ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس با اشاره به یک توییت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که پس از وقوع حمله‌ای با چاقو در لندن صادق خان را "فاجعه" توصیف کرده بود، به بازفید نیوز گفت: آن توییت را خواندم. معتقدم ترامپ باید به سیاست داخلی خودش بچسبد.

او افزود: ناخوشایند است که رهبر چنین کشور بزرگی مدام در سیاست داخلی کشور دیگری مداخله کند. رئیس‌جمهوری آمریکا حق دارند که نگران خشونت جدی باشند اما او اول باید نگران خشونت جدی کشور خودش باشد که ۱۰ برابر بیشتر از انگلیس است.

ترامپ شنبه هم پیام توییتری کیتی هاپکیز را بازنشر داد که این مفسر جناح راستگرا در آن لندن را "لندنستان خان" توصیف کرده بود. صادق خان، شهردار مسلمان لندن است.

ساجد جاوید جزو اولین نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کاران انگلیس است که در حمایت از صادق خان علیه ترامپ صحبت کرد. ترزا می اوایل همین ماه از نخست‌وزیری انگلیس کناره‌گیری کرد و رقابت جانشینی او داغ است.

جرمی هانت،‌ وزیر خارجه انگلیس که او هم نامزد پست نخست‌وزیری است، واکنشی به سخنان ترامپ نداشت و با نقطه‌نظر رئیس‌جمهوری آمریکا هم موافق بود. هانت دوشنبه به بازفید گفت: ترامپ سبک خودش را دارد و من شخصا از آن واژگان استفاده نمی‌کنم. ما شهرداری در لندن داریم که در جلوگیری از جرایم مرتبط با چاق کاملا شکست خورده است و من ۱۵۰ درصد با رئیس‌جمهوری آمریکا موافقم.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس هم به توییت ترامپ اعتراض نکرد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس اما به توییت‌های ترامپ علیه صادق خان اعتراض کرد و آنها را "کاملا افتضاح" خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.