مرکل در گفت و گو با سی‌ان‌ان اعلام کرده کارهای زیادی باید صورت بگیرد تا با جریان این نیروها و حمایت مردمی از آنها در اروپا و سایر نقاط جهان مقابله شود. او به گذشته تاریخی آلمان اشاره کرده و گفته است به خاطر این سابقه مقام‌های آلمان باید بیشتر از دیگر نقاط جهان هوشیار باشند. اشاره صدراعظم آلمان بیشتر به قدرت گرفتن نیروهای راست افراطی در کشورهای مختلف اروپاست. نتایج انتخابات پارلمان اروپا نشان می‌دهد که دو بلوک بزرگ و پیش از این قدرتمند راست و چپ میانه اکثریت خود را از دست داده‌اند. در مقابل لیبرال‌ها،سبزها و ملی‌گرایان در کشورهای مختلف این قاره جهش چشمگیری داشته‌اند.

احزاب راست میانه و چپ میانه سال ها است که کنترل پارلمان اروپا را در دست داشته اند. اما حالا با افزایش محبوبیت گروه ها و احزاب راست افراطی و ضد اتحادیه اروپا، رقابت تنگاتنگی  در این پارلمان شکل گرفته است.  در آلمان با وجود پیشتازی حزب دمکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، این حزب ضعیف‌ترین نتایج تاریخی خود را در انتخابات اروپایی کسب کرده است.  میزان آرای این حزب از ۳۵ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۲۸ درصد افت کرده است.

آخرین نتایج نشان می‌دهد که محبوبیت‌ راست‌های افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نسبت به انتخابات پیشین پارلمان اروپا دست‌کم سه درصد افزایش یافته است.

این ماجرا را گروهی زنگ خطری برای کشورهای اروپا و رشد حمایت مردمی از گروه‌های افراطی می‌دانند. آنگلا مرکل پیش از این هم  نسبت به تهدیدها علیه صلح در اروپا و جهان با موج رو به گسترش ملی‌گرایی هشدار داده بود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.