بیگدلی در گفت و گو با «انتخاب» گفت: اگر آمریکا دنبال بهانه برای حمله به ایران بود، این بهانه ها بوجود آمده بود. حمله به کشتی های نفتکش و حمله حوثی ها به عربستان سعودی بهترین دلیل است که نشان می دهد آمریکا خیلی تمایلی به جنگ ندارد. علی رغم اینکه عربستان، امارات و قطعا اسراییل و حتی بعضی از شخصیت های داخل کاخ سفید آمریکا را به جنگ با ایران تشویق می‌کردند، ولی اصلا هیچ نوع تمایلی نسبت به این قضیه در ترامپ  دیده نمی شود.

 

او درباره علت مخالفت ترامپ با پیشنهادهای جنگ نیز گفت: این موضوع به دلیل مسئله انتخابات سال آینده است. اگرچه ترامپ توانسته در داخل موفقیت هایی به دست آورد ولی در سیاست خارجی هیچ توفیقی نداشته. پس اگر که بخواهد دست به چنین اقدامی بزند موقعیت خود در انتخابات سال آینده را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد تمایلی به جنگ ندارد. همانطور که در ونزوئلا هم به همین صورت عمل کرد، در واقع او به دنبال این است که در سیاست خارجی بتواند موفقیتی به دست بیاورد.

بیگدلی با بیان اینکه آمریکا در کره موفقیتی به دست نیاورد، در ونزوئلا هم خیلی موفق نبود و در مورد ایران هم توفیقی به دست نیاورد گفت: اینکه آیا آمریکا می خواهد بعد از این همه لشکرکشی و این همه تجهیزات، منطقه را  رها کند و برود، در این صورت هم باز در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ لطمه ای به موقعیت ترامپ از طریق دموکرات ها وارد خواهد شد که مقداری موضوع را پیچیده کرده. در نتیجه ترامپ او امیدوار است که با این فشارها، ایران را به نقطه ای از سختی برساند که به مذاکره تن دهد وگرنه جنگ به نفع آمریکا نیست، حتی معلوم شد که عربستان سعودی هم به تنهایی قادر به جنگیدن با ایران نیست. زیرا بهانه ها به دست شان بود و می‌توانستند این بهانه ها را مطرح و جنگ با ایران را آغاز کنند ولی قادر به این نیستند که با ایران بجنگند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین افزود: در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که ترامپ بخواهد همکارانش را در کاخ سفید تغییر دهد. فشارهایی که بولتون می آورد و سیاستی که ترامپ به کار می‌برد، به این معناست که  می‌خواهند از همه اشکال دیپلماسی استفاده کنند؛ یعنی هم ایران را از جهت حمله نظامی تحت فشار قرار دهند؛ هم اینکه حمله نظامی صورت نگیرد و آنها به فشار های اقتصادی ادامه دهند. این یک بازی سیاسی است؛ یعنی چیزی نیست که ریشه های عمیق بین ترامپ و همکارانش در کاخ سفید داشته باشد.

بیگدلی ادامه داد: بولتون تفکرات نومحافظه‌کارانه دارد. از این جهت تحت تاثیر تندروهای یهودی هم قرار می‌گیرد که خود ترامپ را به ریاست‌جمهوری رساندند. ولی الان ترامپ به این نتیجه رسیده که حمله به ایران دچار همان سرنوشتی می‌شود که بوش به عراق و افغانستان یا اوباما به شمال آفریقا داشت که در هر سه موردش ناموفق بودند.

یعنی یک بحران ریشه دار در خاور میانه بوجود آوردند و در نهایت همه این ها به زیان آمریکا تمام شد، بدون آنکه به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند. بنابراین خیلی بعید به نظر می‌رسد که ترامپ دست به حمله نظامی به ایران بزند و خودش را گرفتار یک حوزه جدید درگیری بکند. با توجه به اینکه جنگیدن با ایران خیلی راحت و آسوده نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.