ترجاکرونبرگ در سایت شورای آتلانتیک می‌نویسد: رئیس جمهوری ایران در ۸ مه اعلام کرد که اگر طرف‌های غیرآمریکایی توافق هسته‌ای، راهی را برای دستیابی تهران از مزایای اقتصادی برجام فراهم نکنند، پایبندی خود به برخی از تعهدات مرتبط با توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهند.

 

اروپایی‌ها باید برای نجات برجام خطر کنند

در واکنش به این اظهارات، اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه بریتانیا- آلمان- فرانسه در کنار بیان تداوم حمایت از برجام؛ نسبت به اولتیماتوم ایران واکنش نشان دادند و محدودیت‌های اعلامی فوق در برنامه هسته‌ای را نادیده گرفتند. همچنین آن‌ها در کنار اظهار تاسف نسبت به بازگشت تحریم‌های آمریکا پس از خروج واشنگتن از برجام، اولتیماتوم ۶۰ روزه ایران را رد کردند.

بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط دولت ترامپ، از ایفای تعهدات توسط طرفین دیگر برجام جلوگیری کرده است. هراس آن‌ها از خاتمه یافتن دسترسی به بازار و ساختارهای مالی آمریکا و همچنین نگرانی آن‌ها در مورد مجازات مستقیم آمریکا منجر شده که نه تنها شرکت‌های اروپایی بلکه همچنین شرکت‌های روسیه و چین از ایران خارج شوند.

اروپایی‌ها در راستای ایجاد تجارت مشروع با ایران برای ایجاد یک سازوکار مالی ویژه به نام «اینستکس» قدم برداشتند؛ اما پس از سه ماه راه اندازی، همچنان مکانیسم آن عملیاتی نشده است.

ایرانی‌ها در واکنش به اقدامات اروپایی‌ها در زمینه تداوم تجارت؛ سیاست صبر و انتظار را اتخاذ کردند. در مقابل تلاش دولت ترامپ در کاهش صادرات نفت ایران به صفر، واکنش تهران به این تصمیم «کاهش برای کاهش» است یعنی اینکه وقتی طرفین توافق به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، ایران هم تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

این مسیر از اقدامات در توافق مطرح شده بودند. از جمله این اقدامات به تکمیل تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، افزایش تحقیقات و توسعه هسته‌ای و ایجاد ذخایر اورانیوم غنی شده می‌توان اشاره کرد. اگر برجام با فروپاشی روبه رو شود؛ اروپایی‌ها چیز زیادی را از دست می‌دهند، زیرا برجام گوهر تاج سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا بوده است.

از آغاز، اروپا و سپس اتحادیه اروپا بعد از دوازده سال مذاکره با تهران به توافق با ایران دست یافتند؛ علاوه بر این، اروپایی‌ها از طریق برجام به یک نقش جهانی در نظم هسته‌ای دست یافتند. اگر برجام با فروپاشی روبه رو شود، جایگاه و اعتبار جهانی اتحادیه اروپا از بین می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.