مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: تمامی نشانه‌ها حاکی از آن است که اینها الهام‌ گرفته از داعش است.     

منابع مطلع از گزارش داخلی دولت آمریکا درباره این حملات به رویترز گفتند گرچه تحقیقات ادامه دارد اما آژانس‌های آمریکایی معتقدند گروهی که حملات مرگبار سریلانکا را انجام داده از همفکری داعش استفاده کرده و احتمالا تماس‌هایی با آن داشته است.

این منابع گفتند، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی از روابط مهاجمان بمبگذار با داعش را بررسی می‌کنند و می‌خواهند هرگونه مشارکت عناصر باقیمانده سازمان مرکزی این گروه شبه‌نظامی مشخص شود. یکی از منابع گفت، گزارش رسمی در تایید گزارش‌های خبری است و نشان می‌دهد رهبر گروه عامل این حملات "محمد زهران هاشم" است و در تصویری که داعش از تیم عملیاتی حملات سریلانکا منتشر کرده بود، بدون نقاب ظاهر شده است.

منابع مطلع می‌گویند، بازرسان معتقدند شخص دیگری که در این حملات دخیل بوده است عبد اللطیف جمیل محمد است. روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد، بازرسان ضد تروریسم انگلیس باور دارند که این شخص بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ در دانشگاهی در جنوب‌شرق انگلستان فعال بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.