اولین جلسه محاکمه ۳۱ متهم بانک سرمایه آغاز شد که پس از اعلام کیفرخواست متهم سیدمهدی هادی رضوی، رئیس دادگاه اعلام کرد که وی به مشارکت در اخلال در نظام بانکی از طریق کسب تسهیلات مال نامشروع در قالب ۵ فقره به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان متهم است.

رئیس دادگاه، هادی رضوی را به جایگاه فراخواند و به او تفهیم اتهام کرد و گفت: «آیا اتهام خود را قبول دارید؟» که وی گفت: «خیر قبول ندارم».

هادی رضوی افزود: خیلی خوشحال هستم که این دادگاه به صورت علنی برگزار شد تا بسیاری از حقایق بدون ترس و لرز گفته شود، آیا اجازه بازگویی این حقایق را به من می‌دهید؟

رئیس دادگاه پاسخ داد: بله.

هادی رضوی ادامه داد: اتفاقات عجیبی رخ داده است شاید احساس کنید بازگو کردن آنها پرداختن به حواشی است، اما این مطالب به من کمک می‌کند و شاید در برائتم مؤثر باشد.

وی با بیان این‌که بهتر است از بحث اخلال در نظام بانکی دفاعیات خود را آغاز کنم، گفت: یک نامه از دادسرا به بانک مرکزی داده شده و در آن اشاره شده است که اخلال رخ داده است، من در اینجا می‌خواهم همانند فینال برنامه عصر جدید از نظرات منفی به مثبت برسم و از یک انسان فاسد و خائن به یک سیر سفید برسم.

هادی رضوی گفت: نامه‌ای به معاونت نظام بانک مرکزی فرستاده و جوابیه آن را در رابطه با بند «هـ» که مشمولان تصمیم‌گیرنده را در آن نشان می‌دهد، دریافت کردم که در آن تاکید شده است وجوه کلان صرفا به اشخاص داده می‌شود که من از آنها خواستم واژه صرفا را تعریف کنند و بانک مرکزی صراحتا اعلام می‌کند بند هـ مشمول تسهیل‌گیرندگان نمی‌شود،‌ اما سوال اینجاست چرا این نامه به دادگاه فرستاده نمی‌شود. من خواستم بفرستند و در کیفرخواست من بیاید اما نیامده است، اگر نماینده دادستان، نمی‌خواهد هادی رضوی را اذیت کند پاسخ دهد چرا این نامه را به دادگاه نفرستاده‌اید؟

وی همچنین نامه‌ای قرائت کرد و گفت: در کیفرخواست بنده آمده جهت مخفی‌کاری از امور شرکت‌ها تسهیلات گرفته‌ام. بنده به صراحت می‌گویم در سه شرکت آینده‌سازان فاطمی نوین مدیرعامل بوده‌ام و ۶۰ میلیون تسهیلات گرفته شده است چه‌طور می‌توانم آن را پنهان کنم. در شرکت ره‌جویان کوثر ضامن بوده‌ام و در شرکت شایگان تجارت آتیه مدیرعامل بوده‌ام و پنهان‌کاری رخ نداده و صراحتا بارها گفته‌ام ذی‌نفع واحدم.

هادی رضوی تصریح‌ کرد:‌ حتی طی نامه‌ای به بانک سرمایه گفته‌ام من اعضای هیأت مدیره را تعیین کرده و گذاشته‌ام و هر جرمی اتفاق بیفتد متوجه بنده است.

وی گفت: برخی‌ها می‌گویند داماد شریعتمداری هستم و فضای رسانه‌ای ایجاد می‌کنند که این ظلم است. بنده داماد نتانیاهو که نیستم. از دادگاه می‌خواهم مرا خارج از منصب دامادی محاکمه کنند و با زبان روزه می‌خواهم حرف بزنم.

وی گفت: ۸۰ میلیارد تومان سقف اعتباری بوده است که در کیفرخواست بنده آمده پرداخت نشده است؛ این درحالی است که ۱۰ درصد سپرده‌ مرا بانک سرمایه نگه داشته که خلاف قانون بوده و شاید محاکمه این دادگاه راهی برای مبارزه با نزول‌خواری باشد. بنابراین ۱۰ درصد از مال و اعتبارات دست بانک ماند که به صورت خرد خرد و کارت به کارت به من برگردانده شد.

هادی رضوی افزود: ۲۲ میلیارد تومان نقدی پول پرداختم؛ یعنی ۸۰ میلیارد تومان با سود آن. چرا کذب بگویم؟ اشکالی ندارد، من و آقای قهرمانی نماینده دادستانی هر دو در مقام دادگاه باید تقوا را رعایت کنیم. گفته شده صرفا با چک و سفته تسهیلات گرفته‌ام. چه‌طور ممکن است ۴۰ درصد وثیقه نقدی داده، ۲۲ میلیارد تومان از من گرفته شده و حدود ۵۰ میلیارد تومان ملک داشته‌ باشید.

این متهم افزود: همچنین گفتید رضوی بدون رعایت اصول تسهیلات، تسهیلات گرفته و این تسهیلات صورت‌های مالی ندارد. درحالی‌که بانک به سازمان دارایی نامه می‌زند و جواب آن را می‌گیرد. این نامه نیز موجود است، اما جالب است که این نامه در پرونده نیست. وقتی جویای آن می‌شوم هم جوابی نمی‌دهند و این عجیب است که چرا برخی نامه‌ها نیست و من به این متهم می‌شوم که صورت‌های مالی اشتباه داده‌ام.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.