بودجه نظامی آلمان به ۴۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون یورو رسیده و این میزان افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. در قیاس با سال ۲۰۱۸ امسال بودجه نظامی آلمان پنج میلیارد یورو بیشتر شده و این مقدار  حدود ۳۷ /۱ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

بودجه نظامی آلمان در سال ۲۰۲۰ حتی بیشتر از این  افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس آماری که دولت آلمان هفته پیش به مرکز ناتو ارائه کرده بودجه نظامی این کشور در سال آینده به ۴۹ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو می‌رسد و این رقم چیزی حدود ۳۸/ ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود.  در سال ۲۰۱۸ بودجه نظامی آلمانی چیزی حدود ۲۳/ ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در بر می‌گرفت.

آلمان با افزایش بودجه نظامی خود اکنون امیدوار است بحث‌های داخلی ناتو بر سر میزان بودجه دفاعی پایان یابد.

به گزارش دویچه‌وله، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این بارها آلمان را به دلیل پائین بودن بودجه نظامی این کشور به باد انتقاد گرفته بود. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که در میان اعضای ناتو آلمان کمترین بودجه نظامی را داراست.

ترامپ خواسته است که سطح بودجه نظامی به دو درصد از تولید ناخالص داخلی برسد ترامپ تهدید کرد که در غیر این صورت امکان دارد آمریکا از ناتو خارج شود. ترامپ گفت، آلمان صرفا حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی می‌کند.

در سال ۲۰۱۴ کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفتند که تمامی کشورهای عضو تا سال ۲۰۲۴ میزان بودجه دفاعی خود را به میزان دو درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهند. دولت آلمان تاکید دارد که تصمیم گرفته شده برای این بوده است که افزایش بودجه تا میزان دو درصد تا سال ۲۰۲۴ باید انجام بگیرد.

وزیر دفاع آلمان در یکی از دیدارهای خود از واشنگتن صریحا گفت که در سال ۲۰۲۴ بودجه نظامی آلمان به یک و نیم درصد می‌رسد و پس از آن به دو درصد خواهد رسید.

قرار است تا پایان ماه ژوئن سال جاری نشست وزبران دفاع ناتو برگزار شود و یکی از موضوع‌های محوری این نشست بودجه نظامی اعضای ناتو خواهد بود.

اعضای ناتو امیدوار بودند که آمریکا به کاهش بودجه تا سطح دو درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو ناتو رضایت دهد و واشنگتن این امیدواری را هم به وجود آورده بود.

اما مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مراسم هفتادومین سالروز تاسیس ناتو در واشنگتن در آوریل سال جاری به‌شدت از سیاست آلمان در ناتو انتقاد کرد.

پنس گفت که آلمان قوی‌ترین اقتصاد اروپا را دارد ولی کم‌تر از دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه نظامی می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.