اسپوتنیک گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با دانشجویان در استانبول گفت‌: توافق S-۴۰۰ ساخت روسیه کامل شده است و بر اساس این قرارداد تحویل آنها در ژوئیه و یا حتی زودتر از این موعد آغاز شود. روسیه شرایط بسیار خوبی به ما پیشنهاد کرده است و پس از آن ما گفت‌وگوهایی را درباره سامانه‌های دفاعی S-۵۰۰ شامل تولید مشترک این سیستم‌های دفاعی و همچنین تحویل سامانه‌های S-۴۰۰ خواهیم داشت.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین ادامه‌ داد: ایالات متحده آمریکا تاکنون پنج فروند جنگنده‌های F-۳۵ را به ترکیه تحویل داده است.

اردوغان در ادامه ابراز اطمینان کرد که واشنگتن به تعهداتش مقابل آنکارا درباره برنامه‌های این جنگنده‌های پیشرفته متعهد می‌ماند.

وی تصریح کرد، ترکیه ارزیابی‌های فنی انجام داده و به این نتیجه رسیده که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: آنها (آمریکایی‌ها) اکنون با توپ وسط زمین می‌چرخند و بعضا پاس نمی‌دهند. اما دیر یا زود ما اف ۳۵ها را تحویل خواهیم گرفت و امتناع آمریکا از تحویل آنها راهکار نیست.

در دسامبر ۲۰۱۷ مسکو و آنکارا توافقی را برای تحویل سامانه‌های S-۴۰۰ امضا کردند و از آن زمان تاکنون همکاری ترکیه با روسیه در باره این برنامه با انتقادات شدیدی از سوی ناتو و آمریکا روبه‌رو بوده است چرا که واشنگتن و ائتلاف نظامی ناتو می‌گویند که سامانه‌های دفاعی روسی باعث نگرانی‌های امنیتی می‌شود و مغایر با سامانه‌های دفاعی هوایی ناتو است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.