نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مواد ۱ و ۲ لایحه اهداف وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را تعریف کردند.

طبق ماده ۱ به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران، در بخش ورزش و امور جوانان کشور، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان که در این قانون به اختصار وزارت نامیده می‌شود، به شرح زیر تعیین می‌شود.

ماده ۲ – تعاریف

الف – ورزش: فعالیتی مشتمل بر بکارگیری قوای جسمانی، فکری و مهارت‌های حرکتی است که در انواع تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای و اهداف معین اجرا می‌شود.

ب- ورزش تربیتی: ورزشی که از سوی خانواده باشگاه رسمی و نهادهای رسمی آموزشی به ویژه مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده پیگیری می‌شود و هدف آن توسعه مهارت‌های حرکتی ورزشی پایه است.

پ- ورزش همگانی: هر نوع ورزش و فعالیت بدنی که مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی است و نشاط و سلامت عمومی مردم را تأمین می‌کند.

 ت- ورزش قهرمانی ورزشی است رقابتی و سازمان‌یافته که با توجه به مقررات خاص هر رشته برای ارتقای رکوردهای ورزشی و کسب رتبه یا نشان انجام می‌شود.

ث- ورزش حرفه‌ای ورزشی است سازمان یافته که با رعایت مقررات خاص هر رشته با هدف کسب انتفاع مالی ورزشکار و سایر ذی نعفان در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی انجام می شود.

ج- تربیت بدنی: فرآیند تربیتی که در آن فرد با شرکت در برنامه‌ها، فعالیت‌ها و تمرینات جسمی و ذهنی به رشد و نمو استعدادها در ابعاد جسمانی و اخلاقی می‌پردازد و موجب بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی می‌شود.

چ- باشگاه ورزشی: به مؤسسه‌ای اطلاق می‌شود که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با هدف تعلیم و تأمین سلامت جسمی و روحی افراد جامعه مبتنی بر اصول علمی و ارزش‌های اسلامی، ایجاد فضای کسب و کار و به دست آوردن رتبه و مدال در یک یا چند رشته ورزشی مطابق ضوابط فنی و عمومی تعیین شده با مجوز وزارت تأسیس و فعالیت می‌کنند.

ح- اتحادیه باشگاه‌های ورزشی: شخصیت حقوقی مستقل و غیرانتفاعی متشکل از باشگاه‌های ورزشی است که با هدف نظارت و تأمین حقوق صنفی اعضا در کلیه زمینه‌های ورزشی به غیر از ورزش حرفه‌ای با مجوز وزارت ایجاد و فعالیت می‌کند.

خ- شایستگی فنی- حرفه‌ای: مجموعه‌ای از دانش، مهارت، توانایی ورزشی و نگرش کسب شده از طریق آموزش و تجربه کاری که برای صلاحیت انجام یک حرفه ورزشی لازم است.

د- منش پهلوانی: بهره‌مندی از توانایی‌های جسمانی در کنار توجه به ارزش‌های اخلاقی، معنوی و اعتقادی است که مبنای افراد و عمل فرد محسوب می‌شود.

ذ- خیرین ورزشیار: اشخاص حقیقی و حقوقی که نسبت به تأمین تمام یا بخشی از هزینه احداث یا تجهیز مکان ورزشی و حمایت از فعالان و نهادهای ورزشی اقدام می‌کنند.

ر- مکان ورزشی خیرساز: مکان ورزشی که حداقل نیمی از هزینه‌های احداث آن توسط خیر یا خیرین تأمین شده باشد.

ز- جوان: به فردی اطلاق می‌شود که در رده سنی مصوبه شورای عالی جوانان قرار دارد.

ژ- خانه‌های جوانان: مراکزی که برای حفظ و ارتقای هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان و مشارکت، تمرین و توانمندسازی اجتماعی و آموزش و مهارت زندگی و نشاط و شادابی جوانان در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد و فعالیت می‌کنند.

س- امور جوانان: فعالیت‌هایی که مربوط به هماهنگی ابعاد هویتی جوانان در عرصه‌های دینی، انقلابی، ملی، اشتغال، علم و فناوری، جامعه‌پذیری، خانواده و ازدواج، سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، مشارکت اجتماعی و مسائل نو پدید جوانان اطلاق می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.