«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با «وان آمریکا» گفت ایران باید درک کند با این‌که دولت آمریکا به‌دنبال جنگ با این کشور نیست، اما از منافع واشنگتن دفاع می‌کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، پامپئو در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تنش میان ایران و آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور جنگ نمی‌خواهد. من جنگ نمی‌خواهم. هیچ‌کس را در دولت نمی‌شناسم [که خواهان جنگ باشد]. امروز صبح با وزیر شاناهان صحبت کردم. هیچ‌کدام از ما این را نمی‌خواهیم. اما فکر می‌کنم ایرانی‌ها باید درک کنند، همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ در توئیت خود گفت، ما از منافع آمریکا محافظت می‌کنیم».

پامپئو با ادعای این‌که ایران باعث بی‌ثباتی در منطقه شده است گفت: «به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم سلاح هسته‌ای داشته باشند. به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم برنامه موشکی خود را ادامه دهند».

او در پاسخ به این‌که آیا اطلاعاتی وجود دارد که نشان دهد ایران به ساخت سلاح اتمی نزدیک شده باشد گفت: «تهدیداتی که ظرف چند هفته گذشته دریافت کردیم مرتبط با برنامه هسته‌ای آن‌ها نبود. آن تهدیدات درباره تلاش‌های متداول مانند استفاده از نیروهای ایرانی و نیابتی در منطقه است».

او مدعی شد: «جمهوری اسلامی چهل دهه با هدف نابودی اسرائیل و ایالات متحده آمریکا شاخ و شانه کشیده است. باید مطمئن شویم چهل سال آینده [این‌چنین]‌ نخواهد بود و این درست است که وقتی در پاسخ به آن‌ها فشار وارد می‌کنی، تنش افزایش می‌یابد. ما زمانی روی کار آمدیم که دولت آمریکا در حال ناز و نوازش ایران بود و به آن‌ها هزاران میلیون دلار داده بود و به آن‌ها اجازه داده بود شبکه ترور و ظرفیت ترور خود را افزایش دهند. وقتی در پاسخ فشار وارد می‌کنید، خطی مستقیم خواهد بود. ما مطمئنیم که تا کنون مقداری از تلاش‌های ایران را مخدوش کرده‌ایم و وزیر شاناهان و من ارائه گزینه‌های مختلف به رئیس‌جمهور را ادامه می‌دهیم تا آمریکا را امن نگه داریم و از هرگونه درگیری با ایران جلوگیری کنیم».

واشنگتن‌پست پیش‌تر به نقل از چندین مقام آمریکایی گزارش داد ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها را ترجیح می‌دهد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران است.

برخی تحلیل‌گران از طرف دیگر ادعاهایی نظیر آنچه در گزارش این دو رسانه مطرح‌شده را نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره تلقی می‌کنند.  

پامپئو روز گذشته نیز در مراسمی به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی که در واشنگتن برگزار شد، تأکید کرد که آمریکا با تشدید فشارها علیه ایران امنیت و ثبات رژیم صهیونیستی را تقویت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.