پیش از این، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با درخواست از مقام‌های ونزوئلایی برای دنبال کردن مسیر رئیس اطلاعات سابق و جدایی از کاراکاس و پیوستن به اپوزیسیون گفته بود تمام تحریم‌هایی که پیشتر علیه او اعمال شده بود لغو می‌شود.

مقام‌های دولتی ارشد و مشاوران کاخ سفید به واشنگتن پست گفتند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از اینکه مقام‌های ارشدش در برآورد دشواری عزل نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ناموفق بودند دلخور و ناراضی است.

به گفته یک مقام ارشد، ترامپ اخیراً به شوخی گفته بود جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا می‌خواهد او را به "جنگ با ونزوئلا" بکشاند و همین شوخی نگرانی‌های بیشتری را افشا می‌کند. یک مقام مطلع دیگر از سیاست آمریکا در قبال ونزوئلا می‌گوید، او همچنین درباره تلاش بولتون برای کشاندن او به "گوشه رینگ" و حرکت به سمت "فراتر از چیزی که او درباره سیاست ونزوئلا مناسب می‌داند" شکایت کرده است.

علاوه بر این، مقام‌های کاخ سفید می‌گویند گرچه رئیس‌جمهوری آمریکا به خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا علاقمند است اما علناً نسبت به اینکه آمریکا چقدر از او اطلاعات دارد نگران است و این سوال را می‌پرسد که آیا او واقعاً برای تصدی حکومتداری این کشور آمریکای لاتین آمادگی دارد یا خیر.

سه مقام دیگر هم به واشنگتن پست گفتند، رئیس‌جمهوری آمریکا آشکارا از بولتون و سایرین که توان نیکولاس مادورو را دست‌کم گرفته بودند، شکایت کرده است.

مقام‌ها می‌گویند، ناکامی کودتای نظامی سه‌شنبه گذشته در ونزوئلا "عملاً بحث جدی" درباره اقدام نظامی آمریکا در این کشور را متوقف کرده است و کاخ سفید اکنون برای رفتن مادورو صبر می‌کند. دو مقام و یک مشاور دیگر گفته‌اند ترامپ اکنون اصلاً تمایلی ندارد تا مداخله مستقیم نظامی علیه این کشور اعلام کند. در حال حاضر گزینه‌ها شامل اعزام نیرو به کشورهای همسایه، یا اعزام نیروی دریایی به سوال ونزوئلا برای قدرتنمایی، تشدید کمک به همسایگان ونزوئلا و ارائه کمک‌های بیشتر به آن دسته از اتباع ونزوئلا است که حین این بحران از کشورشان فراری شدند.

به‌رغم دلخوری ترامپ از بولتون درباره ونزوئلا، دو مقام دولتی ارشد می‌گویند رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ برنامه‌ای برای اخراج او ندارد و به بولتون گفته است تا به تمرکز روی این کشور ادامه دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.