مجید تخت روانچی در نامه ای که روز دوشنبه متن آن منتشر شد، خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت آورده است: من این نامه را در مورد وضعیت امنیتی هشدار دهنده اخیر در منطقه خلیج فارس به شما می‌نویسم. 

 

وی افزود: در حال حاضر علائمی وجود دارد که محافل خاصی خارج از این منطقه، از طریق دروغ‌پراکنی، ارائه اطلاعات جعلی و اخبار گمراه‌کننده و با اتکا به حمایت متحدان خود در خاورمیانه و همچنین اعزام نیروی دریایی به منطقه، در صدد تعقیب منافع غیرمشروع خود هستند. 

 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: هدف آنها تفرقه‌افکنی افزون تر بین کشورهای منطقه خلیج فارس و کاهش هرچه بیشتر اعتماد بین آنها و نیز افزایش ناامنی و تنش در این منطقه پیشاپیش تنش‌آلود است. اگر این وضعیت مهار نشود، ممکن است دیر یا زود از کنترل خارج و به یک بحران غیرضروری دیگر در این منطقه منجر شود.

تخت روانچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها درباره نیات فتنه‌انگیزانه چنین محافلی و پیامدهای گسترده منطقه‌ای و بین المللی اهداف آنها هشدار داده است.

وی با تاکید بر اینکه &#۳۹;ایران همیشه درگیری و جنگ را رد کرده و می‌کند و هرگز جنگ را به عنوان یک گزینه یا راهبرد جهت تعقیب سیاست خارجی خود انتخاب نخواهد کرد&#۳۹;، اظهار کرد: با این حال، باید به صراحت اعلام کنم که اگر جنگ بر ما تحمیل شود، ایران با استفاده از حق ذاتی دفاع مشروع خود، قاطعانه از ملت خویش دفاع و از منافع خود حفاظت خواهد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: با توجه به مراتب فوق و وضعیت آشفته کنونی منطقه که چشم‌انداز روشنی نیز برای آن متصور نیست، جامعه بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد نمی‌توانند و نباید نسبت به برخورد با ریشه های آن بی‌تفاوت باشند. 

تخت روانچی افزود: اگر این مسائل به طور کامل حل نشود، دامنه هرگونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقه‌ای فراتر رفته و با اطمینان پیامدهای جدی و گسترده‌ای بر صلح و امنیت بین المللی خواهد داشت.

وی ادامه داد: عدم اقدام، یک رهیافت باخت ـ باخت بوده و می‌تواند به یک فاجعه منجر شود که باید از آن اجتناب شود. در واقع، تنها راه حل، اتخاذ رویکرد برد ـ برد از طریق مشارکت فعالانه است. 

سفیر ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: بر این اساس، از نظر جمهوری اسلامی ایران، مسائل امنیتی پیچیده فعلی منطقه فقط از طریق تعامل سازنده و گفت وگو میان کشورهای حوزه خلیج فارس مهار و حل و فصل شدنی است. 

تخت روانچی تصریح کرد: چنین گفت وگوی منطقه‌ای باید بر احترام متقابل و همچنین اصول کلی پذیرفته شده و اهداف مشترک، به ویژه احترام به حاکمیت، یکپارچگی سرزمینی و استقلال سیاسی همه کشورها؛ نقض‌ناپذیری مرزهای بین المللی؛ عدم دخالت در امور داخلی؛ حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات؛ عدم تهدید یا استفاده از زور و ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه در منطقه استوار باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایجاد یک مجمع گفت وگوی جمعی در منطقه خلیج فارس برای تسهیل تعاملات، اقدامی است که باید قبل از این انجام می‌شد. 

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: فرآیند گفت وگوهای منطقه‌ای می‌تواند با تقویت تفاهم، به توافق در مورد طیف وسیعی از مسائل از جمله اقداماتی جهت تقویت اعتماد و امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و تضمین آزادی دریانوردی و جریان آزاد انرژی منجر شود. این فرآیند در نهایت حتی می‌تواند شامل ایجاد ترتیبات رسمی در زمینه عدم تجاوز و همچنین همکاری‌های امنیتی نیز باشد.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: در همین راستا و با توجه به اینکه بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ (۱۹۸۷) شورای امنیت، دبیرکل را به بررسی «اقدامات لازم جهت تقویت امنیت و ثبات در منطقه» فراخوانده است، جنابعالی می‌توانید با اجرائی کردن این بند، چتر بین‌المللی لازم را برای راه اندازی چنین گفت وگوی منطقه‌ای را فراهم سازید.

وی از رئیس شورای امنیت خواست تا این نامه به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.