«جرارد آرو» سفیر پاریس در واشنگتن که اخیراً اظهارات جنجالی وی درباره توافق هسته‌ای ایران برایش دردسرساز شده بود، در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه (۱۹ آوریل) مأموریت دیپلماتیک خود در آمریکا را به پایان رساند و از این سمت کنار رفت.

حالا با گذشت چند روز از کناره‌گیری آرو از سفارت فرانسه در آمریکا گفته که لندن در حال از دست دادن نفوذ خود در واشنگتن است و دلیل آن را نیز درگیری مقامات بریتانیا با موضوع برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا عنوان کرد.

جرارد آرو در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در این رابطه گفت: «انگلیس (از صحنه سیاست در واشنگتن)محو شده است. سفیر بریتانیا به من گفته بود که هر بار ارتش این کشور دیداری با مقامات ارتش آمریکا دارد، آمریکایی‌ها از فرانسه صحبت می‌کنند».

وی در این گفت‌وگو به موضوع ایران هم اشاره کرد و گفت که در مخالفت با اقدامات تنبیهی مداوم دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران، از مواضع دیگر کشورهای اروپایی حمایت کرد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه رسماً اعلام کرد که این کشور دیگر معافیت‌های تحریمی را که ۱۰ روز دیگر به پایان می‌رسد، تمدید نمی‌کند و هیچ کشوری نباید از این پس از ایران نفت بخرد.

سخنگوی اتحادیه اروپا یک روز بعد، از خودداری آمریکا از تمدید معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران ابراز تأسف کرد و گفت این اقدام بیش از پیش توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

سفیر سابق فرانسه در واشنگتن حالا دولت ترامپ را به طرح «اتهاماتی اغراق‌آمیز» علیه ایران متهم کرده و گفته که دولت فعلی آمریکا از «نبوغ دیپلماتیک» برخوردار نیست و سیاست مشخصی پشت این همه تکرار صدباره اینکه توافق هسته‌ای ایران «بدترین توافق تاریخ» بوده، ندارد.

دونالد ترامپ در ماه مه سال گذشته میلادی رسما اعلام کرد که آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌کند و از آن پس تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تحریم‌هایی را که به واسطه این توافق قرار بود لغو شود، بازگردانده شده و علاوه بر آن تحریم‌های دیگری را نیز علیه ایران وضع کرد.

سفیر سابق فرانسه در واشنگتن در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: «در پیشنهادات آمریکا هیچ مزایایی وجود ندارد و آنها می‌خواهند ایرانی‌ها را به گدایی بیندازند».

فایننشال تایمز در پایان تأکید کرد، با توجه به تنش‌هایی که میان فرانسه و آمریکا وجود دارد، جانشین آرو در واشنگتن مسیر دشواری در پیش خواهد داشت چرا که فهرست اختلافات میان اتحادیه اروپا و آمریکا طولانی است و تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق هسته‌ای ایران تنها یکی از این اختلاف نظرها است.

جرارد آرو چندی پیش درباره آینده برجام در توییتر نوشته بود: «اینکه گفته شود ایران بعد از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود اشتباه است. [ایران] باید به موجب &#۳۹;پیمان منع اشاعه&#۳۹; و پروتکل الحاقی و تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز هستند. همانگونه که سال ۲۰۰۲ گفتیم که طبق پیمان منع اشاعه، غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه‌ غیرنظامی باورپذیر در زمینه هسته‌ای غیرقانونی است، قادر خواهیم بود در سال ۲۰۲۵ هم در صورت لزوم واکنش نشان دهیم. آن موقع تحریم‌هایی اعمال شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند "زوال‌پذیری" وجود ندارد.»

این اظهارات سفیر فرانسه با واکنش سریع ایران روبرو شد. سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات عنوان کرد که «اگر توییت‌های جرارد آرو موضع فرانسه باشد، در آن صورت ما با نقض عمده هدف و مقصود برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت روبر هستیم. لازم است که پاریس فورا شفاف‌سازی کند، در غیراینصورت ما به نحو مقتضی اقدام می‌کنیم.»

ساعاتی بعد هم «فیلیپ تیه بو» سفیر جدید فرانسه در تهران تنها دقایقی پس از تحویل رونوشت اعتبارنامه‌اش به وزیر خارجه ایران، احضار شده و مراتب اعتراض ایران به او ابلاغ شد. پس از این تحولات این توئیت‌ها از صفحه شخصی جرارد آرو پاک شد و وی هیچ توضیحی درباره آن ارائه نکرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.