رئیس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرده تا سامانه دفاع موشکی«اس-۴۰۰» ساخت روسیه نیمه اول جولای (تیر) وارد کشورش شود.

  به نوشته «خبرگزاری فرانسه» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  یکشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» اظهار داشت :«معتقدم سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ نیمه اول ماه جولای (تیر) وارد ترکیه خواهد شد.»

اردوغان  در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت که مسئولان این برنامه در حال پیگیری این موضوع هستند.

اس-۴۰۰، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه نوع موشک مختلف را دارد  و می‌تواند اهداف متنوعی از قبیل موشک‌های بالستیک، کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهد. شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند هم‌زمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کند. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

بر اساس این گزارش، توافق آنکارا با مسکو در این زمینه به منبع اصلی تنش میان ترکیه و آمریکا مبدل شده و خطر تحریم این کشور از سوی واشنگتن را در بر دارد.

واشنگتن از آنکارا خواسته تا به جای اس-۴۰۰ موشک‌های «پاتریوت» ساخت این کشور را  خریداری کند و هشدار داده که ترکیه ممکن است با  تحریم‌های تحت «قانون کاتسا» مواجه شود. آنکارا نیز در مقابل از آماده بودن خود برای مواجهه با  تحریم‌های احتمالی آمریکا خبر داده است.

آمریکا، ترکیه را در زمینه لغو فروش جنگنده‌های «اف-۳۵»  نیز تهدید کرده ، اما رسانه‌های ترکیه‌ای از جایگزین‌ها در این زمینه خبر دادند.

اردوغان حین بازگشت از نشست تاجیکستان به خبرنگاران در این زمینه گفت که موضوعاس-۴۰۰ تمام شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.