عبدالله بهمنش گفت: از جمله بیماری‌هایی که همزمان با آغاز فصل گرما نمود پیدا می‌کند می‌توان به لمپی اسکین، تب سه روزه، تیلریوز، بابزیوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد.

بهمنش افزود: از میان این بیماری‌ها تب "کریمه – کنگو" قابلیت انتقال به انسان را دارد که خطر انتقال این بیماری بیشتر بر اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر به ویژه در فصل گرما افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این بیماری خطرناک هیچگونه علائمی در دام زنده نداشته و در صورت آلوده بودن دام فقط زمانی می‌توان از گوشت آن استفاده کرد که شرایط پس از کشتار و از جمله نگهداری لاشه در سالن پیش سرد به مدت 24 ساعت رعایت شده باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان با تاکید بر لزوم تهیه گوشت مورد نیاز از فروشگاه های مجاز و با نظارت دامپزشکی اضافه کرد: شهروندان به منظور اطمینان از سلامت گوشت ضمن خرید از مراکز مجاز و تحت نظارت های بهداشتی دامپزشکی به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه ها دقت کنند و از مصرف گوشت تازه خودداری کنند.

بهمنش با اشاره به اینکه احتمال بروز این بیماری در دامداران و اشخاصی که با دام در کشتارگاه در ارتباط هستند، بیشتر است، گفت: سمپاشی و پاک کردن گله از هر نوع کنه در جلوگیری از این بیماری بسیار اهمیت دارد ضمن اینکه دامداران در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند چرا که این اقدام می تواند منجر به انتقال بیماری شود.

 وی توزیع سم برای سمپاشی بدن دام و جایگاه دام ها، نگهداری گوشت استحصالی در اتاق پیش سرد کشتارگاه ها و آموزش دامداران و کارکنان کشتارگاه ها و متصدیان قصابی ها را از مهمترین برنامه های اداره کل دامپزشکی استان برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان از شهروندان خواست به هیچ عنوان از قصابی‌های غیرمجاز اطراف شهرها که بدون نظارت بهداشتی اقدام به ذبح و فروش دام کرده اند، خرید نکنند.

تب خونریزی دهنده "کریمه کنگو" بیماری خطرناک و قابل انتقال به انسان است که در صورت ابتلاء فرد به این بیماری، اگر اقدامات تشخیصی و درمانی به موقع انجام نشود، موجب مرگ فرد مبتلا می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.