کمیته تحقیقات «رابرت مولر» در زمینه رابطه «دونالد ترامپ» و روسیه پرونده ای گشوده شده ای است که دموکرات ها از همان ابتدا به نتیجه نهایی آن برای تحت فشار قرار دادن کاخ سفید دل بسته اند. مولر گزارش ۴۴۸ صفحه ای خود را پس از نزدیک به دو سال تمام کرد و آن را به وزارت دادگستری تحویل داد. براساس قانون، وزیر دادگستری هم نتیجه نهایی تحقیقات را در گزارشی خلاصه به افکار عمومی و قانونگذاران آمریکایی ارائه کرد.

محتوای گزارش ۴ صفحه ای «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا به گونه ای بود که تقریبا هیچ اتهامی مهمی را علیه رئیس جمهوری آمریکا تایید نمی کرد. بار مدعی شد که ترامپ در بیشتر موارد اتهامی یا بی گناه بوده یا اطلاعی از روند آن نداشته است. با این حال دموکرات ها به هیچ عنوان راضی نشدند و بر ناقص و نادرست بودن چنین تفسیری از تحقیقات مولر تاکید کردند. دموکرات ها به ویژه نمایندگان کنگره به همین دلیل خواستار گزارش کامل و ویرایش نشده (بدون سانسور) هستند و بارها از طریق کمیته قضایی آن را تقاضا کرده اند.

گزارش جهت دار دادستان کل آمریکا

براساس قانون اساسی، دادستان کل آمریکا از سوی رئیس جمهوری این کشور انتخاب می شود. نوع برخورد و حمایت ویلیام بار از ترامپ و مصلحت اندیشی های وی به نفع جمهوریخواهان، اکنون به اندازه ای آشکار است که حتی انتقاد رابرت مولر تنظیم کننده تحقیقات را برانگیخت.

مولر از نحوه جمع بندی گزارش نهایی از سوی وزیر دادگستری ابراز نارضایتی کرد و در یک نامه به بار، وی را به درک نادرست از گزارش متهم کرد. مولر حتی از دادستان کل آمریکا درخواست کرد تا تنها بخش خلاصه گزارش مبسوط وی را به صورت خلاصه منتشر کند اما این تقاضا نیز مورد توجه وزیر دادگستری قرار نگرفت. دموکرات ها هم تاکید دارند اگر قرار بود که ترامپ بیگناه شناخته شود نبایست تحقیقات مولر ۲۲ ماه به طول می انجامید.

ویلیام بار که پیشتر حضور در جلسه استماع کمیته قضایی مجلس نمایندگان را رد می کرد روز چهارشنبه گذشته در جلسه ای با این کمیته شرکت کرد اما هیچ سخنی از نامه مولر و انتقادات وی به میان نیاورد. با افشای این نامه و مشخص شدن پنهان کاری وزیر دادگستری، اما نمایندگان کنگره از بار خواستند تا در مجلس سنا هم به سوالات سناتورها در مورد نوع ارزیابی وی از گزارش و ماهیت تحقیقات پاسخگو باشد. وزیر دادگستری از این کار سرباز زد و از سوی چهره های برجسته دموکرات ها به دروغ و دورویی متهم شد.

یکی از تندترین واکنش ها از سوی «نانسی پلوسی» نشان داده شد. رئیس دموکرات مجلس نمایندگان با برابر خواندن همه آمریکایی ها در مقابل قانون، از مجرم دانستن وی به دلیل دروغگویی به کنگره سخن گفت.

ضرب الاجل دموکرات ها به وزیر دادگستری

از هفته گذشته دموکرات ها حملات تازه ای را علیه وزیر دادگستری آغاز کردند. روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت دموکرات ها بار دیگر بر دریافت گزارش کامل تحقیقات مولر تاکید می کنند. آن ها قرار بود که در جلسه دومِ ویلیام بار با کمیته قضایی کنگره، این موضوع را با وی مطرح کنند اما بار از حضور در نشست دوم سرباز زد.

طبق این گزارش، نمایندگان کنگره تاکید می کنند نکات کلیدی علیه رئیس جمهوری دقیقا در همان بخش هایی از گزارش وجود دارد که از سوی بار سانسور و سیاه شده است. به همین دلیل «جرولد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس در نامه ای به وزیر دادگستری تا ابتدای هفته آینده به وی مهلت داد تا به این درخواست پاسخ دهد و در غیر این صورت کمیته از طریق دادگاه علیه بار اقدام می کنند. اگرچه هنوز مشخص نیست که بار و ترامپ تا چه اندازه حاضر به همکاری با نادلر هستند اما اگر این منازعه به دادگاه کشانده شود تاحدودی شرایط تغییر خواهد کرد. زیرا قانون اساسی آمریکا در چنین شرایطی که میان دستگاه های اجرایی و قانونگذاری کشور تنش وجود دارد در نخستین گام از دو طرف می خواهد با گفت وگو راه حلی را پیدا کنند.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز اقدام نادلر را آخرین فرصت به دادستان کل آمریکا برای راضی کردن نمایندگان دانست. پیش از این وزارت دادگستری در مقابل درخواست ها دموکرات های مجلس تاکید کرده بود که از استقلال و کارآمدی تحقیقات محافظت می کند و به همین دلیل نمی تواند نسخه کامل گزارش را در اختیار آن ها قرار دهد.

نادلر نیز در واکنش به این خط مشی عنوان داشت که کمیته قضایی هر اقدام عملی و واقعی را انجام می دهد تا خواسته وزارت دادگستری هم برآورده شود اما اگر آن ها بر مخالفت بی پایه خود اصرار کنند کمیته از مسیر قانونی گزارش را دریافت می کند. کمیته قضایی مجلس خواستار دسترسی به منابع اطلاعاتی و حتی مصاحبه ها با شاهدان و همچنین یادداشت های مرتبط با گزارش و وقایع مرتبط با آن است.

گزارش این روزنامه تحولات اخیر را نمونه واقعی جنگ میان کاخ سفید و دموکرات های کنگره توصیف کرد که با رسانه ای شدن ابراز نارضایتی مولر از گزارش خلاصه ویلیام بار، به آن دامن زده شد. «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید اما تعیین ضرب الاجل برای وزیر دادگستری را حرکتی خنده دار و احمقانه توصیف کرد و گفت حتی یک دموکرات هم تاکنون متن کامل گزارش سانسور شده را مطالعه نکرده است.

رابرت مولر در سنا

اتهام اصلی علیه بار آن است که گزارش مولر را از دیدگاهی که بسیار مورد علاقه ترامپ است تفسیر کرده و این همان نکته ای است که مولر هم در نامه اخیر خود به وی تذکر داده است. به نوشته نیویورک تایمز، اکنون بخشی از اعضای جمهوریخواه سنا همچون «لیندسی گراهام» هم از مولر تقاضا کرده اند تا به سوالات آن ها در زمینه سوءبرداشت بار از گزارش پاسخ دهد.

تارنمای شبکه خبری «سی.بی.سی» نیز عنوان داشت همزمان با تعیین ضرب الاجل برای ویلیام بار، رابرت مولر به کمیته قضایی سنا دعوت شد. درحالی که کمیته قضایی مجلس نمایندگان که در اختیار دموکرات ها است آخرین فرصت برای بار را ساعت ۹ صبح روز دوشنبه آینده اعلام کرد، کمیته قضایی سنا هم که در اختیار جمهوریخواهان است از مولر تقاضا کرد تا با حضور در این کمیته به سوالات سناتورها پاسخ دهد.

تارنمای خبرگزاری «سی.ان.ان» هم در مورد اقدامات دموکرات ها نوشت برخی جمهوریخواهان می گویند شاید هدف نادلر و دموکرات ها این است که با دریافت اطلاعات از گزارش، فرایند استیضاح رئیس جمهوری را آغاز کنند اما وی در مقامی نیست که قادر به انجام چنین اقدامی باشد. «داگ کالینز» عضو جمهوریخواه کمیته قضایی مجلس ادعا دارد که اقدامات نادلر نادرست و مبهم است زیرا آن ها خواستار نقض قوانین از سوی دادستان کل از طریق تهدید وی هستند.

طبق گزارش واشنگتن پست نکته مهم در مورد دعوت سنا از رابرت مولر آن است روز چهارشنبه یعنی زمانی که ویلیام بار در حال پاسخگویی به نمایندگان مجلس بود هیچ فردی از نامه نگاری مولر با وزیر دادگستری خبر نداشت. اینکه مولر نسبت به ماهیت ارزیابی وزیر دادگستری از گزارش انتقاد دارد باعث حساسیت قانونگذاران آمریکایی حتی جمهوریخواهان شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.