گزارش بازرس مولر با عنوان «گزارش درباره بررسی دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶» روز پنج شنبه منتشر شد. جولای ۲۰۱۶ بود که با متهم شدن جورج پاپاندوپلوس، مشاور سیاست خارجی تیم انتخاباتی ترامپ به تبانی با روس‌ها، تحقیقات درباره تبانی تیم ترامپ با روس‌ها کلید خورد. مولر ابتدا گزارش خلاصه و چهار صفحه‌ای را در مارس ۲۰۱۹ منتشر کرد و حالا گزارش تفصیلی خود را در ۴۴۸ صفحه منتشر کرده که البته منتقدان ترامپ همین گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای را هم تقطیع شده می‌دانند. خلاصه نتیجه‌گیری گزارش مولر این است که دولت روسیه چندین بار برای برقراری ارتباط با تیم انتخاباتی ترامپ تلاش کرده، ولی اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها همکاری نکرده و درگیر توطئه آن‌ها نشده‌اند.

گزارش بازرس مولر را ویلیام بار، دادستان کل امریکا منتشر کرده و رهبران دموکرات او را متهم به این می‌کنند که با سانسور کردن بخش‌هایی از این گزارش، در پی فریب دادن کنگره است. مولر و تیم او می‌گویند که در تحقیق و تفحص خود هیچ نشانه مجرمانه‌ای از توطئه میان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه پیدا نکرده‌اند، ولی تأکید کرده‌اند که نتوانسته‌اند از نظر حقوقی به این نتیجه برسند که آیا ترامپ به دنبال جلوگیری از اجرای عدالت بوده یا نه.

مولر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که تیم ترامپ در «پاره‌ای از موارد» پذیرای پیشنهاد‌های طرف‌های روس در انتخابات بوده است و البته در برخی موارد دیگر نیز مقام‌های ستاد ترامپ، این کمک‌ها را رد کرده‌اند. با وجود این استنادات، مولر می‌گوید «در نهایت، تحقیقات به این نتیجه نرسیده‌که ستاد انتخابات ترامپ وارد تبانی یا هماهنگی با دولت روسیه برای دخالت در انتخابات شده است.» مهم‌تر اینکه مولر، رئیس‌جمهور امریکا را مبرا نکرده که در اجرای عدالت کارشکنی کرده یا برای نفوذ یا ارتکاب اعمال مجرمانه تلاش کرده است.

بازرس مولر ۱۰ نمونه از اقدامات رئیس‌جمهور را که در حضور دیگران صورت گرفته و مصداق جلوگیری از اجرای عدالت بوده نام برده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «اگر ما مطمئن بودیم که رئیس‌جمهور به طور قطع به دنبال جلوگیری از اجرای عدالت نبوده حتماً در این گزارش قید می‌کردیم. بر اساس واقعیات و معیار‌های حقوقی ما قادر به رسیدن به این قضاوت نیستیم. درحالی که این گزارش به این نتیجه نرسیده که رئیس‌جمهور مرتکب جرم شده، او را تبرئه نیز نمی‌کند.» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز جمعه با تأیید محتوای گزارش رابرت مولر درباره ارتباط تیم رئیس‌جمهور امریکا با مسکو، گفت: طبق این گزارش روسیه هیچ دخالتی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نداشته است.

دموکرات‌ها ناامید از استیضاح

مولر در بخشی از گزارش خود فاش کرده که ترامپ هنگام اعلام آغاز تحقیقات تیم او گفته است: «خدای من، وحشتناک است. این پایان ریاست جمهوری من است.» در گزارش مولر ادعا شده که ژوئن ۲۰۱۷ ترامپ از یکی از مقام‌های کاخ سفید خواسته با سرپرست وقت وزارت دادگستری تماس گرفته و به او دستور بدهد رابرت مولر را اخراج کند. مشاور ترامپ از انجام این کار خودداری کرده است. با این حال، تیم حقوقی ترامپ روز پنج شنبه گزارش مولر را «پیروزی تمام و کمال» برای خود خواند و خود ترامپ هم مدعی شده که با پیش رفتن تیم مولر، به اجرای عدالت تن داده است: «من این حق را داشتم که اگر می‌خواستم این ساحره‌گیری را تمامش کنم. می‌توانستم اگر می‌خواستم همه، از جمله خود مولر را اخراج کنم، ولی انتخاب کردم این کار را نکنم. حق داشتم از «امتیاز ویژه رئیس‌جمهوری» استفاده کنم، ولی استفاده نکردم.». نحوه واکنش دموکرات‌ها به گزارش مولر نیز نشان می‌دهد که ظاهراً چیزی از گزارش عایدشان نشده است.

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات کنگره امریکا در جمع خبرنگاران در ایرلند شمالی از دادن پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا کنگره درصدد استیضاح «دونالد ترامپ» است، امتناع کرد. خبرنگاران با اشاره به مواضع برخی قانونگذاران دموکرات کنگره درباره لزوم استیضاح ترامپ، از پلوسی سؤال کردند که آیا کنگره درصدد استیضاح رئیس‌جمهور امریکا است؟ پلوسی، از دادن پاسخ به سؤالات خبرنگاران در «بلفاست» ایرلند شمالی درباره استیضاح ترامپ امتناع کرد و گفت که انتقاد کردن من از رئیس‌جمهور امریکا در جریان یک سفر خارجی، کار درستی نیست.

وی گفت: «جدای از اینکه ما با چه موضوع و چالشی مواجه هستیم، کنگره ایالات متحده امریکا به سوگند خود برای حفاظت از قانون اساسی ایالات متحده امریکا احترام خواهد گذاشت.» استنی هویر، رهبر قانونگذاران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا هم که نفر دوم ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان است در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌ان» گفت: «با توجه به وقایعی که تا الان شاهد بوده‌ایم، در این مقطع نمی‌صرفد که به سمت استیضاح برویم.»

می‌توانست محکوم کند

با این حال، آسوشیتدپرس در تحلیلی که بر گزارش اخیر رابرت مولر درباره انتخابات ۲۰۱۶ و ادعای دخالت روسیه در این انتخابات داشت تأکید کرد این گزارش به هیچ روی ترامپ را از اتهام‌های وارده تبرئه نمی‌کند. آسوشیتدپرس می‌گوید در خصوص مسئله کارشکنی در اجرای عدالت، مولر به ۱۰ مورد مختلف از عملکرد ترامپ اشاره دارد که وی تلاش می‌کند مجرمانه بودن یا نبودن آن‌ها را مشخص سازد. برخی از این موارد نشان می‌دهند که ترامپ تلاش‌هایی را برای به دست گرفتن کنترل تحقیقات و برکناری رابرت مولر، بازرس ویژه صورت داده و در برخی موارد تلاش کرده است روند تحقیقات را کنترل کند یا بر آن تأثیر بگذارد یا در مواردی نیز دادستان‌های وی تلاش کرده‌اند اطلاعاتی را از کسانی که در روند بازجویی‌ها همکاری می‌کنند، به دست آورند.

سی‌ان‌ان هم نوشت: رابرت مولر در گزارش مربوط به دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ مدارک زیادی در مورد سنگ‌اندازی ترامپ در مسیر تحقیقات داشته، اما ترجیح داده او را محکوم نکند. سی‌ان‌ان نوشته: با اینکه مولر تصمیم گرفته ترامپ را محکوم نکند (و ترامپ هم خیلی خوشحال است)، اما راه برای کنگره باز است تا از همین مدارک برای محکوم کردن او استفاده کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.