشته عاشقانه ملانیا ترامپ باشد، صندلی الکتریکی در انتظار ترامپ است.

رئیس‌جمهوری آمریکا که حین رقابت انتخاباتی ۲۰۱۶ مدام کلینتون را بابت این موضوع سرزنش می‌کرد، گفت شاید هنوز هم بتوان آن ایمیل‌ها را "جایی در اعماق وزارت خارجه" پیدا کرد. او گفت: ما اکنون یک دادستان کل فوق‌العاده داریم. بگذارید ببینیم چه می‌شود.

دولت ترامپ در هفته‌های اخیر با چندین احضاریه متفاوت روبرو شده است که از جمله آنها احضاریه‌ای مرتبط با اظهارنامه مالیاتی دونالد ترامپ بوده است و او به هیچکدام از آنها توجهی نکرده است.

رئیس جمهور آمریکا  همچنین در توئیتی عنوان کرد، تایید وقوع چندین مورد نقض امنیتی مهم از جانب برخی کارمندان فعلی و سابق وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با موضوع استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی‌اش در زمان تصدی وزارت خارجه که در نامه اخیر این وزارتخانه به یک کمیته کنگره صورت گرفت، "یک اتفاق واقعاً بزرگ" است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این توئیت خود ضمن تگ کردن شبکه خبری فاکس نیوز نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا گفته ۳۰ مورد نقض امنیتی جدی از جانب برخی کارمندان فعلی یا سابق در عملکرد آن‌ها در قبال مساله ایمیل‌های سرور شخصی هیلاری کلینتون "حقه‌باز" شناسایی کرده است.

ترامپ در ادامه توئیتش نوشت: این واقعاً اتفاقی بزرگ است که قبلاً به آن اذعان نشده است و موضوع مربوط به محتوایی فوق محرمانه است. آیا دموکرات‌ها درباره آن تحقیق خواهند کرد؟

اخیراً وزارت امور خارجه آمریکا در نامه‌ای به چاک گرسلی رئیس کمیته دارایی مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که ۲۲ مورد نقض جدی قوانین و هفت مورد تخلف را درباره موضوع این رسوایی شناسایی کرده و در عین حال دریافته که ۱۵ فرد ناشناس در مساله استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی‌اش به هنگام تصدی وزارت خارجه آمریکا دخیل بوده‌اند.

این وزارتخانه در عین حال تأکید کرد که این نامه خود را خطاب به گرسلی در راستای به‌روزرسانی تحقیقاتی "جدی" و "مفصل" درباره این رسوایی فرستاده است. در این نامه آمده است: با توجه به حجم ایمیل‌های مربوط به سرور شخصی هیلاری کلینتون که به وزارت خارجه آمریکا فرستاده شده، فرآیند تحقیق و بررسی این وزارتخانه متعاقباً پیچیده‌تر و غامض‌تر شده و نیازمند صرف حجم چشمگیری زمان و منابع است.

تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا بعد از آن آغاز شد که FBI نیز پیشتر تحقیقاتی را از جانب خود درباره رسوایی استفاده کلینتون از سرور ایمیل شخصی‌اش در زمان حضور در مصدر وزارت خارجه انجام داد اما مدیر اسبق FBI یعنی جیمز کومی، در نهایت هیچ اتهامی را متوجه کلینتون نکرد. کومی صرفاً بعد از تحقیقات FBI گفته بود که کلینتون و کارکنانش از بابت عملکرد خود در قبال اطلاعات بسیار حساس و فوق محرمانه "شدیدا بی‌احتیاطی به خرج داده‌اند".

انتظار می‌رود، وزارت امور خارجه آمریکا تا اول سپتامبر تحقیقات خود درباره این رسوایی استفاده از سرور ایمیل شخصی کلینتون را به پایان برساند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.