اتحادیه اروپا بارها اذعان کرده است که رویکردش درباره صلح افغانستان با آمریکا متفاوت است.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای صلح افغانستان دیروز با انتشار توئیتی نوشت: باید مذاکرات فراگیر برای صلح افغانستان آغاز و جنگ متوقف شود. این در حالی است که تاکنون شش دور از مذاکرات صلح افغانستان تنها با حضور آمریکا و طالبان و بدون حضورهمسایگان دولت کابل و شرکای آمریکا برگزار شده است.

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان به طور عمومی زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان را به دلیل رویکرد وی نسبت به مذاکرات صلح مورد انتقاد قرار داد و گفت: « دولت افغانستان در مذاکرات صلح به حاشیه رانده شده است و هیچ دخالتی در این موضوع ندارد.»

«رولاند کوبیا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای صلح افغانستان که اخیرا برای مشاوره های سیاسی به تهران سفر کرده بود با چندین مقام ایرانی دیدار کرد؛ محور تمام این دیدارها بر صلح افغانستان متمرکز بود. کوبیا همچنین با مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان به منظور گفت و گو درباره تجارت منطقه ای و صلح افغانستان دیدار کرد.

اختلافات میان آمریکا و اروپا مدت هاست که بر سر اینکه چه کسی باید بر سر میز مذاکره بنشیند شدت گرفته است.

«اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان آمادگی خود را برای مذاکره با طالبان اعلام کرده است اما طالبان نمی خواهد با دولت کابل گفت و گو کند. هند نیز هیچ گونه مذاکره ای با طالبان انجام نداده است زیرا بر این باور است که ابتدا باید با دولت افغانستان گفت و گو کرد؛ با این وجود، هند با مشاهده تغییر سریع وضعیت به نفع طالبان، سال گذشته تعدادی از نمایندگان غیر رسمی خود را برای مذاکره با طالبان به مسکو فرستاد.

به گفته تحلیلگران، یکی از نگرانی ها در مورد افغانستان این است که آیا ایالات متحده و اتحادیه اروپا پس از توافق با طالبان از افغانستان و ارتش این کشور حمایت خواهند کرد یا نه. در غیاب نهادهای دولتی پایدار، ممکن است جنگی داخلی بر سر کنترل منابع این کشور صورت گیرد و طالبان نیز ممکن است گروه های بومی و قومی مانند هزاره ای های شیعه یا تاجیک های سنی را مورد حمله قرار دهند.

به نوشته لوبلاگ، طالبان و آمریکا تاکنون بارها با یکدیگر درمورد صلح افغانستان بدون حضور دولت کابل مذاکره کرده اند؛ این گروه هرگونه نشستی که توسط دولت افغانستان سازماندهی شده باشد را &#۳۹;دسیسه و غیرقابل قبول&#۳۹; میداند، از جمله لویه جرگه مشورتی صلح که دوشنبه هفته گذشته با حضور بیش از سه هزار نفر از سراسر افغانستان به منظور مذاکره درمورد آینده صلح افغانستان برگزار شد.

رئیس جمهوری افغانستان در پایان این نشست خواستار آتش بس با طالبان در ماه مبارک رمضان شد اما این گروه با انتشار بیانیه ای پیشنهادات اعضای لویه جرگه مشورتی صلح را مبنی بر توقف جنگ و برقراری آتش بس رد کرد و آن را حرکت نمایشی نیمی از حکومت توسط اشرف غنی خواند.

با این وجود کشورهای همسایه نظیر ایران از روند این نشست که به منظور برقراری صلح در افغانستان برگزار شده است، استقبال کرده و می گویند از هر روند و مذاکراتی که به نفع صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان باشد، استقبال و حمایت خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.