رد پای خرس در انتخابات بروکسل

این فعالیت‌ها حاکی از شواهد جدیدی است که روسیه مجددا کارزارهای خود را برای برجسته کردن اختلافات و تضعیف نهادهای غربی به راه انداخته است. به‌رغم تلاش‌های خط‌مشی‌گذاری آنلاین به‌وسیله شرکت‌های فناوری آمریکایی، هنوز به‌آسانی نمی‌توان مانع از ارسال و گسترش اخبار نادرست شد. در این راستا روسیه به‌عنوان یک نیروی موثر در ایجاد اختلافات شناخته می‌شود اما محققان رویکردی مشابه را در میان برخی سایت‌ها، به‌ویژه راست‌های افراطی یافته‌اند. این گروه‌ها معمولا صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که خواست کرملین است، به همین منظور سخت است تا تشخیص داد که کار کدام گروه است.محققان به این نتیجه رسیده‌اند که شبکه‌هایی در فیس‌بوک، توییتر، گروه‌های واتس‌اپ و برخی وب‌سایت‌ها در حال انتشار اخبار نادرست در زمینه ناتو، مهاجران و برخی دیگر موارد هستند. تئوری‌های توطئه به‌راحتی در‌حال انتشار هستند، از جمله اینکه شایعه شده است که آتش‌سوزی ماه گذشته نوتردام کار یک گروه اسلام‌گرا بوده یا اینکه گفته می‌شود گروهی از جاسوس‌ها یا گروهی از نخبگان دسیسه‌گر دنیا را اداره می‌کنند.اغلب این‌گونه اخبار به‌طور مستقیم از سوی شبکه‌ها و رسانه‌های خبری روسیه تولید، تکرار و گسترش پیدا می‌کنند. بقیه اما تا حدی با دقت این اخبار را مورد بررسی قرار می‌دهند: فیس‌بوک هفته گذشته تعدادی از صفحات خود در ایتالیا که پیام‌های راست‌های افراطی‌ را که در صفحات زندگی یا ورزشی که ارتباطی با سیاست نداشتند، نشر می‌داد، بست.

دانیل جونز، تحلیلگر سابق اف‌بی‌آی و محقق سنا که یک گروه غیرانتفاعی برای دفاع از دموکراسی بودند، به نیویورک‌تایمز گفت: «هدف آنها بزرگ‌تر از هر انتخابات دیگری است.» این گروه که اخیرا محتوای سایت‌های دست‌راستی را مورد تحقیق قرار داده‌اند بر این باورند که سایت‌های حامی راست افراطی‌ها به‌دنبال اشاعه بی‌اعتمادی و تحت تاثیر قرار دادن باور و ایمان مردم به نهادهای غربی و دموکراسی است. این تحلیلگر تصریح کرد: «آنها به‌دنبال نابود کردن هر چیزی هستند که پس از جنگ جهانی دوم توسط غربی‌ها ساخته شده است.»

انتخابات پارلمانی اروپا قرار است حد فاصل روزهای ۲۳ تا ۲۶ ماه مه برگزار شود. این انتخابات می‌تواند محکی برای خیزش پوپولیست‌ها در سراسر اتحادیه اروپا باشد. بسیاری از رهبران پوپولیست اغلب با روسیه سمپاتی دارند و امید دارند که در انتخابات اخیر بتوانند نفوذ خود را در پارلمان اتحادیه اروپا بسط دهند.مقاماتی که درحال تحقیق هستند به‌طور آشکار پوتین را متهم به جانبداری از فردی نمی‌کنند که قصد داشته باشد مانند انتخابات سال ۲۰۱۶، موقعیت فردی مانند دونالد ترامپ را ارتقا دهد. اما آنها بر این باورند که پوتین مدت طولانی است که به‌دنبال تکه‌تکه کردن اتحادیه اروپا از درون خود بلوک است.

محققان می‌گویند که تقریبا غیرممکن است مقیاس تاثیرگذاری این اخبار نادرست را تعیین کرد اما این اعتقاد وجود دارد که میلیون‌ها نفر محتوای این اخبار را رصد کرده‌اند. در این راستا محققان می‌گویند که صدها حساب کاربری در فیس‌بوک و توییتر و بیش از هزار گروه از طریق واتس‌اپ این پیام‌ها و اخبار نادرست را به اشتراک گذاشته‌اند. همچنین سایت‌های دست‌راستی تئوری‌های توطئه را بسط و گسترش می‌دهند.  یک بحث طولانی‌مدت وجود دارد که آیا این‌گونه محتواها تاثیری در تغییر رفتار یا رای دارند یا نه، به‌ویژه اینکه کمپانی‌های فناوری سعی در تغییر یا تلاش برای حذف آنها دارند. اما محققان امنیتی بر این باورند که تغییر در انتخابات به این طریق کاری سخت است اما هدف اولیه از این تلاش‌ها این است که در مباحثات بین مردم اختلال ایجاد کنند و آنها را با این سوال که حقیقت ماجرا چیست روبه‌رو کنند و اعتماد را از بین ببرند.

روسیه تاکنون ایجاد اختلال در انتخابات را تکذیب کرده است. دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در این راستا در ماه مارس گفت: «انتخابات هنوز برگزار نشده و ما از پیش متهم به خطاکاری شده‌ایم؟ ظنین بودن به کسی برای خطاکاری، درحالی‌که هنوز اتفاق نیفتاده است، ناشی از بیماری پارانویا است.»تشخیص دخالت روس‌ها در انتخابات یا خشم مردم از نیروهای سیاسی حتی برای سرویس‌های امنیتی هم سخت است. تشخیص این مساله عمدتا به بن‌بست می‌خورد اما ردپای طرفداران روسیه وجود دارد.در سال ۲۰۱۶ یک وب‌سایت ایتالیایی اعلام کرد که طرفدار پوتین است و اخبار طرفداران روسیه را پوشش می‌داد و از غرب به شدت انتقاد می‌کرد. در رهگیری انجام شده مشخص شد که این سایت با سایت رسمی ماتئو سالوینی که هم‌اینک معاون نخست‌وزیر ایتالیا بوده، در ارتباط است. در آن زمان سالوینی پذیرفت که هر دو سایت را کارزارش تاسیس کرده اما گفت که هیچ ارتباطی با صفحه مربوط به طرفداران روسیه ندارد.رهگیری همان شماره توسط گوگل نشان داد که این سایت با سایت « StopEuro » که اساسا یک سایت طرفدار روسیه بوده در ارتباط است و این سایت اخبار روسیه و طرفداران پوتین را پوشش می‌دهد.  یکی از نیروهای امنیتی اتحادیه اروپا که روی نشر اخبار نادرست از سوی روس‌ها کار می‌کند، به نیویورک‌تایمز گفت: «کرملین به منظور تاثیرگذاری در اتحادیه اروپا، به تقویت بازیگران ضددموکراتیک می‌پردازد.»در آلمان نیز حزب آلترناتیو برای آلمان که یک حزب فاشیستی است از سوی هر دو سایت‌های رسمی و غیر رسمی روس‌ها حمایت می‌شود. البته یکی از تحلیلگران اف‌بی‌آی به نام جونز می‌گوید که این سایت‌های طرفدار روسیه، پیام‌های حزب چپ‌گرای ضدفاشیستی آلمان را هم پوشش می‌دهند و این نشان می‌دهد که روسیه فارغ از ایدئولوژی به‌دنبال تقویت گروه‌های ضددموکراسی است.

سرگیجه در بروکسل

درحالی‌که فعالیت‌های طرفداران روسیه در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا افزایش یافته، برگزیت هم به یکی دیگر از سرگیجه‌های طرفداران اتحادیه اروپا در بروکسل تبدیل شده است. نزدیک به ۳ سال از زمانی که بریتانیایی‌ها رای به خروج از برگزیت داده‌اند می‌گذرد اما بعد از گذشت دو مهلت زمانی هنوز مشکل برگزیت حل نشده است. از این‌رو بریتانیا باید در انتخابات ۲۳ ماه مه حضور پیدا کند.در دو هفته دیگر، در سراسر اروپا مردمی که در کشورهای عضو اتحادیه زندگی می‌کنند باید به پای صندوق‌های رای بروند و برای ۷۵۱ کرسی نماینده انتخاب کنند. هنوز مخالفان اتحادیه در اروپا خشم خود را نشان نداده‌اند اما در سال ۲۰۱۴ نایجل فریج یکی از مهم‌ترین چهره‌های ضداتحادیه اروپا، با تحت فشار قرار دادن دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، وی را مجبور به برگزاری رفراندوم کرد.در سال ۲۰۱۹، حزب فریج کار به مراتب آسان‌تری دارد. خائنان برگزیت یک پیام قدرتمند برای دولت بریتانیا به حساب می‌آیند و می‌توانند کاری را که از روز نخست شروع کرده‌اند، تمام کنند. این درحالی است که تنها در بریتانیا نیست که ضداروپایی‌ها تقویت شده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، انتظار می‌رود که ۳۵ درصد کرسی‌ها از آن احزاب ضداروپایی شود. در دور قبل این احزاب نتوانستند کار برجسته‌ای انجام دهند اما در این دوره آنها هماهنگی بیشتری پیدا کرده‌اند. احزاب ضداروپایی کمتر پیش می‌آید که اشتراکات زیادی با هم داشته باشند اما در این دوره سعی می‌کنند با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند. در این شرایط سالوینی قصد دارد تا بلوک خود را در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا موفق گرداند.