آسوشیتدپرس گزارش داد، بولتون امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با خبرنگاران در ابوظبی و در آستانه نشست‌های برنامه ریزی شده اش با مقامات اماراتی با رد برخی دیدگاه‌ها درباره اختلاف در مواضع او و دونالد ترامپ گفت: من مشاور امنیت ملی هستم و تصمیم گیرنده امنیت ملی نیستم.

وی همچنین در این مصاحبه گفت، دلیلی وجود ندارد که ایران توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی را نقض کند.

این مقام تندروی آمریکایی مدعی شد ایران بدنبال سلاح هسته‌ای است.

چند وقتی است که رسانه‌ها از اختلافات ترامپ و بولتون در سیاست خارجی سخن می‌گویند اما در تازه‌ترین مورد، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته (سه شنبه) گزارش داد، اختلاف نظر عمیقی بین رئیس جمهوری آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید وجود دارد.

این رسانه آمریکایی نوشت: ترامپ با موضع گیری در قبال ایران و کره شمالی در تضاد با آنچه که بولتون گفته، مشاور امنیت ملی اش را کنار زده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به سفر ترامپ به ژاپن نوشت: ترامپ در این سفر در مواضعی مغایر با جان بولتون گفت، آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت نبوده است.

ترامپ همچنین در حالی که بولتون سالهاست برای تغییر رژیم در ایران تلاش می‌کند، در سفر به ژاپن در مواضعی علنی و آشکار گفت که بدنبال براندازی در این کشور نیست.

نیویورک تایمز به اظهارات طنزآلود ترامپ در جلسات خصوصی و پشت پرده درباره تندروی و جنگ طلبی بولتون اشاره کرد و نوشت، ترامپ در این جلسات به شوخی گفته بولتون او را گرفتار جنگ می‌کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، شکاف میان رئیس کاخ سفید و مشاورش در هفته‌های اخیر با خودداری ترامپ از اعزام شمار زیادی از نیروهای آمریکایی به خاورمیانه در واکنش به ادعای به اصطلاح تهدید ایران و همچنین با بی اهمیت جلوه دادن آزمایش‌های موشکی کره شمالی به اوج رسید.

ترامپ روز دوشنبه در کنفرانس خبری در توکیو به صراحت با فاصله گرفتن از مواضع بولتون درباره ایران گفت: ایران فرصت تبدیل شدن به کشوری بزرگ با همین نظام را دارد. ما بددنبال تغییر رژیم نیستیم. می‌خواهم این را به صراحت بگویم.

نیویورک تایمز همچنین نوشت که پس از این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، بولتون هیچ اظهارنظری نکرد و در ضیافت شام حاضر نشد.

مجله «نشنال این ترست» چندی پیش به نقل از دو منبع آگاه آمریکایی نوشت: جاه طلبی‌های علنی بولتون در تلاش‌هایش برای تغییر حکومت در ایران، ونزوئلا و کره شمالی ممکن است او را در صف اخراجی‌های کاخ سفید قرار داده باشد.

«کورت میلز» نویسنده این گزارش، بولتون را مشاور امنیت ملی پر سر و صدای ترامپ معرفی کرد.

روزنامه واشنگتن پست چندی پیش گزارش داد: ترامپ نگران رویکرد مداخله جویانه بولتون در ونزوئلا است و گفته که مشاور امنیت ملی می‌خواهد او را به جنگ بکشاند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.