سیدمهدی مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم تبدیل تهدیدهای ناشی از تحریم به فرصت‌های اقتصادی و تولیدی تاکید کرد و افزود: راه تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها، اولویت‌بندی منابع ریالی و امکانات کشور برای تخصیص به بخش‌های مختلف اقتصاد به ویژه بخش تولید و صنعت است.

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: علاوه بر آن موانع تولید و سرمایه‌گذاری در عمل باید حذف و توزیع منابع و امکانات با اولویت تولید و صنعت انجام شود. بخشی از موانع تولید ریشه در عملکرد دستگاه‌های متولی بخش تولید و صنعت دارد. این دستگاه‌ها باید ضمن حذف فرآیندهای پر پیچ و خم اداری و اجرایی و افزایش دقت و سرعت رسیدگی به طرح‌های اقتصادی، اختیارات مدیران استانی را با هدف تمرکززدایی از تصمیمات و کاهش بروکراسی‌های پیچیده اداری بیشتر کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دوست و همسایه از جمله چین، روسیه و ترکیه و بسیج سفرای کشورمان در ۱۵ کشور دوست و همسایه منسجم‌تر، جدی‌تر و روان‌تر از قبل انجام شود تا تبادلات اقتصادی بین ایران و این کشورها تغییر چشمگیری پیدا کند و موانع قانونی و اجرایی که در تامین به موقع و کافی مواد اولیه نقش‌آفرین هستند، باید با تدبیر مدیران حذف شود.

مقدسی کاهش صادرات نفت خام را به فال نیک گرفت و مدعی شد: اگرچه کشورهای چین، روسیه و ترکیه اعلام کرده‌اند از تصمیم ترامپ مبنی بر تمدید نکردن معافیت خرید نفت کشورمان، تبعیت نخواهند کرد و یقینا کشورهای همسایه و دوست نیز چنین خواهند کرد اما هر قدر فروش نفت‌خام کشور کاهش و به جای آن صادرات محصولات و فرآورده‌های نفتی بیشتر شود هم از نظر استراتژیک و هم از نظر اقتصادی ‌به نفع کشور است البته شیوه خرید تهاتری کالا و خدمات از ساز و کارهایی است که می‌تواند برای تامین نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی به مواد اولیه بیش از گذشته با کشورهای دوست و همسایه مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس خواستار شکل‌گیری عزم جدی و ملی در اساتید دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور برای تقویت روابط صنعت و دانشگاه، کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید شد و افزود: شرکتهای دانش‌بنیان و دانشگاه‌های کشور باید در حوزه‌های علمی و صنعتی، توانایی خود را بیش از گذشته به رخ بکشند تا هم کیفیت و هم کمیت تولیدات صنعتی کشور بیشتر شود به بیان روشن‌تر در سال رونق تولید باید نقش دانشگاه‌ها و شرکتهای دانش‌بنیان به شکلی به رخ کشیده شود که تاثیر آن در کمیت، کیفیت و بهره‌وری فرآیندهای تولیدی و صنعتی ملموس و چشمگیر شود.

مقدسی تاکید کرد: با تقویت روحیه انسجام، همدلی، همراهی و مشارکت مسئولان در بخش‌های مختلف با مردم باید هنرمان این باشد که تهدیدهای تحریم را به فرصت تبدیل کنیم. باید به شعار سال عمل کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.