به گزارش «رویترز»، مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد روز جمعه اول دی ماه مدعی شد با توجه به تهدید فزاینده حکومت ایران در منطقه، بسیاری از کشورهای عربی وارد نوعی از فعالیت‌ها شده‌اند که می‌توان آن را شروع یک صف‌بندی تازه توصیف کرد. پنس در ادامه اظهارات خود به سفر دونالد ترامپ به خاورمیانه اشاره کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه به کشورهای عربستان و اسرائیل سفر کرد. در آن سفر عربستان سعودی با برجسته کردن تهدید ایران به سمت خریدهای تسلیحاتی انبوه و تشکیل ناتوی عربی حرکت کرد.

دونالد ترامپ در جریان این سفر که مقامات سعودی از آن به‌عنوان یک سفر تاریخی یاد کردند، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران لنگر گاهی امن به تروریست‌ها می‌دهد و از آن پیشتیبانی مالی می‌کند و مسوول بی‌ثباتی در منطقه است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفته بود، در امر مقابله با ایران اجماع گسترده وجود دارد و از مذاکرات طولانی که در عربستان با رهبران دنیای اسلام، از جمله با پادشاه عربستان داشته کاملا دلگرم شده است. عربستان سعودی از زمان روی کارآمدن ترامپ به‌دنبال آن است تا با متقاعد کردن کاخ سفید به اعمال رویه‌های سخت علیه ایران، ضمن سد کردن نفوذ ایران در منطقه، نقش عربستان را مجددا در راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا تقویت کند. نقشی که در دوران باراک اوباما، عملا به حاشیه رفته بود.

مایک پنس در ادامه اظهارات خود گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شده است که اجازه نخواهد داد ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان به سلاح اتمی دست یابد. او افزود:‌ آنچه ما به‌دنبال آن هستیم لوایح جدیدی (در کنگره آمریکا) است که هر زمانی که ایران تلاشی در جهت دستیابی به تسلیحات اتمی انجام داد، چارچوبی برای ارائه مجدد تحریم‌ها علیه این حکومت اعمال کند و جامعه بین‌المللی را نیز حول چنین تحریم‌هایی گردهم آورد. او اضافه کرد: امیدواریم با همکاری کنگره برای تهیه چنین لوایحی به این هدف برسیم.

اظهارات پنس درحالی است که مهلت ۶۰روزه کنگره برای واکنش به عدم تایید برجام از سوی دونالد ترامپ به پایان رسیده است. در ۱۳ اکتبر دونالد ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکرد و این موافقت‌نامه را به کنگره ارجاع داد. از آن تاریخ کنگره ۶۰ روز مهلت داشت تا اقدام به تصمیم‌گیری علیه ایران و توافق هسته‌ای کند. اما در این دوره کنگره در برابر عدم تایید برجام واکنشی نشان نداد. بی‌عملی کنگره توپ برجام را دوباره به زمین ترامپ برگشت داد تا اکنون این پرسش مطرح باشد که سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ در واشنگتن چگونه رقم خواهد خورد؟

در شرایطی که تکلیف برجام همچنان مبهم است، مقامات دولت ترامپ فشارهای غیربرجامی بر ایران را نیز افزایش داده‌اند. در همین ارتباط، نیکی هیلی سفیر آمریکا در هفته اخیر با حضور در مقر پنتاگون، محل نگهداری قطعاتی که گفته می‌شود از موشک شلیک شده از سوی یمنی‌ها به ریاض به‌جا مانده است، در برابر خبرنگاران مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد. او روز سه‌شنبه مجددا گفت که حمله موشکی تازه یمنی‌ها به منطقه‌ای در ریاض، حاوی تمام نشانه‌های حملات قبلی است و مدعی شد که این حمله با کمک سلاح‌های تامین‌شده از سوی ایران انجام شده است. در همین زمینه روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیز دونالدترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ملک‌سلمان، پادشاه عربستان سعودی، تلفنی در این باره صحبت و بر اهمیت پاسخگو کردن ایران در قبال حملات موشکی حوثی‌ها تاکید کردند. نخست‌وزیر انگلیس نیز دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی مدعی شد که جامعه بین‌الملل باید نسبت به فعالیت‌های ایران در منطقه که به گفته او صلح و ثبات را تهدید می‌کند هوشیار باشند و سازمان ملل باید گام‌های محکم‌تری برای کشف و مبارزه با فعالیت‌های ایران در منطقه بردارد.  وزیر خارجه فرانسه نیز هفته گذشته از توافق با آمریکا برای تشدید فشار بر ایران سخن گفته بود. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان نیز طی گفت‌وگویی با روزنامه الشرق‌الاوسط از نقش منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «برلین و ریاض درباره تحلیل وضعیت، دیدگاه مشترکی دارند. عربستان درباره ایران بسیار نگران است. ما نیز مانند عربستان درباره نقش سیاسی خارجی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، بسیار نگران هستیم.» با وجود فشارهای موجود و ارتباط دادن حمله موشکی یمن به ایران، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل اما گفت که هنوز منشأ موشک شلیک شده به ریاض مشخص نیست و اسناد و شواهد در این خصوص در دست بررسی است.

در واکنش به این اتهام‌زنی‌‌ها که تحلیلگران هدف آن را افزایش فشارهای غیربرجامی بر ایران می‌دانند، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است. پیش‌تر نیز وزیر امورخارجه ایران از اعتراض ایران به شورای امنیت علیه اتهام‌زنی آمریکا خبر داد و گفت ما اعتراض و دیدگاه خود را در مورد اتهام‌زنی خطرناک آمریکایی‌ها مطرح کرده و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. وزیرامور خارجه ایران افزود: «این اقدام آمریکایی‌ها یک اقدام تحریک‌آمیز و یک حرکت هدفدار بسیار خطرناک است که با طرح اتهام‌ها تلاش می‌کنند حمایت‌های خود را از بمباران مردم بیگناه یمن پوشش بدهند و پنهان کنند.»