جلیل بالایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه دولت پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای منازل مسکونی آسیب دیده از سیل را نهایی و مصوب کرده، افزود: مقرر شده برای هر واحد تخریبی شهری ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و هر واحد تخریبی روستایی ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود.

وی ادامه داد: برای واحدهای تعمیری شهری و روستایی نیز بر اساس میزان آسیبی که به منزل مسکونی وارد شده تا سقف پنج میلیون تومان کمک بلاعوض و تا سقف ۱۰ میلیون تومان تسهیلات تعیین شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به خسارت سیل اوایل امسال به برخی واحدهای مسکونی استان، تعداد واحدهای تعمیری استان را ۱۰۶۷ مورد و واحدهای تخریبی را ۲۱۵۸ مورد اعلام کرد که از این تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برخودار می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای پرداخت خسارت باید کار ارزیابی واحدها و تکمیل پرونده با همکاری بنیاد مسکن انجام شود، خاطرنشان کرد: در کرمانشاه نیز کارهای ارزیابی و تکمیل پرونده در حال انجام است و بعد از این مرحله پرونده‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی خواهد شد.

به گفته بالایی، با این روند به زودی پرداخت خسارت سیل زدگان آغاز خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه درباره پرداخت خسارات بخش کشاورزی نیز اظهار کرد: دولت برای جبران خسارت این بخش نیز کمک‌های بلاعوض و تسهیلاتی را مصوب کرده است.

وی ادامه داد: میزان کمک بلاعوض برای هر هکتار زمین زراعی دیم تا سقف دو میلیون تومان و زمین آبی تا سقف پنج میلیون تومان، هر هکتار باغ تا سقف پنج میلیون تومان، هر واحد مرغداری ۱۰۰ درصد تخریب شده تا سقف ۲۰ میلیون تومان، هر واحد دامداری تا سقف پنج میلیون تومان، هر رأس دام سبک تا سقف ۵۰۰ هزار تومان، هر رأس دام سنگین تا سقف سه میلیون تومان، هر کلونی زنبور تا سقف ۲۰۰ هزار تومان، هر هکتار مزرعه پرورش ماهی گرمابی تا سقف پنج میلیون تومان و هر تن ماهی سردآبی تا سقف هشت میلیون تومان تعیین شده است.

بالایی گفت: میزان تسهیلات این بخش نیز برای هر هکتار زمین زراعی تا سقف پنج میلیون تومان، هر هکتار باغ تا سقف پنج میلیون تومان، هر واحد دامی تا سقف ۱۰ میلیون تومان، هر رأس دام سبک تا سقف ۵۰۰ هزار تومان، هر رأس دام سنگین تا سقف سه میلیون تومان، هر کلونی زنبور تا سقف ۲۵۰ هزار تومان، هر واحد مرغداری گوشتی تا سقف ۲۰ میلیون تومان، هر هکتار مزرعه گرمابی ماهی تا سقف پنج میلیون تومان و هر هکتار مزرعه سردآبی تا سقف ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه برای پرداخت خسارت بخش کشاورزی کمیته‌های ارزیاب در شهرستان‌ها به ریاست مدیر جهاد کشاورزی و با حضور دستگاه‌های مختلف و نماینده ناظر فرماندار تشکیل شده، تاکید کرد: این کمیته‌ها باید میزان دقیق خسارت هر فرد را با محل دقیق واحد مشخص و اعلام کنند و در نهایت همه این خسارت‌ها باید در کارگروه استانی به ریاست معاون عمرانی استاندار تأیید و در نهایت در سامانه جامع وزارت کشور به ثبت برسد.

بالایی افزود: بعد از این مرحله، خسارت متناسب با میزان آسیب وارد شده پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش صنایع، شهرک‌های صنعتی و میراث فرهنگی نیز ۲۷ میلیارد تومان خسارت در استان برآورد و گزارش آن ارسال شده، گفت: فعلاً دولت برنامه‌ای برای این بخش ارائه نکرده است.

به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه، بعد از این مراحل جلسه ستاد بازسازی در استان تشکیل خواهد شد و دستگاه‌ها موظفند برنامه خود را برای بازسازی مناطق سیل زده ارائه دهند و این برنامه‌ها مدام رصد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.