علی ابراهیمی عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر پرهیز نمایندگان از وعده‌های غیرقابل اجرا در انتخابات گفت: هنوز ما جایی برای حزب باز نکرده‌ایم به همین علت مردم به ایده، طرز تفکر و نگاه نماینده رأی نمی‌دهند.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از وعده‌های غیرقابل اجرا در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: هر چه قدر از استان و پایتخت به سمت شهرهای کوچک می‌رویم وعده‌های انتخاباتی جنبه اجرایی و عمرانی بیشتری پیدا می‌کند. به غیر از شهرهای بزرگ که تبلیغات بر اساس لیست صورت می‌گیرد، در بقیه شهرها مردم بر اساس خصوصیات فردی و شعارهای کاندیداها رأی می‌دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه از مجلس اول به بعد، کاندیداها روی به برطرف کردن نیازهای کوچک مردم آوردند. در چنین وضعیتی مجلسی شکل می‌گیرد که اکثر نمایندگانش با وعده‌های اجرایی و عمرانی وارد کار شده‌اند. تمام وقت این طیف از نمایندگان صرف عمل به همان وعده‌ها می‌شود. اصولاً کارهای عمرانی در کشورهایی که تابع برنامه‌های توسعه هستند، به صورت اتوماتیک پیش می‌رود و به نماینده ربطی ندارد.

ابراهیمی با بیان اینکه «کارکرد احزاب در کشور ما تعیین کننده نیست» گفت: هنوز ما جایی برای حزب باز نکرده‌ایم. به همین علت مردم به ایده، طرز تفکر و نگاه نماینده رأی نمی‌دهند. متأسفانه در بعضی مواقع شاهد نفوذ یک نماینده برای تمام کردن پروژه‌ای –که آن نماینده دخالتی در اجرای آن نداشته است- به نام خودش هستیم.

نماینده مردم شازند در مجلس با انتقاد از قانون جدید انتخابات اظهار کرد: یک زمانی می‌گفتند نماینده باید حائز اکثریت آرا باشد و این اکثریت ۵۰ درصد بعلاوه ۱ درصد بود. در قانون جدید این میزان تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. یعنی نماینده می‌تواند با وعده و وعید به عده‌ای خاص یا مکان‌های پرتراکم‌تر، خود را به شکلی وارد مجلس کند آنگاه تمام وقتش را برای کسانی می‌گذارد که از او حمایت کرده‌اند. اساساً ۲۵ درصد عدد نامناسبی است و پایگاه نمایندگی را ضعیف می‌کند. در نتیجه مجلس به جای خط دادن به جهت کشور از مواضع خاص حمایت می‌کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر نگاه ساختاری در اصلاح قانون انتخابات تصریح کرد: قانون انتخابات ما یک قانون ناکارآمد است. قانون باید تغییر کند. مردم هم تقصیری ندارند وقتی می‌بینند سیستم نیازهای آنها را برطرف نمی‌کند به نماینده روی می‌آورند. ما باید مدل انتخابات خود را عوض کنیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: هم اکنون احزاب نقشی در بدنه جامعه ایفا نکرده و مسئولیت نمی‌پذیرند. تنها دو نگاه سیاسی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی در کشور داریم. تعدادی حزب هم وجود دارد که در نهایت به یکی از این دو حزب می‌رسد. شاید نیروی سومی هم وجود داشته باشد که ادعای بی‌طرفی کند اما هیچ‌کدام از این طیف‌ها بر اساس مرام‌نامه و تعهد شکل نگرفته و هیچ‌گاه پاسخگو نبودند.

ابراهیمی در انتقاد از رویکرد تخریبی بعضی کاندیداها در مواجهه با رقبایشان تاکید کرد: من به صراحت می‌گویم که این روش‌ها کاملاً غیرقانونی است. معمولاً کسانی که توانمندی و برنامه خاصی برای معرفی خود ندارند، به جای اینکه خود را قوی نشان دهند طرف مقابل را ضعیف می‌کنند. استفاده از این روش‌ها در مدل‌های انتخاباتی معیوبی مثل ما اتفاق می افتد. این مسائل همگی دست به دست هم می‌دهد و افکار عمومی را منحرف می‌کند.

ابراهیمی در پایان ساختار انتخاباتی را غیرقابل قبول دانست و گفت: ما از نظر ساختار و روش انتخاباتی اشکال داریم. ساختار قانون‌گذاری ما نیز نقص بزرگی دارد. می‌توان گفت مجلس ما در سطح مجلس عوام است. ما به مجلس دوم احتیاج داریم. شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام جای خالی مجلس دوم را پر نمی‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.