روزنامه واشنگتن پست پس از سفر اروپایی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در مطلبی درباره عملکرد او در جایگاه ریاست جمهوری طی این سفر نوشته است: " دونالد ترامپ در سخنرانی خود به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پیاده‌سازی‌های نرماندی در جنگ جهانی دوم، جانفشانی قهرمانانی را که "خود را در دستان خداوند" قرار دادند، تحسین کرد.

او اما پیش از این سخنرانی چند نکته را با شبکه فاکس نیوز در میان گذاشت.

ترامپ اندکی پیش از برگزاری این مراسم در روز پنجشنبه در گفتگویی که از شبکه فاکس نیوز پخش شد، شرکت کرد و طی آن به مخالفان خود تاخت.

ترامپ در این گفتگو رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را "احمق" خواند و نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا را "رسوا" و "فردی زننده، کینه‌جو و افتضاح" دانست. او همچنین چارلز شومر، رهبر اقلیت سنا را فاجعه‌ای بزرگ و یک "احمق سیاسی تمام عیار" توصیف کرد.

سفر پنج روزه ترامپ به اروپا بار دیگر لذت او از ایفای نقش رییس جمهور آمریکا را نشان داد اما او هرگز "ترامپ بودن" خود را متوقف نخواهد کرد. کارمندان او معمولاً تلاش می‌کنند مهارش کنند و روزهای او را برنامه‌ریزی کرده یا متن سخنرانی‌های او را در اختیارش قرار دهند اما او در نهایت کاری را که خودش می‌خواهد انجام می‌دهد و انتخاب می‌کند که چه زمانی سخنرانی‌های تند توییتری بامدادی‌اش را منتشر کند یا خود را در چارچوب قراردادی و مرسوم درخورِ ریاست جمهوری قرار دهد.

جان میچم، تاریخ‌نگار ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جورج بوش پسر، رییس جمهور اسبق آمریکا همیشه در سفرهای جهانی بالش پر خود را به همراه داشت و ترامپ به جای آن گوشی موبایل و توییتر خود را همراه می‌برد، اظهار کرد: اگر او در کاخ باکینگهام یا در صحنه جهانی خود را کمی خارج از جایگاه مناسب حس کند، به آن شخصیت آشنای خود بازمی‌گردد.

میچم افزود، در حالی که روسای جمهور پیشین معمولاً برای فرار از جنجال‌های داخلی و ترفیع خود به عنوان بازیگران جهانی به کشورهای خارجی سفر می‌کردند، به نظر می‌رسد ترامپ مرداب اطراف خود را در خارج از کشور نیز با خود حمل می‌کند.

این تاریخ‌نگار آمریکایی می‌گوید: چیزی که درباره ترامپ بسیار قابل پیش‌بینی و خودویرانگر است، این است که او به جای استفاده از صحنه جهانی برای فرار از نزاع سیاسی داخلی، این عرصه را تنها محلی دیگر برای حضور در شبکه فکس نیوز می‌بیند.

او خطاب به ترامپ گفت: شما ایجاد صلح نمی‌کنید و جان‌باختگان ما را گرامی نمی‌دارید. شما خودشیرینی می‌کنید و (به مخالفان) لقب می‌دهید.

مدت‌ها است که ترامپ میان عمل به وظایفش به عنوان رییس جمهور و شکستن هنجارها گیرافتاده است اما به نظر می‌رسد در سفر اروپا و طی حضورش در انگلیس، ایرلند و فرانسه در آهنگ کارتون‌های "لونی تونز" مونتاژ شده بود.

او در ضیافت رسمی کاخ باکینگهام حضور یافت و با کراواتی سفید گوشت بره و شیرینی توت‌فرنگی با خامه طعم به‌لیمو خورد. او همچنین در شهر پورتسموت انگلیس دعای فرانکلین روزولت در شب حمله را خواند و روز بعد در فرانسه درباره اینکه "متحدان گرامی ما چطور به قلب میدان جنگ رفتند، در آزمون جنگ محک خوردند و از نعمت صلح و آرامش برخوردار شدند" صحبت کرد. او حتی در زمین گلف خود در دونبرگ ایرلند در دیداری که ظاهراً به دور از جنجال صورت گرفته، از دانش آموزان استقبال کرد.

ابی شاناهن ۱۶ ساله، یکی از دانش‌آموزانی که در این دیدار حضور داشته، تجربه ملاقات با رییس جمهور آمریکا را "دیوانه‌وار و بسیار غیرواقعی و عجیب و غریب" توصیف کرد.

ترامپ در این سفر همچنین پیش از ورود به انگلیس به صادق خان، شهردار لندن نیز تاخت او را یک "بازنده تمام عیار" خواند، در توییتی که نیمه شب منتشر کرد، بت میدلر، مجری آمریکایی را یک "روانی افول کرده" نامید، سرویس سلامت ملی انگلیس را در مذاکرات تجاری تهدید کرد و همچنین در حاشیه مراسم نرماندی به رقبای سیاسی خود حمله کرد.

گفتگوی ترامپ با فاکس نیوز نخستین بار نیست که با ابراز بیاناتی جنجالی از سوی این رییس جمهور همراه است. ترامپ در نخستین روز کاری تمام وقت خود به عنوان رییس جمهور، از مقر سازمان سیا بازدید کرد و به مامورانی که در راه انجام وظیفه جان خود را از دست دادند، ادای احترام کرد تا از رسانه‌ها برای پوشش خبری جمعیت حاضر در مراسم تحلیفش انتقاد کند.

او در سخنرانی‌اش در یک گردهمایی پیشاهنگی از لفظی رکیک استفاده کرد و به طرز خطرناکی به بیان داستان یک دوست ثروتمند که قایقی تفریحی خرید و "زندگی بسیار جالبی داشت" نزدیک شد؛ داستانی که می‌توانست محتوای نامناسبی برای پیشاهنگ‌ها در سنین نوجوانی داشته باشد. ترامپ اخیراً در تجمعی نظامی در کارخانه تانک "جنرال داینامیکس" به جان مک‌کین، سناتور درگذشته آمریکایی نیز حمله کرد.

ترامپ هنگام بازگشت به واشنگتن در توییتر از نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز انتقاد کرد و از اینکه او پشت درهای بسته به دموکرات‌ها گفته است، ترجیح می‌دهد ترامپ را "در زندان" ببیند تا در حال استیضاح، ابراز ناراحتی کرد.

ترامپ در واکنش به پلوسی در توییتر نوشت: نانسی پلوسی عصبی، به خاطر گفتن یک چنین صحبت‌های چندش‌آوری به ویژه درست در زمانی که من نزد رهبران کشورهای دیگر در سفری خارجی بودم، مایه بی‌آبرویی برای خود و خانواده‌اش است.

چیزی که به نظر می‌رسد ترامپ نادیده گرفته، این است که روز قبل از این اظهارات او نیز حملاتی داخلی را در خاک یک کشور خارجی صورت داده بود و در گفتگویش با فاکس نیوز پلوسی را بی‌اعتبار و بی‌ارزش جلوه داده بود و تنها تفاوت او با پلوسی چندین کیلومتر فاصله میان آن‌ها بود."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.