عبدالرضا گلپایگانی با بیان اینکه سنت معماری ایران ارتباط با طبیعت است، گفت: شیخ بهایی یکی از قله‌های تاریخ معماری محسوب می‌شود. در فرهنگ معماری غربی، معماران پیکرتراش هستند، اما معماران ایرانی در گذشته موسیقیدان، شاعر و هنردوست بوده اند. این دو نوع معماری متفاوت است؛ در معماری ایرانی یک ارتباط ناگسستنی با طبیعت وجود دارد و این نوع معماری بدون ارتباط با طبیعت معنا پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران معماری بسیار پویایی دارد، اظهار کرد: اگر معماری مساجد ایران را مورد مطالعه قرار دهیم متوجه توانایی معماران و ذوق آنها خواهیم شد.

گلپایگانی با بیان اینکه بحث حیثیت بخشی به ارزش‌های کالبدی در شهرداری درحال پیگیری است، افزود: تهران یک پایتخت ۲۰۰ ساله با بناهای واجد ارزش است که باید این ارزش‌ها حفظ شود. باید ابتدا آن چیزی را که از گذشته داریم ارج بنهیم و حفظ کنیم و بعد به سراغ ساخت و سازهای جدید برویم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از برنامه‌ای برای بازآفرینی شهری در محلات هدف خبر داد و گفت: در این طرح افزایش کیفیت فضاهای شهری مد نظر است. واقعیت این است که این روزها کمیت غالب بر کیفیت است؛ لزوماً این گونه نیست که معماری ایرانی پرهزینه باشد. امکان دارد که واحدهای کوچک منطبق بر معماری ایران ساخته شود، اما بدان توجه نکرده ایم.

گلپایگانی با اشاره به بدعت در معماری انجام شده اظهار کرد: بدون واکاوی سنت معماری و ساختار اجتماعی معماری ایرانی، تغییری در نمای شهر نخواهیم دید. معماری حاضر ناشی از تحصیل کرده‌های غرب بوده که بدعت گذاشته شده اند.

معاون شهردار تهران گفت: در پی این هستیم که ساختمان‌های شهرداری را ارتقا ببخشیم و همچنین مناسب سازی فضاها در دستور کار است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای در سازمان نوسازی برای بازآفرینی شهری یعنی در محلات بافت فرسوده در دست اقدام داریم، گفت: پیش از عید چند پروژه در جنوب شهر داشتیم و محلات کم‌تر برخوردار را در دستور کار قرار داده ایم که امیدواریم در سال ۹۸ به بهره برداری برسند.

گلپایگانی با اشاره به تغییر در نمای میدان هفت تیر اظهار کرد: وسط میدان هفت تیر سال‌ها کارگاه ساختمانی بود که به دستور شهردار تهران جمع شد. با تغییر شبکه گذربندی بخشی از این میدان به پیاده راه عمومی تبدیل خواهد شد و در پی هستیم که به فضای شهری تبدیل شود.

گلپایگانی در مورد سرنوشت خانه لرزاده بعد از بازسازی نیز گفت: قرار است اینجا به محلی برای ارتباط معماران با یکدیگر و مکان گفتگویی برای معماران و افرادی که دغدغه‌ی معماری دارند، تبدیل شود. همچنین، مردم می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را در اینجا به اشتراک بگذارند. اینجا قرار است به مدیایی در خصوص معماری تهران تبدیل شود.

معاون شهردار تهران در مورد انتشار خبری مبنی بر تهدید سازه برج میلاد، بیان کرد: پایداری برج میلاد به صورت سیستماتیک در حال رصد است، هیچ تهدیدی برای برج میلاد وجود ندارد. سازمان نقشه برداری ذی صلاح نیست که برای سازه و پایداری این سازه اظهار نظر کند.

در ادامه این برنامه، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران ضمن تبریک روز معمار و بزرگداشت شیخ بهایی به ارائه چند نکته درباره خانه استاد لرزاده پرداخت و اظهار کرد: یک بار سال ۸۳ به این خانه آمدم و تا آن زمان تنها یک بار ایشان را دیده بودم آن هم در دانشکده هنرهای زیبا و بعد زمانی که به این خانه آمدم استاد لرزاده فوت کرده بودند.

وی ادامه داد: برای شناخت بهتر استاد لرزاده باید بگویم که ایشان در زمینه طراحی مساجد یکی از افراد برجسته بوده اند و گفته می‌شود که هنرمندی خاصی در رابطه با چرخش فضا رو به قبله داشته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: مسجد امام سجاد (ع) در خیابان جمهوری هم از همین نوع بوده است. به دلیل مهارت ویژه در معماری استاد لرزاده در اجرای طراحی آرامگاه فردوسی هم نقش آفرینی داشته اند.

وی درباره مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار گفت: در مصوبه شورا آمده است که این مکان خانه معمار باشد، اما به هر حال ما چالش‌هایی داریم.

اعطا تاکید کرد: شما هیچ جایی نمی‌بینید که در حیاط یک خانه ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی، یک ساختمان ۷ طبقه ساخته شود. قرار بر این بود که این ساختمان یک بنای دو طبقه باشد برای پشتیبانی از خانه معمار، اما به یک ساختمان ۷ طبقه تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: ما یک انحراف جدی در مصوبه شورای شهر را شاهد هستیم و به این ترتیب باید فکری برای این کار شود و تصمیمی اتخاذ شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در همایش تهران چهار دهه معماری مقرر شد ما در شهر تهران یک موزه معماری داشته باشیم و در حال حاضر هم در حال تدوین طرح هستیم.

اعطا ادامه داد: اگر به جمع بندی برسیم که این مکان برای خانه معمار مناسب نیست، فضای موزه معماری را به خانه معماری اختصاص خواهیم داد و این خانه موزه خانه موزه استاد لرزاده خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.